• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192547
+
-

متروی تهران روی ریل مشهد

خط یک و 6 متروی تهران به راه‌آهن سریع‌السیر مشهد وصل می شود

پنجره
متروی تهران روی ریل مشهد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

آخرین وضعیت پروژه اتصال 2 خط متروی پایتخت به خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران – مشهد و همچنین خط حومه‌ای تهران – گرمسار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اتصال حمل‌ونقل ریلی شهری و برون‌شهری این پروژه ازطریق ایستگاه متروی شهر ری که از ایستگاه‌های پایانی بخش جنوبی خط یک مترو و آخرین ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط 6مترو محسوب می‌شود هم‌اکنون درحال تکمیل است و به ایستگاه تبادلی خطوط یک و 6تبدیل خواهد شد، بدین ترتیب حمل‌ونقل ریلی شهر تهران به ایستگاه خط سریع‌السیر تهران- مشهد متصل می‌شود.
علاوه بر این، خط راه‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار هم به پروژه «مجموعه ایستگاهی شهر ری» متصل می‌شود و مسافران این 2 مسیر راه‌آهن بین‌شهری برای رفت‌وآمد، می‌توانند از خطوط یک و 6مترو و ایستگاه شهر ری استفاده کرده و از این فرصت حمل‌ونقلی ویژه بهره‌مند شوند. ضمن اینکه مسافران در این مجتمع ایستگاهی می‌توانند از دیگر مد‌های حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس و تاکسی نیز بهره‌مند شوند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب طرح TOD
ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب طرح TOD و ساماندهی اراضی شهری پیرامون مجموعه ایستگاهی ری و در نهایت ایجاد سایر مدهای حمل‌ونقل همگانی (تاکسی و اتوبوس)‌ در مجاورت این مجموعه، ازجمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه هماهنگی مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت متروی تهران بود. در این طرح شهرداری منطقه 20مسئولیت موارد مربوطه را به عهده دارد.

3سال زمان اجرای پروژه
پرویز ظهراب‌زاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در توضیح طرح مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری، به خبرنگار همشهری گفت:«با اجرای این طرح درمحل فعلی ایستگاه شهر ری در خط یک مترو، فضایی مانند ترمینال خواهیم داشت که در آنجا خط متروی تهران، قطار حومه‌ای، قطار برقی سریع‌السیر تهران- مشهد که قرار است راه‌اندازی شود و همچنین قطار فعلی تهران- مشهد در آنجا به یکدیگر متصل می‌شوند. تقریبا شبیه به اتصال خط 3متروی تهران به ایستگاه مرکزی راه‌آهن که در آنجا بین حمل‌ونقل ریلی شهر تهران و خطوط راه‌آهن بین شهری تبادل مسافر صورت می‌گیرد، با این تفاوت که در این طرح، بزرگ‌ترین نهاد جابه‌جایی مسافر در کشور را خواهیم داشت که اجرای آن در کشور بی‌سابقه است و یک مجتمع ایستگاهی با ظرفیت بالای پذیرش مسافر احداث خواهد شد.»  ظهراب‌زاده درمورد زمان اجرای این پروژه هم گفت:«درجلسه مشترک قرار شد طرح مطالعاتی مربوط به این پروژه آغاز شود که تقریبا 6‌ماه زمان می‌برد. اجرای این پروژه بزرگ علاوه بر بحث‌های فنی، به لحاظ سازه‌ای هم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. ساخت یک ایستگاه عادی بین 2و نیم تا 3سال زمان می‌برد، با وجود این پیش‌بینی ما این است که پس از پایان مرحله مطالعات، بتوانیم ظرف مدت 2سال و نیم تا 3سال این پروژه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید