• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19229
+
-

تویسرکان و چین بر سر بازار سیر رقابت می‌کنند

امسال میزان تولید سیر در این شهرستان بیش از 22 هزار و 500 تن است

سلامت
تویسرکان و چین بر سر بازار سیر رقابت می‌کنند




وحید الوندی| تویسرکان- خبرنگار:

شهرستان تویسرکان با برخورداری از اقلیم، آب و هوا و خاک مناسب و حاصلخیز از قابلیت بالایی برای تولید محصول سیر مرغوب برخوردار است. این محصول در صورت داشتن بسته‌بندی مناسب می‌تواند به کشورهای دیگر صادر شود و  سیر محصول کشور چین را از بازار خارج کند.


سیر مرغوب

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه در سال‌های گذشته سیر وارداتی از کشورهای چین و اوکراین به کشاورزان ما ضرر رسانده است، می‌گوید: سیر تولید شده در شهرستان تویسرکان از بهترین نوع آن است اما نبود بسته‌بندی مناسب و صادرات این محصول در سال‌های گذشته موجب شده کشاورزان - به رغم زحمات زیادشان برای کاشت، داشت و برداشت - در برخی سال‌ها از منافع مالی قابل توجه و چندانی برخوردار نشوند.

مسعود اکبری اضافه می‌کند: ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی و همچنین بسته‌بندی‌های مناسب می‌تواند به کمک کشاورزان بیاید تا محصول تولید شده آنان در رقابت با سیرهای وارداتی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی اظهار می‌کند: سیر تولید شده در تویسرکان با طعم، عطر، رنگ و ماندگاری بالا قابلیت صادر شدن به دیگر کشورها را دارد. اکبری تصریح می‌کند: نبود صنایع تبدیلی و جانبی برای تولید محصولات فراوری شده در شهرستان تویسرکان ارزش افزوده محصول را کاهش می‌دهد.


کشت سنتی

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان می‌گوید: سیرکاران تویسرکانی تنها 30 درصد از مراحل کاشت، داشت و برداشت را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند و مابقی کارشان به صورت سنتی است به همین دلیل زحمت بسیاری برای تولید این محصول متحمل می‌شوند. اگر بازار توسط واردات سیرهای دانمارکی و چینی تسخیر شود، این کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو و همیشگی سیرکاران تویسرکانی می‌افزاید: با وجود مرغوبیت و کیفیت بالای سیر این منطقه، متأسفانه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی متناسب با محصول تولید شده وجود ندارد، از این رو سیرها به صورت عمده و به طور فله‌ای به بازار عرضه می‌شود که ارزش افزوده آن را کاهش می‌دهد.
اکبری تصریح می‌کند: هنوز صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات کشاورزی تولیدی تویسرکان از جمله سیر در این شهرستان وجود ندارد در حالی که وجود آنها می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای صنایع غذایی در تویسرکان و در نهایت اشتغالزایی بیشتر باشد.
وی اظهار می‌کند: سیر خواص بسیاری دارد و علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه می‌تواند به شکل ترشی، پودر یا دیگر محصولات جانبی غذایی به بازار فروش عرضه شود و منبع درآمد خوبی برای تولیدکنندگان شود، البته اگر همه شرایط لازم برای ایجاد واحدهای تولیدی تبدیلی در تویسرکان مهیا شود.


صادرات سیر تویسرکان

فرماندار تویسرکان می‌گوید: زمینه لازم برای صادرات سیر تویسرکان به خارج از کشور مهیا می‌شود تا تولید بالای این شهرستان امسال از بازار فروش برخوردار شود.
حبیب مومیوند در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: شهرستان تویسرکان در سال 96 در مجموع شاهد کشت 260 هکتار سیر بود اما این مقدار امسال با رشد 6 برابری به 1500 هکتار رسید.

وی می‌افزاید: سیرکاران تویسرکانی در سال گذشته از منافع مالی و درآمدزایی بالایی بهره‌مند شدند اما تولید بالای این محصول در سال جاری نگرانی‌هایی را برای پیدا کردن بازار فروش ایجاد کرده بود.
مومیوند با بیان اینکه امسال میزان تولید سیر شهرستان تویسرکان بیش از 22 هزار و 500 تن است، اضافه می‌کند: پس از پیگیری‌های مستمر و مکاتبه با استاندار همدان، ایشان دستور تشکیل تعاونی سیرکاران تویسرکانی را با مشارکت حداقل 40 نفر از فعالان این بخش داد.
وی اضافه می‌کند: مقرر شده که با تشکیل تعاونی سیرکاران، برای هر یک از اعضای تعاونی کارت بازرگانی صادر شود تا آنها بتوانند از مبادی رسمی و قانونی به صادرات محصول خود به کشورهای عراق، کویت و امارات اقدام کنند.
مومیوند اضافه می‌کند: همچنین تولید فراورده‌های جنبی مانند پودر سیر، ترشی سیر و مواردی از این دست نیز می‌تواند به درآمدزایی بیشتر تویسرکان از این محصول کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید