• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1921
+
-

ارزش بازار جوجه در بورس‌کالا به مرز 100میلیارد ریال رسید

بورس کالا
ارزش بازار جوجه در بورس‌کالا به مرز 100میلیارد ریال رسید

مدیرعامل بورس‌کالای ایران از معامله 5میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰۰ قطعه جوجه یکروزه گوشتی به ارزش ۹۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون ریال در تالار کشاورزی تا پایان آذر‌ماه سال ۹۶ خبر داد. طبق اعلام بورس‌کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد با اعلام این آمار گفت: تا پایان معاملات آذر‌ماه سال‌جاری، ۱۷ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۶۵۰ قطعه جوجه یکروزه گوشتی در بورس‌کالا عرضه شده که از این تعداد، 5میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰۰ قطعه جوجه یکروزه مورد معامله قرار گرفت.

 

پذیرش شرکت‌های جدید

او افزود: از زمان آغاز عرضه جوجه یکروزه در بورس‌کالا در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۵ تا پایان آذر‌ماه سال‌جاری، ۹۹ شرکت تولیدکننده جوجه یکروزه گوشتی در بورس‌کالای ایران پذیرش شده‌اند و هم‌اکنون محصولات خود را در تالار کشاورزی عرضه می‌کنند. به گفته سلطانی‌نژاد، 5شرکت جدید تولیدکننده جوجه یکروزه گوشتی نیز با ارائه مدارک در حال پذیرش در بورس‌کالای ایران هستند و ۱۰‌شرکت نیز به‌دلیل نقص در مدارک بایستی مدارک خود را برای پذیرش تکمیل کنند.

 

دلایل عرضه جوجه

مدیرعامل بورس‌کالای ایران در تشریح عرضه جوجه ‌یکروزه در بورس‌کالا، گفت: این محصول اثر مستقیمی در معیشت مردم دارد و به هر حال پایه تولید مرغ و تخم‌مرغ، جوجه ‌یکروزه است و در کنار نهاده‌های دامی در قیمت محصول نهایی نقش اساسی بازی می‌کند. بر این اساس و برای تکمیل زنجیره این محصول در بورس‌کالا برای ورود جوجه یکروزه به بورس اقدام کردیم.

 

مزیت‌های عرضه

سلطانی‌نژاد در بیان مزیت‌های عرضه جوجه در بورس گفت: بورس‌کالا در سیستم پایاپای و تسویه مکانیسمی را فراهم می‌کند که در ابتدا پول به‌حساب فروشنده واریز و سپس کالا به خریدار تحویل داده می‌شود. همچنین اگر هر‌یک از طرفین برخلاف تعهدات خود عمل کند، بورس‌کالا با استفاده از سازوکارهای خود وارد عمل شده و طرف متخلف را جریمه و خسارت لازم را اخذ خواهد کرد. او تأکید کرد: در واقع وقتی هنوز جوجه تولید نشده، باید خریدار آن مشخص باشد؛ شرکت باید قرارداد ببندد و بر این اساس قبل از تولد جوجه شروع به عرضه می‌کند. بر این اساس ماهیت بازار آن با عرضه در بورس تطابق دارد. او اعلام کرد: عرضه‌کننده 3روز پس از انجام معامله پول را تحویل گرفته و کالا را به خریدار تحویل می‌دهد، بنابراین عرضه‌کننده نسبت به دریافت پول آسوده خاطر است.

 

   ضمانت برای انجام تعهدات

سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: در معاملات خارج از بورس تولیدکننده با خریدار وارد قرارداد می‌شود و در این شرایط هر یک از طرفین احتمال نکول(عدم تعهد به قرارداد) در معامله خواهند داشت؛ به هر حال مشکلاتی ایجاد خواهد شد و نخستین ضرر آن متوجه تولیدکننده است که نمی‌تواند روی فروش محصول خود حساب باز کند که این مشکلات با مکانیسم بورس رفع می‌شود. او با بیان اینکه ارائه ضمانت برای انجام تعهدات از سوی هر دو طرف از الزامات انجام معاملات در بورس‌کالاست، تأکید کرد: وقتی تولیدکننده توقع دارد پول خود را در زمان مقرر دریافت کند، باید این انتظار را نیز برای خریدار قائل باشد که خیال او نیز از بابت دریافت به‌موقع کالا راحت باشد. به‌عبارتی باید خیال خریدار از بابت تحویل کالا راحت باشد و این مسئله با اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی، سفته و اسناد اوراق بهادار تأمین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید