• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192142
+
-

چرا همشهری جمعه تعطیل نیست؟

یادداشت
چرا همشهری جمعه تعطیل نیست؟

دانیال معمار-سردبیر

یکم:
رئیس‌جمهور به یکی از مهم‌ترین سفرهای استانی‌اش می‌رود، به محروم‌ترین استان کشور. اما خبرش روز بعد در هیچ روزنامه‌ای منتشر نمی‌شود. روزنامه‌ها جمعه تعطیلند. پرونده یک فصل لیگ برتر بسته و پرسپولیس قهرمان می‌شود. خبر قهرمانی می‌ماند برای اول هفته بعد. روزنامه‌ها جمعه تعطیلند. سایت مرکز فوریت‌های پلیس با حضور فرمانده فراجا و دادستان تهران افتتاح می‌شود. روزنامه‌ای نیست که از این ماجرا بگوید. روزنامه‌ها جمعه تعطیلند. ده‌ها اتفاق و رویداد ریز و درشت در آخرین روز هفته روی‌می‌دهد، اما رسانه مکتوبی نیست که آنها را زیر ذره‌بین قرار دهد. این واضح‌ترین و مشخص‌ترین دلیل است برای انتشار همشهری در روزهای جمعه. در روزگاری که همه ابعاد زندگی به رسانه‌ها گره‌خورده، در دورانی که یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای برپاست و در عصری که بنگاه‌های خبری و دستگاه‌های تولیدکننده پیام در شبکه‌های اجتماعی یک لحظه متوقف نمی‌شوند، تعطیلی روزنامه‌ها و جاماندن از قافله خبرها یک نقیصه بزرگ است.

دوم: در دنیای روزنامه‌نگاران جایزه‌ای وجود دارد به نام «پولیتزر». مهم نیست این جایزه چی هست و کجا هست و چرا هست. مهم این است که این جایزه را به کدام روزنامه‌نگاران می‌دهند. هیأت داوران این جایزه، شاخصی دارند برای انتخاب برترین‌ها. ظاهرا مهم‌ترین معیارشان تأثیرگذاری اجتماعی همکاران ماست. راستش را بخواهید اگر روزنامه‌نگاران، این ویژگی مهم را نداشته باشند، هیچ تفاوتی با مشاغل دیگر نخواهند داشت. احترامی که این گروه نزد مردم دارند به همین ویژگی مهم برمی‌گردد؛ وگرنه دیگر چه روزنامه‌نگاری و چه اهمیتی؟! نمی‌توان ادعای تأثیرگذار بودن داشت، اما اطلاع‌رسانی را به هر دلیلی تعطیل کرد. روزنامه همشهری فعلا از جمعه‌ها شروع کرده و امیدوار است به روزی برسد که حتی یک روز هم در سال تعطیل نباشد.

سوم: آنچه پیش روی شماست، نخستین روزنامه همشهری در روز جمعه است. فعلا تنها مسیر رسیدن به روزنامه در روزهای جمعه، «اشتراک» است. کلی تهیه و تدارک دیده‌ایم که در این نخستین شماره، مطالب خواندنی و جذاب تقدیم‌تان کنیم. تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا تکه‌های پازل این روزنامه در روز جمعه، مفصل و کامل باشد و رنگ و لعابش را هم از دست ندهد. هم سراغ مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته رفتیم، هم کلی مطلب سرگرم‌کننده داریم و هم اتفاقات روز پنجشنبه را از دست ندادیم. کم و کسری‌اش را به ما ببخشید.

چهارم: همشهری نخستین مطبوعه تمام‌رنگی کشور بود که وارد دنیای سیاه و سفید روزنامه‌ها شد. حالا هم نخستین روزنامه‌ سراسری کشور است که می‌خواهد دنباله‌دار در روزهای جمعه منتشر شود. البته ضمائمی با عنوان «جمعه» در مطبوعات منتشر شده‌اند‌ که همگی همراه روزنامه پنجشنبه بوده‌اند، اما روزنامه‌ای نبوده که به‌طور مستمر، پنجشنبه‌شب راهی چاپخانه شود تا جمعه به‌دست مخاطبانش برسد. بعد از روزنامه تمام‌رنگی همشهری، خیلی از روزنامه‌ها تمام‌رنگی شدند. شاید این هم مقدمه‌ای باشد برای انتشار روزنامه‌های دیگر در روزهای تعطیل.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید