• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1911
+
-

بازده بورس به 24درصد رسید

میانگین بازده سهامداران در آذرماه به 7/7درصد رسید

بازار سهام
بازده بورس به 24درصد رسید

با رشد شاخص بورس در آخرین‌ماه پاییز، میانگین بازده بورس تهران به مرز 24درصد رسید. این بالاترین رقم بازده سرمایه‌گذاران در میان همه بازارهای رقیب اعم از بورس، مسکن، طلا و ارز است. به گزارش همشهری، باوجود ایجاد تحرک نسبی در برخی بازارهای موازی و کاهش نرخ سود بانکی، حجم سرمایه‌گذاری در بورس ظرف پاییز امسال افزایش یافت به‌طوری که بورس تهران توانست در آذر‌ماه امسال همه رکورد‌های قبلی خود را جابه‌جا کند و شاخص بورس به بالاترین نقطه‌ای که تاکنون دست یافته بود، رسید.

البته به‌نظر می‌رسد قبل از آنکه کاهش نرخ سود بانکی منجر به هجوم نقدینگی به بورس شده باشد، خروج نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بانک‌ها و ورود آنها به بازار سرمایه اصلی‌ترین علت هجوم نقدینگی به بازار سرمایه بوده است. در ماه‌های گذشته بانک مرکزی و سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری را که اکنون 159هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار دارند، مکلف کردند که بخش مهمی از منابع مالی‌شان را از بانک‌ها خارج و در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند. براساس این تکلیف، سقف سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باید حداکثر به 50درصد برسد. با اجرای این قانون باید دست‌کم 40هزار میلیارد تومان از منابع مالی صندوق‌ها از بانک‌ها خارج می‌شد که مطابق آنچه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار هفته قبل اعلام کرد این رویه یعنی خروج منابع مالی صندوق‌ها از بانک‌ها هم‌اکنون آغاز شده است. با این حال، هنوز آمار و اطلاعات دقیقی در مورد کمیت و کیفیت نقدینگی‌ای که در ‌ماه گذشته وارد بورس تهران شده در دست نیست اما اطلاعات آماری نشان می‌دهد که ارزش معاملات اوراق بدهی که اصلی‌ترین محل سرمایه‌گذاری صندوق‌هاست با رشد 93درصدی مواجه شده است.

 

مبادله 11هزار میلیارد تومان اوراق بهادار

داده‌های آماری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در آخرین‌ماه پاییز 11هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اند که از این مقدار 4500میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق بدهی بوده و 6100میلیارد تومان از نقدینگی وارد شده به بورس صرف خرید سهام شده است. از مجموع اوراق بدهی خریداری شده 4هزار میلیارد تومان در فرابورس انجام شده که نشان می‌دهد ارزش کل معاملات اوراق بدهی در فرابورس 93درصد رشد کرده است. از مجموع کل سهام خریداری شده در آبان‌ماه نیز 4300میلیارد تومان در بورس تهران و 1800میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در آذر‌ماه امسال 20درصد بیشتر سهام خریده‌اند. در مجموع ارزش کل معاملات بورس تهران 20درصد و فرابورس 62درصد رشد نشان می‌دهد. در آذر‌ماه امسال همچنین برای نخستین بار، از اول امسال تاکنون، جمع کل ارزش معاملات فرابورس بیش از کل معاملات بورس تهران بود. در آذرماه امسال در فرابورس 5800میلیارد تومان اوراق بهادار مبادله شد درحالی‌که این مقدار در بورس تهران 4900میلیارد تومان بود.

 

بازده بورس

اطلاعات آماری از شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاران در بورس است، نشان می‌دهد که این شاخص در آذر‌ماه امسال 7.7درصد و شاخص فرابورس 7درصد افزایش یافته‌اند. با این حساب، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در هر دو بازار بورس و فرابورس از ابتدای امسال تاکنون به مرز 24درصد رسیده که این بالاترین مقدار بازده در همه بازار‌های سرمایه‌گذاری است.  از ابتدای امسال تاکنون قیمت هر سکه بهار آزادی16.7درصد و قیمت هر یورو 22.5درصد رشد کرده است. همچنین قیمت هر دلار آمریکا در این مدت 12.6درصد رشد کرده است. در این مدت بورس تهران بیشترین بازده را در میان همه بازارهای سهام دنیا به‌دست آورده است. بعد از بورس تهران بورس‌های هنگ‌کنگ و استانبول به‌ترتیب با 20و 19.5درصد بازده قرار گرفته‌اند. بورس‌های توکیو و نزدک در نیویورک آمریکا هم با 16.5درصد بازده کمتری نسبت به بورس تهران به‌دست آورده‌اند.

 

رشد 200درصدی معاملات صندوق‌ها

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات بازار سرمایه در آذر‌ماه امسال نشان می‌دهد که به‌دلیل رشد ورود نقدینگی به بورس، حجم سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس هم افزایش یافته است. این داده‌ها نشان می‌دهد در آذر‌ماه امسال 430میلیارد تومان پول جدید وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شده است که نسبت به‌ماه قبل 200درصد رشد نشان می‌دهد و از این مقدار 308میلیارد تومان از طریق فرابورس و 122میلیارد تومان از طریق بورس تهران وارد این صندوق‌ها شده است. به این ترتیب ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از اول سال تاکنون به 2400میلیارد تومان رسیده است که این مقدار نسبت به سال قبل دست‌کم 20درصد رشد نشان می‌دهد.

 

وام مسکن

همزمان با رشد شاخص‌ها در بازار‌های اوراق بدهی و سهام، ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن هم در آذر‌ماه رشد کرد به‌طوری که ارزش کل وام مسکن با 52درصد رشد، به مرز 1000میلیارد تومان رسید. پیش‌بینی می‌شود درصورت رشد دادوستدهای بازار مسکن حجم معاملات این اوراق که اصلی‌ترین ابزار تأمین مالی مسکن است هم افزایش یابد.

 

 خرید 19میلیارد دلار اوراق بهادار

 

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات بازار سهام از اول سال تاکنون نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از اول امسال تاکنون 79هزار میلیارد تومان اوراق بهادار معادل 19میلیارد دلار خریده‌اند که از این مقدار 42هزارو 444میلیارد تومان در بورس و 36هزارو 600میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است. همچنین در این مدت سرمایه‌گذاران 26هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خریده‌اند که از این مقدار 20هزار میلیارد تومان در فرابورس و 6هزار میلیارد تومان در بورس خریداری شده است. به‌نظر می‌رسد ظرف ماه‌های آینده این مقدار با رشد بیشتری هم مواجه شود. به‌تازگی شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار 35هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی از طریق بازار سرمایه خبر داد که احتمال می‌رود مشتری اصلی آنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید