• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191630
+
-

نقل و قول/ممیزی در فضای کتاب معنا ندارد


محمدرضا سرشار، مؤسس انجمن قلم :
در زمانه ما به‌خاطر فضای مجازی که امکان نشر هر موضوعی وجود دارد، چیزی به ‌نام محدودیت و ممیزی در فضای علم و کتاب، معنا و وجود خارجی ندارد. به گواهی آمار، ارقام و اخبار، به‌ویژه در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورمان وضع نشر، نگارش و مطالعه کتاب دچار یک جهش شد؛ نه یک رشد ساده، بلکه به قول غربی‌ها«Mutation» یعنی دگرگونی شکل گرفت. به‌تدریج با پدید آمدن یک رقیب بسیار جدی برای کتاب به ‌نام فضای مجازی، بخش بزرگی از مطالعات مردم از شکل سنتی و خواندن از روی کاغذ به‌سوی فضای مجازی هدایت شد و طبعا آن شمارگان افسانه‌ای دهه اول بعد از پیروزی انقلاب ‌ در دوره کنونی کمتر شکل می‌گیرد.

اهمیت فروش مجازی کتاب

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات «دارالکتب الاسلامیه» :
اگر ناشران بتوانند همه کتاب‌های خود را در بخش مجازی نمایشگاه ارائه دهند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این بحث درباره کتاب‌هایی است که از طریق بخش مجازی نمایشگاه خریداری می‌شوند و ارائه کتاب‌های تمام سال‌هایی که بعد از انقلاب مجوز دریافت کرده‌اند، در بخش حضوری این نمایشگاه ممکن است. اگر محدودیت زمانی را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بردارند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ زیرا کتاب‌های بسیار خوبی هستند که سال‌ها پیش چاپ شده‌اند و در گروه کتاب‌های مرجع هستند. اگر ناشران بتوانند با کمک بخش مجازی نمایشگاه این کتاب‌ها را به‌دست مخاطبان برسانند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

کتاب گران شده بن کتاب بدهید

ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز:
نمایشگاه‌های کتاب پیش‌تر در مصلی در سطح عالی برگزار می‌شدند، اما به‌دلیل گران شدن کتاب و پایین بودن مبلغ بن، میزان استقبال کمتر شده است. کتاب گران شده است و برای حمایت از کتابخوان‌ها لطفا بن کتاب بدهید. اگر مقداری برای دانشجویان و اهالی کتاب، تخفیف‌هایی درنظر گرفته شود، نمایشگاه پربارتر خواهد بود. امسال تعداد تالیف‌هایی که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهند شد بسیار زیاد خواهد بود. از آنجایی که به‌دلیل کرونا و مسائل اجتماعی از مسائل فرهنگی کمی عقب افتادیم با تبلیغات و فرهنگسازی، شرایط بهتر خواهد شد. کاغذ خیلی گران است و کتابی که پیش‌تر تا ۳هزار شمارگان نشر داده می‌شد، امروز به تعداد ۱۰عدد چاپ می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید