• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 191947
+
-

کاغذ ارزان می‌شود؟

کاغذ ارزان می‌شود؟

رهبر معظم انقلاب در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر ارزان‌شدن کاغذ و تولید کاغذ داخلی مرغوب تأکید فرمودند و توجه ویژه ایشان به این مقوله نشان از اهمیت آن دارد. حال باید این پرسش را مطرح کرد که چگونه می‌توان به ارزان شدن قیمت کاغذ امیدوار بود؟
با توجه به افزایش قیمت کتاب، به‌نظر می‌رسد طرفداران کتاب هم مثل قبل عطشی برای خرید نداشته باشند و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما، مورد خدشه قرار گیرد. تا جایی که در روزهای گذشته تسنیم در گزارشی از افزایش قیمت کاغذ در آستانه شروع به‌کار نمایشگاه کتاب تهران خبر داد؛ قیمت هر بند کاغذ 70در 100، با «گرماژ» 70گرم که چند هفته قبل، یک میلیون و 300هزار تومان معامله می‌شد، به ناگاه افزایش یافت و از مرز یک میلیون و 500هزار تومان گذشت تا مصائب تولید کتاب را افزون کند.
با این اصاف و درپی تأکید رهبرمعظم انقلاب، دولت برای ساماندهی بازار کاغذ ورود جدی را در دستورکار قرار داده است که در همین رابطه، با توجه به اینکه «تأمین کاغذ با کیفیت و ارزان قیمت» از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه نشر است، رئیس‌جمهور در بازدید از نمایشگاه کتاب با تشریح اقدامات دولت در این زمینه، اعلام کرد که با توجه به امکانات کشور و تدابیری که اندیشیده شده، ناشران به‌زودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهند شنید.
اما این خبرهای خوش چه می‌تواند باشد؟ نخست اینکه با اقدامات دولت باید نوید را داد که کمبود کاغذ را دیگر تجربه نکنیم و این مژده را میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی اینگونه تشریح کرد که در نتیجه تولید داخلی کاغذ، نیاز داخلی به این محصول را تامین خواهیم کرد و دیگر مانند گذشته شاهد کمبود کاغذ نخواهیم بود، البته در اواخر دهه80 و اوایل دهه 90 کاغذ داخلی به میزان خوبی تولید می‌شد، اما از حدود سال94 متأسفانه تولید این محصول رو به افول رفت و در سال‌های پایانی دهه 90 تولید کاغذ به صفر نزدیک شد. مطلب دیگر اینکه کاهش قیمت کاغذ هم در کارگروهی به همین نام درحال پیگیری است و محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم زمان به سرانجام رسیدن اقدامات کارگروه ارزان‌سازی‌ تولید و نشر کتاب را نیمه دوم امسال دانست.
سرانجام اینکه به‌نظر می‌رسد با توجه به اعلام این خبر که گروه کالایی کاغذ از 2 به یک تغییر پیدا کرده و با اولویت ارز نیمایی به ناشران اختصاص می‌یابد، باید منتظر کنترل و تعدیل قیمت کاغذ بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید