• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191662
+
-

شکست دوباره پروژه ایران‌هراسی

انتخاب جمهوری‌اسلامی به‌ ریاست مجمع اجتماعی شورای‌ حقوق‌بشر،شکست دیگری در پروژه ایران‌هراسی معاندان و برخی دولت‌های غربی است

گزارش
شکست دوباره پروژه ایران‌هراسی

گروه سیاسی

انتخاب سفیر ایران در ژنو به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر، یکی از رویدادهای مهم روزهای اخیر بود که بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی – رسانه‌ای جهان یافت و شکست دیگری برای آمریکا و برخی مدعیان غربی حقوق‌بشر در راستای پیشبرد پروژه «ایران‌هراسی» به‌شمار می‌آید.براساس اعلام رئیس‌ شورای‌حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری‌اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، سمت ریاست نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر در سال۲۰۲۳ را عهده‌دار شد؛ خبری که به آب سردی بر سر دشمنان و جریان‌های معاند تبدیل شد و نقشه‌های ضدایرانی ماه‌های اخیر آنان را نقش‌برآب کرد.
جریان‌های ضدانقلاب، آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی در ماه‌های اخیر تلاش‌های پیگیرانه‌ای را صرف کردند تا با سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی و وارونه‌نمایی تحولات داخلی ایران، به‌ویژه در پاییز1401، فاز تازه‌ای از پروژه «ایران‌هراسی» را با هدف افزایش فشارها بر تهران پیش ببرند، اما خبر ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر، شکست سنگینی برای آنان در این مسیر بود؛ رویدادی که با انتقادها و فضاسازی‌های گسترده‌ای از سوی جریان‌های ضدانقلاب، آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی همراه شد.

کارکردهای «مجمع اجتماعی»

ریاست ایران بر «مجمع اجتماعی» شورای‌ حقوق‌بشر سازمان‌ملل در شرایطی است که این مجمع به‌مدت 2روز، در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در ژنو برگزار می‌شود و قرار است طی 2روز و در قالب جلسه‌های کارشناسی مختلف، کارشناسان، مقام‌های بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی موضوع نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق‌بشر، به‌ویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا را مورد بررسی قرار دهد. مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق‌بشر به‌حساب می‌آید که از سال۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق‌بشر) ایجاد شده و هرسال با انتخاب یک موضوع خاص، که مربوط به مهم‌ترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق‌بشر است، ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تلاش‌های بیهوده ضدانقلاب


انتخاب ایران به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر، که خط بطلانی بر فرافکنی‌های صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر علیه جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آید، در شرایطی است که این رویداد بیش‌از همه، برای جریان‌های ضدانقلاب گران تمام‌شده و با طرح انتقادهای گسترده ازسوی آنها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شده‌است. برخی چهره‌های ضدانقلاب درحالی از این انتخاب خشمگین هستند و درخواست تجدیدنظر در آن را مطرح می‌کنند که در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را با هدف مخدوش نشان‌دادن چهره حقوق‌بشری جمهوری‌اسلامی به‌کار گرفته‌اند. برخی ‌چهره‌های ضدانقلاب درجریان اغتشاشات پاییز1401 در ایران و پس از آن، با حضور در نشست‌ها و همایش‌های حقوق‌بشری گوناگون، به‌ویژه در ساختارهای مختلف سازمان‌ملل، تلاش کردند شرایط مناسب برای شکل‌دهی به اجماعی بین‌المللی با محوریت مباحث حقوق‌بشری را ایجاد کنند؛ رویکردی که امروز شکست آن، بیش‌از گذشته نمایان شده‌است.




عصبانیت آمریکا

انتخاب ایران به‌عنوان رئیس «مجمع اجتماعی» شورای حقوق‌بشر، که شکستی دیگر در پروژه «ایران‌هراسی» غرب به‌حساب می‌آید، با واکنش آمریکایی‌ها مواجه شد. معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در نشست‌خبری اخیر خود، با تکرار ادعاهای دولت این‌ کشور علیه وضعیت حقوق‌بشر در ایران و نقش ایران در منطقه، به این انتخاب‌ انتقاد کرد. براساس اعلام رئیس شورای حقوق‌بشر، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو به‌عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس «مجمع اجتماعی» شورای حقوق بشر در سال۲۰۲۳ انتخاب شده‌است. این انتخاب درحالی‌است که در ماه‌های اخیر برخی دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، با استفاده از ساختارهای بین‌المللی، ازجمله شورای‌ حقوق‌بشر سازمان ملل، تلاش کردند فاز تازه‌ای از پروژه «ایران‌هراسی» را علیه جمهوری‌اسلامی راه بیندازند؛ پروژه‌ای که با شکست سنگینی مواجه شده‌است.

شکست راهبرد استفاده ابزاری از «حقوق‌بشر»
با بروز اغتشاشات در ایران طی پاییز1401، طرح ادعای «نقض حقوق‌بشر» ازسوی جمهوری‌اسلامی، به یکی از اصلی‌ترین محورهای فضاسازی علیه جمهوری‌اسلامی تبدیل شد. جریان‌های ضدانقلاب از یک‌سو و برخی دولت‌های غربی از سوی دیگر، با سرمایه‌گذاری سنگین در این زمینه، تلاش کردند با وارونه‌نمایی واقعیت‌ها و روند تحولات جاری در ایران، جمهوری‌اسلامی را به‌عنوان «ناقض حقوق‌بشر» معرفی کنند. بر همین اساس هم بود که با تلاش و فشارهای آمریکا و متحدانش، عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو شد و برخی ارکان حقوق‌بشری سازمان‌ملل با تریبون‌دادن به چهره‌های ضدانقلاب، رویکردی سیاسی و خصمانه علیه تهران اتخاذ کردند.

یک انتخاب و چند پیام

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس:انتخاب نماینده جمهوری‌اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل متحد از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت است و باید مورد واکاوی دقیق قرار گیرد، چراکه دربردارنده پیام‌های مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. نخستین نکته مهم آن است که معتقدم با وجود همه سیاه‌نمایی‌ها و شیطنت‌هایی که ازسوی دولت‌های غربی و رسانه‌های آنان و همچنین جریان‌های ضدانقلاب انجام شد تا ایران را به دولتی منزوی در سازوکارهای جهانی تبدیل کند، اما این انتخاب نشان داد طراحی‌های دشمنان با بن‌بست مواجه شده‌است. نکته دیگر این انتخاب، این است که چنین انتخاب‌هایی در ارکان سازمان ملل متحد، با توجه به معیارهای مشخص و ظرفیت‌های موجود در کشورها انجام می‌شود. درچنین شرایطی انتخاب ایران به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر نشان‌دهنده ظرفیت‌های انکارناپذیر ایران در این حوزه است که با وجود همه فضاسازی‌های اخیر، نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. این انتخاب نشان داد جمهوری‌اسلامی ظرفیت‌های بسیاری برای نقش‌آفرینی مؤثر در ساختارهای جهانی دارد که باید به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد. ازسوی دیگر این انتخاب سبب می‌شود مراکز و نهادهای مختلف بین‌المللی ورای سیاه‌نمایی‌های معاندان، با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار ایران، که در لایه‌های مختلف اجتماعی نهفته است، بیش‌از پیش آشنا شوند.

شکست راهبرد منزوی‌سازی ایران

ابوالفضل ظهره‌وند،دیپلمات پیشین:
مهم‌ترین پیامی که انتخاب ایران به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر به‌همراه داشت، عیان‌شدن بیش‌از‌پیش سستی و بی‌پایگی ادعاهایی بود که در ماه‌های اخیر به‌کرات ازسوی جریان‌های ضدانقلاب و برخی دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، علیه جمهوری‌اسلامی مطرح شد که با پیگیری آن، تلاش می‌کردند ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای ناقض حقوق‌بشر نشان دهند و براساس آن، فاز تازه‌ای از هجمه‌ها علیه تهران را ساماندهی کنند. اکنون اما با این انتخاب، نقشه‌های آنان نقش برآب شد. در این میان نکته مهم دیگر این است که انتخاب ایران به‌عنوان رئیس این مجمع با رأی اکثریت بوده‌است. اهمیت این موضوع در آن است که پیش‌از این جریان‌های ضدایرانی می‌کوشیدند ایران را در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد منزوی نشان دهند، اما اکنون شکست پروژه منزوی‌سازی ایران بیش‌از گذشته عیان شده‌است؛ موضوعی که از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری‌اسلامی دراین عرصه به‌حساب می‌آید. ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد فضاسازی‌های دشمنان ایران درپی این انتخاب نیز راه به جایی نخواهد برد و تلاش برای ملغی‌کردن این انتخاب با راه‌اندازی کارزار جمع‌آوری امضا‌ نیز به‌عنوان شکست دیگری در کارنامه سیاه آنان به ثبت خواهد رسید.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید