• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1920
+
-

حذف پوشش بیمه داروهای پر‌مصرف کلید می‌خورد؟

حذف داروهای بدون نسخه، اعضای شورای‌عالی بیمه را به مجلس می‌کشاند

دارو
حذف پوشش بیمه داروهای پر‌مصرف کلید می‌خورد؟

معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار:

درحالی‌که از اواسط‌ماه گذشته اعلام شد که از ابتدای دی‌ماه پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف حذف خواهد شد، برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی پرونده داروهای حذف شده با حضور مسئولان شورای‌عالی بیمه در مجلس خبر دادند. دارو به‌دلیل اهمیت دربخش سلامت همواره در نظام سلامت مردم نه‌تنها جایگاه ویژه‌ای دارد بلکه به‌عنوان یک نیاز اساسی همگانی، همواره با کوچک‌ترین تغییرات زمینه‌ساز بروز خبرهای مختلف می‌شود. خروج ۱۶۰ قلم داروی پرمصرف از فهرست پوشش بیمه‌‌ای نیز از این دسته خبرهاست که محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در این‌باره می‌گوید: درصورتی که این تعداد اقلام دارویی بدون انجام کار کارشناسی دقیق از سبد بیمه‌ای خارج شود، به افزایش پرداخت از جیب مردم منتهی خواهد شد. نماینده مردم ایرانشهر ادامه داد: به‌طورمثال درمورد بخشی از این خبرکه به حذف داروهای درمان بیماری‌های گوارشی اشاره دارد، باید بگویم خروج اقلام دارویی بیماری‌های اختصاصی گوارشی از سبد بیمه‌ای را نمی‌توان اقدام صحیحی دانست؛ به همین دلیل از شورای‌عالی بیمه که سبد پوشش بیمه‌ای را تعریف می‌کند، در رابطه با علل خروج این میزان دارو از پوشش بیمه توضیح خواهیم خواست.

 همایون هاشمی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت وزارت بهداشت مجلس هم می‌گوید: داروهای پرمصرف «اوتی‌سی، OTC» در هیچ کجای دنیا تحت فرایند بیمه‌ای نیست و ممکن است حذف پوشش بیمه داروهای پر‌مصرف مخالفانی داشته باشد اما می‌تواند به نفع وضعیت دارویی کشور باشد. البته یک نگرانی وجود دارد، اینکه بر تعداد داروهای «اوتی‌سی» افزوده شود. به همین سبب تأکید ما این است که برخی از اقلام «اوتی‌سی» را که پزشک در نسخه تجویز می‌کند باید همچنان پوشش بیمه‌ای آنها باقی بماند. این موضوع از دغدغه‌هایی است که باید در کمیته‌های تخصصی و شورای‌عالی برای آن تصمیم گرفته شود و با غیراز این اتفاق مخالف هستیم. اما بهروز بنیادی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره می‌گوید: با توجه به استفاده خودسرانه دارو در کشور، اگر این ۱۶۰ قلم دارو ازجمله مواردی باشد که منتهی به کاهش استفاده‌های غیرمجاز روزانه شود، یا در فارماکوپه‌ وجود نداشته باشد، می‌تواند در کاهش بار نظام سلامت مؤثر باشد؛ همچنین می‌تواند به نفع نظام سلامت و مردم باشد. به همین دلیل باید شفافیت‌های لازم دراین باره مطرح شود؛ البته باید الزاماتی درجهت تامین حفاظت مالی مردم، درپوشش بیمه‌ای مدنظر قرار بگیرد.

 در بررسی این فهرست، درمورد بعضی از داروها مانند استامینوفن که خاص کودکان و بسیار پرمصرف است باید تجدیدنظر شود. مدیرعامل یکی از شرکت‌های داروسازی هم با نگاه مثبتی به این موضوع می‌گوید: تصمیم خروج داروهای «اوتی‌سی» از لیست بیمه‌ها، کار بسیار درستی بوده است. باتوجه به وضعیتی که در بازار دارویی کشور حکمفرماست این اقدام باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفت. دکتر شهروز صارمی معتقد است: به‌شرط اینکه بودجه پوشش بیمه داروهای پر‌مصرف، صرف سایر داروهای پرهزینه شود، نه صرف رفع کسری‌های سایر بخش‌ها این اقدام برای رفع مشکلات دارویی تا حد بسیاری تأثیر‌گذار است. عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران هم در این خصوص رعایت چند اصل را الزامی خوانده و می‌گوید: اول اینکه صیانت از اقتصاد دارو، یک وظیفه ملی است که باید مبتنی برمنافع کلیه ذینفعان حوزه بهداشت و درمان باشد. دکتر حمید خیری می‌گوید: بنابراین اصل اول، درنظر گرفتن شرایط همه ذینفعان است. دوم اینکه، عقلا هیچ گریزی جز مدیریت کردن منابع و نیز هزینه‌های سازمان‌های بیمه گر وجود ندارد. بنابراین اصل دوم، هدایت منابع محدود بیمه‌ها به سمت داروهایی است که هزینه بیشتری بر مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. همچنین اصل سوم دسترسی عادلانه به داروست که جزو اصول پایه‌ای و مبنایی است. همچنین باید گام برداشتن نظام درمانی کشوردر مسیری باشد که بتواند از بیماران حمایت بیشتری کند. ضمن اینکه نکته حائز اهمیت آن است که لیست تهیه شده باید مبتنی بر خرد جمعی و بهره مندی از آرا و نظرات قاطبه گروه‌های پزشکی و داروسازی باشد. ضمن اینکه نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که در نهایت از جیب داروخانه‌ها، به دولت سوبسید داده شود.

 

  حدود 140میلیارد تومان صرفه‌جویی 

سخنگوی سازمان غذا و دارو، درخصوص خارج‌شدن پوشش داروهای «اوتی‌سی» به همشهری گفت: تقریبا در هیچ کشور دنیا داروهای «اوتی‌سی» که شامل برخی داروهای سبک و ارزان‌قیمت می‌شود، تحت پوشش بیمه‌ها نیستند. جهانپور می‌گوید: داروهای اوتی‌سی داروهای سبکی با قیمتی نسبتا پایین است که براساس اعلام سازمان‌های بیمه‌گر، تأثیر مالی چندانی در هزینه‌های خانواده‌ها ندارد. ضمن اینکه نباید این نکته را نادیده گرفت که مصرف داروهای مسکن و داروهایی که در این لیست قرار دارند بی‌رویه است. وی گفت: این مصوبه در شرایط فعلی می‌تواند حدود 140میلیارد تومان صرفه‌جویی کند؛ همچنین فرایندهای خرید و گردش مالی و پرداخت‌های بیمه را به داروخانه‌ها تسهیل کند چون داروهای اعلام‌شده ارزان هستند و هزینه گردش کار اداری و بیمه‌ای این داروها گاهی بیشتر از ارزش و حاشیه سودشان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید