• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191756
+
-

هماوردی «اردوغان» و «اوغلو» در روز تاریخی ترکیه

مردم ترکیه‌ امروز در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌‌100سال اخیر خود گزینه‌های موردنظرشان از  2 آوردگاه سیاسی «ائتلاف ملت» به رهبری «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق» و «ائتلاف جمهور» به رهبری رجب ‌طیب اردوغان، رهبر حزب حاکم «عدالت و توسعه» را انتخاب می‌کنند. «سینان اوغان»، سومین کاندیدای کرسی ریاست ‌جمهوری با کمتر از 4درصد آرا شانس کمی برای پیروزی دارد.
انتخابات حساس پیش‌رو در ترکیه‌، عمیقا دوقطبی، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی است. در این میان، در شرایطی که برخی نظرسنجی‌ها ازجمله مؤسسه «کندا» از پیشتازی 5درصدی قلیچداراوغلو گزارش داده‌اند، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از نظرسنجی Areda نوشته اردوغان با ۵۱.۳ درصد آرا پیروز این انتخابات خواهد بود. درصورتی که هیچ‌یک از نامزدها نتوانند دست‌کم ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رهبر 69 ساله حزب عدالت ‌و توسعه
رجب طیب اردوغان با تأکید بر میراث سیاسی خود وعده داده که دولتش درآمد سرانه ملی را به ۱۶هزار دلار افزایش خواهد داد. در مانیفست حزب عدالت ‌و توسعه نیز آمده که دولت در 5سال آینده ۶ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد و نرخ بیکاری در ترکیه را به ۷ درصد خواهد رساند. در حال حاضر نرخ بیکاری در ترکیه بیش از 85درصد اعلام شده است.
رئیس‌جمهور ترکیه در چرخشی آشکار در سیاست خارجی نیز مدتی است که روند تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با همسایگان را آغاز کرده است، روندی که احتمالا در دولت بعدی او نیز ادامه خواهد یافت. اردوغان ضمن اعلام آمادگی برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، کسی که در چند سال گذشته هزینه زیادی را صرف حمایت از مخالفانش کرده بود، تنش‌هایش با دیگر کشورهای منطقه از جمله امارات‌متحده، عربستان سعودی و مصر را نیز کم کرده است. اردوغان همزمان با موضع‌گیری‌های محکم در برابر آمریکا و اروپا، با میانجیگری میان روسیه و اوکراین در ماجرای توافق غلات تلاش کرده تا موقعیت ترکیه را در جامعه جهانی بهبود بخشد.

کمال قلیچداراوغلو، رهبر 74ساله حزب جمهوری‌خواه خلق
قلیچداراوغلو اعلام کرده که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایش درصورت پیروزی بازگرداندن نظام سیاسی پارلمانی به ترکیه است. او گفته به آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و حکومت قانون متعهد است. مهم‌ترین منتقد اردوغان وعده داده نرخ تورم 85درصدی ترکیه را طی 2‌ماه تک‌رقمی کرده و۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب می‌کند. او همچنین گفته علاوه بر ایجاد ۹ منطقه ویژه اقتصادی، ۵۰ پایگاه تولیدی و ۱۷مرکز مرتبط با کشاورزی و دامپروری تاسیس خواهد کرد که در نتیجه آن، نرخ بیکاری به کمتر از ۵ درصد خواهد رسید. پاداش 15هزار لیر(۷۵۰ دلار) برای بازنشستگان، لغو عوارض خروج از کشور و کاهش هزینه‌های گذرنامه نیز از دیگر وعده‌های رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق است. احیای روابط ترکیه با سوریه، تاسیس سازمان صلح و همکاری‌های خاورمیانه با حضور عراق، ایران و سوریه، احیای روابط آنکارا با کشورهای اروپایی و تنش‌زدایی با آمریکا نیز از جمله برنامه‌هایی است که قلیچداراوغلو اعلام کرده در سیاست خارجی پیگیری خواهد کرد.

سینان اوغان، سیاستمدار مستقل 56 ساله
سینان اوغان با گرایش‌های ملی‌گرایانه با تلاش برای جذب آرای ملی‌گرایان افراطی ترکیه درصدد است که درصورت شکست در انتخابات، حداقل بتواند رهبر ملی‌گرایان ترکیه شود. اوغان که براساس نظرسنجی‌ها کمتر از 4درصد آرا را به‌ خود اختصاص خواهد داد هیچ برنامه مدونی در حوزه اقتصادی ارائه نکرده است؛ با این حال او در حوزه سیاست خارجی تأکید کرده که علاوه بر پیگیری سیاست روابط حسنه با همسایگان و مذاکره با سوریه برای بازگشت پناهندگان سوری، روز استقلال یونان را از تقویم حذف کرده و توسعه روابط آنکارا با کشورهای ترک آسیای میانه ازجمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان را در دستورکار قرار دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید