• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192020
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZ7Py
+
-

مثلثی برای مقابله با مافیای تئاتر شهر

درشهر
مثلثی برای مقابله با مافیای تئاتر شهر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ساماندهی دست‌فروشان تئاترشهر به معضل لاینحل پایتخت تبدیل شده است. تا‌کنون طرح‌های مختلفی در راستای بهبود وضعیت آشفته چهارراه ولیعصر اجرا شده، اما حضور گسترده بساط‌گستران بیانگر آن است که این اقدامات موفق نبوده‌اند. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران در بازدید از منطقه11 گفت: «امروز با موضوع مافیا در چهارراه ولیعصر مواجه هستیم و شهرداری تهران به‌تنهایی قادر به ساماندهی آن نیست و ضرورت دارد دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در عالی‌ترین سطوح به این موضوع ورود کنند.» براساس گفته برخی از مدیران شهری منطقه11، تنها 30درصد از دست‌فروشان چهارراه ولیعصر افراد بی‌بضاعت و 70درصد مافیا هستند.

تصمیم‌گیری در میدان

اولین بازدید میدانی رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران در قالب طرح نجم در منطقه11 کلید خورد و مهدی اقراریان پس از حضور کنار مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه و اهدای گل، بازدید خود را آغاز کرد. احداث ایستگاه آتش‌نشانی، تخریب و رفع خطر ساختمان ناایمن رها شده در خیابان قلمستان و... برخی از پروژه‌هایی بودند که اقراریان از آنها بازدید کرد. او گفت که یکی از وظایف نمایندگان شورا، نظارت بر عملکرد شهرداری و پروژه‌های شهری و ارتباط مستمر و رودررو با مردم است. این کار از 2طریق بازدیدهای اعلام‌شده و اعلام‌نشده انجام می‌شود؛ چرا که تصمیم‌گیری برای شهر و شهروندان پشت درهای بسته امکان‌پذیر نیست و باید در میدان حضور داشت و تصمیمات را براساس مطالبه شهروندان و نیاز شهر اتخاذ کرد.

احداث کلانتری در راه‌آهن

میدان راه‌آهن، خیابان‌های بهداری، شهرداری و... کلونی آسیب اجتماعی منطقه11 هستند و مدیریت شهری با همکاری فراجا و در راستای افزایش امنیت این محدوده و کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اقدام به احداث کلانتری کرده است. این کلانتری تا پایان زمستان بهره‌برداری می‌شود و به‌گفته مدیران شهری منطقه این کار قطعاً امنیت شهر و شهروندان را در پی خواهد داشت. اقراریان به پیشنهاد خبرنگار همشهری گشتی در خیابان‌های منتهی به پایانه معین زد و گرچه تعداد معتادان اندک بود، اما مدیران شهری هم اذعان داشتند که معتادان متجاهر شب‌ها در این خیابان‌ها بیتوته می‌کنند؛ به همین دلیل فضاسازی پایانه معین در دستور کار قرار گرفته است.

ورودی مترو در تصرف دست‌فروشان

چهارراه ولیعصر؛ معبری که در قرق عده‌ای خاص قرار گرفته و عدم‌موفقیت طرح‌های اجرا شده در ساماندهی دست‌فروشان تئاترشهر، گزینه حضور مافیا را پررنگ کرده است؛ گروهی که حضور گسترده‌ای دارند و حتی پایشان به پارکینگ مجتمع فرهنگی ولیعصر هم باز شده و با اجازه آنها برخی از دست‌فروشان می‌توانند بساطشان را پس از اتمام کار در پارکینگ قرار دهند. ورودی‌های مترو هم در تصرف بساط‌گستران قرار دارد و عبور و مرور سخت شده است. به‌گفته اقراریان، این وضعیت مصداق بارز نادیده‌گرفتن حقوق عامه است. آنطور که او عنوان کرد: «رهاشدگی برخی از مسائل ساده سبب شده آنها به مسئله‌های پیچیده تبدیل شوند. بی‌توجهی به دست‌فروشان تئاترشهر، افراد زباله‌گرد، گل‌فروشان بزرگراه‌ها و کودکان کار و خیابان، در ادوار گذشته آنها را به معضل لاینحل و مافیا تبدیل کرده که شهرداری تهران به‌تنهایی قادر به حل آن نیست و برای رهایی شهر و شهروندان از این معضل‌ها نیاز به حضور و همراهی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است.»

پاساژ آزاد در مسیر ایمن‌سازی

پاساژ آزاد در سه‌راه جمهوری که به دراکولا معروف بود، امروز وضعیت متفاوتی دارد؛ پاساژی که حدود 50سال قدمت دارد و در سنوات گذشته مالک غیرقانونی اقدام به گودبرداری غیراصولی در طبقات منفی و تبدیل آنها به واحد تجاری کرده بود. بیش از 300واحد تجاری در آن قرار داشت، اما هیچ‌یک از موارد ایمنی رعایت نشده بود. پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن، این پاساژ در لیست بناهای پرخطر قرار گرفت و برخلاف اخطارهای داده شده از سوی آتش‌نشانی و شهرداری، ایمن‌سازی‌ انجام نشد و در نهایت با حکم قضایی پاساژ پلمب شد. اکنون این پاساژ در حال ایمن‌سازی‌ است و مهدی اقراریان هم از آن بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اقدامات رفع خطر قرار گرفت. او به همشهری گفت که یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری ساختمان‌های ناایمن است و شهرداری تهران برای ایمن‌سازی آنها نیازمند مساعدت و همکاری ویژه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است. رئیس کمیته نظارت حقوقی شورا تأکید کرد: «اگر موضوع ساختمان‌های ناایمن موردتوجه قرار نگیرد، قطعاً با متروپل‌های جدیدی در تهران مواجه خواهیم شد.»



اعلام لیست بناهای ناایمن به دستگاه قضایی

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
حدود ۱۲سال است که ساختمان‌هایی که بالای 6طبقه هستند از آتش‌نشانی تأییدیه ایمنی دریافت می‌کنند و خوشبختانه اتفاق خاصی در این زمینه نداشتیم و مشکل ما عمدتا با ساختمان‌های قدیمی است. سال گذشته ۱۲۹ساختمان ناایمن شناسایی شد و با ورود دستگاه قضایی و جلساتی که با مالکان ساختمان‌های ناایمن داشتیم تعدادی از بناها ایمن‌سازی‌ شدند. اکنون 95ساختمان ناایمن وجود دارند که مالکان برخلاف اخطارهای داده شده، اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند و از این‌رو پایان اردیبهشت لیست آنها به دستگاه قضایی اعلام می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید