• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192335
+
-

فقط 9میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند

۳۱ اردیبهشت‌ روز ملی اهدای عضو و اهدای زندگی نامگذاری شده است. ایران جزو کشورهای مطرح در پیوند اعضاست و در پیوند کبد رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است. اما فقط 13درصد از مردم کشور (9میلیون نفر) کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند. به‌گفته امید قبادی، نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعار روز ملی اهدای عضو امسال «ایران دیار نفس، یکی بود هنوز هم هست» انتخاب شده و مردم می‌توانند از ۳روش برای دریافت کارت اهدای عضو استفاده کنند:
  ارسال کد ملی به شماره پیامکی ۳۴۳۲ و دریافت لینک
  ثبت‌نام در سامانه ملی www.ehdacenter.ir
  دریافت کارت فیزیکی از غرفه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برپا می‌شود.

300 نفر
سالانه در کشور با مرگ مغزی فوت می‌کنند اما تنها اعضای بدن هزار نفر اهدا و اعضای بدن 2هزار نفر به خاک سپرده می‌شود؛ به این معنی که سالانه 7هزار عضو سالم و قابل پیوند به خاک سپرده می‌شوند.

700 عمل
پیوند کبد سالانه در مرکز پیوند شیراز انجام می‌شود و این عدد در یک مرکز واقع شده در آمریکا سالانه حدود ۴۸۰پیوند است. این نشان می‌دهد که پیوند کبد در یک مرکز در ایران رتبه اول جهان را دارد.

10 هزار
خانواده در 20سال گذشته اهدای عضو انجام داده‌اند و ۷۰هزار ایرانی در کشور پیوند عضو شده‌اند. بر این اساس تا‌کنون حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان ذخیره ارزی در این محل اتفاق افتاده است.

8 عضو
هر فرد مرگ مغزی (2کلیه، 2ریه، قلب، کبد، لوزالمعده و روده کوچک) قابل اهدا است و ایران نخستین کشور منطقه است که تمامی این پیوندها را انجام می‌دهد.

25 هزار
نفر در لیست پیوند عضو هستند که از این تعداد هر 2 تا ۳ ساعت یک نفر یعنی روزی ۷ تا ۱۰ نفر و سالی 3هزار نفر به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دنیا می‌روند.

32 هزار
بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند و کلیه دارای بیشترین درخواست در لیست انتظار پیوند است. در ایران به‌دلیل شایع بودن 2بیماری فشارخون و دیابت لیست انتظار این عضو بالاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید