• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192163
+
-

این روزها آمار تجردقطعی در حال افزایش است

مجرد داریم تا مجرد

بسیاری از مردم، مجرد را کسی می‌دانند که به سن ازدواج رسیده اما به دلایل مختلف تشکیل خانواده نداده است. اما از نگاه کارشناسان و پژوهشگران، مجردی هم برای خود عالم متفاوتی دارد و از وقتی فرد به ۴۵تا۵۰سالگی می‌رسد و ازدواج نمی‌کند، تازه می‌گویند دچار تجردقطعی شده است. آمار تجردهای‌قطعی هم در کشور کم‌نیست و برآوردها نشان می‌دهد که این عدد در سال۱۴۱۰ از 2‌میلیون نفر می‌گذرد.

 کمترین و بیشترین مجردها
در میان استان‌های کشور، پراکندگی قابل‌توجهی از نظر تجردقطعی وجود دارد. اما در مجموع استان یزد در کنار استان‌های خراسان‌های‌شمالی، جنوبی و رضوی، پایین‌ترین نسبت تجردقطعی را به خود اختصاص داده و در آن سوی طیف، بالاترین نسبت تجردقطعی برای زنان در استان‌های بوشهر، کرمانشاه، خوزستان و برای مردان در استان‌های تهران، گیلان، کرمانشاه و خوزستان بوده است.

زنان از مردان پیشی گرفته‌اند
براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجردقطعی در گذر زمان روبه افزایش است. آمارها نشان می‌دهد، روند افزایش تجردقطعی در زنان، بسیار بیشتر از مردان بوده به‌طوری که در سال‌های‌۱۳۷۵تا۱۳۹۵ این شاخص برای مردان، حدود ۲برابر شده اما برای زنان بیش از ۳برابر بوده است.

مرفه یا کم‌درآمد؟
پدیده تجردقطعی، در انواع خانواده‌های سنتی، مدرن، مرفه، کم‌درآمد، شهری و روستایی مشاهده شده، به همین دلیل کارشناسان به‌طور قطع نمی‌توانند اعلام کنند در کدام نوع از خانواده‌ها تجردقطعی بیشتر یا کمتر است.

فعلا پایین جدولیم
 تجرد قطعی در ایران در مقایسه با کشورهای شرق‌آسیا خیلی پایین‌تر است.

دلیل تجردقطعی
آرمان‌گرایی شدید در میان جوانان یکی از عوامل اثرگذار بر تجردقطعی است. چون برخی از جوانان یک زندگی خیالی برای خودشان ساخته‌اند که ناشی از سبک فرزندپروری والدین است.

40 یا 50سال؟
واژه «تجردقطعی» در دانش جمعیت‌شناسی، به جمعیتی گفته می‌شود که بدون حتی یک‌بار ازدواج، وارد سن ۴۰سالگی شده‌اند. از آنجا که احتمال مجرد ماندن این افراد بسیار بیشتر از ازدواج است. در محاسبه شاخص تجردقطعی از آمار این بخش از جامعه بهره‌می‌برند و ورود به سن ۵۰سالگی احتمال ازدواج را تقریبا به صفر نزدیک می‌کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید