• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 191949
+
-

نمایشگاه سی‌وچهارم ؛ کلیدی برای قفل قیمت کاغذ

رئیس‌جمهور روز گذشته مهمان ویژه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور بود

کتاب
نمایشگاه سی‌وچهارم ؛ کلیدی برای قفل قیمت کاغذ

 نمایشگاه کتاب به نیمه خود رسید و همچنان این رویداد فرهنگی محل تلاقی مخاطبان با بهار کتاب ایران است؛ البته یکی از نکات حائز اهمیت در نمایشگاه امسال، پرداختن به مسئله کاغذ است؛ تاجایی‌که رئیس‌جمهور در بازدید روز گذشته خود بر تأمین کاغذ باکیفیت و ارزان‌قیمت تأکید و رئیس نمایشگاه سی‌وچهارم هم اعلام کرد که تصمیماتی گرفته شده که با حضور محمد مخبر فعلا واردات کاغذ با شرایط مناسب صورت بگیرد.
سیدابراهیم رئیسی صبح روز سه‌شنبه با حضور در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران از غرفه‌های مختلف سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. رئیس‌جمهور با توجه به اهمیت مسائل حوزه کودک و نوجوان، بازدید خود را به‌صورت خاص از سالن ناشران کودک و نوجوان آغاز کرد. در این بازدید 2.5 ساعته که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه در حوزه کتاب و نشر نیز حضور داشتند، ناشران و فعالان حوزه نشر درباره دغدغه‌های حوزه کتاب با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردند. «تأمین کاغذ باکیفیت و ارزان‌قیمت» از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه نشر بود که رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت در این زمینه، اعلام کرد: با توجه به امکانات کشور و تدابیری که اندیشیده شده، ناشران به‌زودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهند شنید.
«تولید محتوای مناسب و به‌روز برای ارتقای فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان»، «بهره‌گیری از اندیشه و خلاقیت نوجوانان و جوانان در تألیف و نگارش کتاب»، «همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش با بخش خصوصی در انتشار کتاب‌های آموزنده برای کودک و نوجوان» و «توزیع مناسب و دسترسی آسان و ارزان مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب در اقصی نقاط کشور» از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ناشران و فعالان حوزه کتاب بود.
همچنین رئیس‌جمهور ضمن بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید حامی انتشارات کودک باشد.

ارز نیمایی برای ناشران
یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: براساس تأکیدات مجدد رهبری مبنی بر حل مسئله کاغذ، کارهای زیادی در کشور در این دولت شروع شد که نتایج ملموسی داشت. حال امیدواریم که بتوانیم منویات رهبری را محقق کنیم.
وی افزود: در سالی که این دولت مستقر شد، تقریبا کاغذ تحریر در کشور تولید نمی‌شد و آن میزان اندک هم در قالب سفارش‌ها صورت می‌گرفت. در سال۱۴۰۱ حدود ۴۰هزار تن کاغذ در کشور تولید شد که به‌طور کامل نیاز آموزش و پرورش را تأمین کرد و اضافه آن به نشر کشور اختصاص یافت؛ بنابراین فکر می‌کنم حدود ۲۰ تا ۲۵هزار تن کاغذ از مازندران تأمین شد.
احمدوند گفت: تصمیماتی هم گرفته شده که با حضور دکتر مخبر فعلا واردات کاغذ با شرایط مناسب صورت بگیرد؛ البته گروه کالایی کاغذ از 2 به یک تغییر پیدا کرده و با اولویت ارز نیمایی نیز به ناشران اختصاص خواهد یافت.

آمار فروش تاکنون
پس از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام‌خمینی، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی زیادی به نمایشگاه کتاب سر زدند.
حجت‌الاسلام محمد قمی، میثم نیلی، رضا مرادصحرایی سرپرست آموزش و پرورش، سفیر جمهوری بولیوی، زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی، علی بهادر‌جهرمی سخنگوی دولت، حجت‌الاسلام آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سیدعباس عراقچی از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
درباره آمار فروش هم به‌گفته علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تا ساعت ۲۰ روز پنجم در بخش حضوری و آمارهای ثبت شده دستگاه‌های کارتخوان رسمی ۵۷میلیارد تومان فروش داشتیم و اگر مبلغ کارت به کارت و فروش نقدی را که حدود ۱۷میلیارد است به این رقم بیفزاییم، مجموعا ۷۴میلیارد تومان فروش حضوری برآورد می‌شود.
وی تعداد نسخه‌های فروش رفته در نمایشگاه کتاب تهران را ۳۹۵هزار نسخه عنوان کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید