• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19163
+
-

معاون سازمان امور اجتماعی کشور در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

استفاده از ظرفیت تماشای جمعی فوتبال برای افزایش شادی اجتماعی

نگاه
استفاده از ظرفیت تماشای جمعی فوتبال برای افزایش شادی اجتماعی


رضا محبوبی- معاون سازمان امور اجتماعی کشور- به همشهری گفت: «ما خواهان پخش فوتبال در فضاهای جمعی هستیم. مخالفت با این موضوع تنها باعث آزرده‌خاطر شدن مردم و به‌ویژه جوان‌ها می‌شود. درست که آزرده‌خاطر شدن جوانان بروز و ظهور عینی ندارد اما در درازمدت آنها را به ویژه از انجام برنامه‌های اجتماعی دلسرد می‌کند که این دلسردی برای ما سم مهلکی است که باید از آلوده شدن به آن پرهیز کنیم».

 وی ادامه داد: «هم‌اکنون فوتبال و حواشی آن برای بسیاری از کشورها یک بیزینس محسوب می‌شود. حجم قابل توجه پولی که در این زمینه جابه‌جا می‌شود و تعداد قابل توجه افرادی که دوستدار فوتبال هستند این ورزش محبوب را برای سیاستمداران هم به یک حیاط خلوت تبدیل کرده است. دست‌اندرکاران اجتماعی هر کشوری می‌توانند با بهره‌برداری از این محبوبیت هماهنگ آن هم برای یک مسابقه فوتبال در مسائل اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند».

وی که معتقد است سازمان امور اجتماعی کشور نهایت تلاش‌اش را برای بهره‌برداری از این اتفاق ورزشی در کشور به‌کار بسته است ادامه داد: «پخش مسابقات فوتبال آن هم مسابقاتی که در سطح جهانی و با حضور تیم‌های قدرتمند و صاحب سبک در دنیا برگزار می‌شود فرصتی برای افزایش تعاملات اجتماعی است و باید با تمام توان از این بستر ایجادشده استفاده کنیم. همان‌طور که می‌دانید بدنه جامعه ما جوان است. باید تلاش کنیم از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای بالا بردن میزان رضایتمندی جوان‌ها و شادی آنها استفاده ‌کنیم».

او گفت: «با پخش فوتبال در سینماها موافقت شده و وقتی که مسابقه فوتبال را می‌شود در یک سینما نمایش داد قطعا نباید با اکران و نمایش فوتبال در کافی‌شاپ‌ها که امروزه به محلی اجتماعی برای حضور جوانان تبدیل شده‌اند مخالفت کرد».

او ادامه ‌داد: «شورای اجتماعی کشور درست دقایقی بعد از نهایی شدن حضور ایران در این دوره از مسابقات تشکیل جلسه داد و مقرر شد که از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای بهره‌وری از فضای شاد و پرهیجان ایجاد‌شده استفاده شود. در همان جلسه هم نمایش این مسابقات و به‌ویژه مسابقات تیم ملی کشورمان در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها و سینماها و محل‌های اجتماعی عمومی اعم از کافی‌شاپ‌ها مورد تاکید بود؛ البته نماینده نیروی انتظامی محدودیت‌های لازم را مطرح کرد و مقرر شد با رفع موانع احتمالی، سازوکار نمایش و تماشای مسابقات در کافی‌شاپ‌ها و... فراهم شود».

محبوبی گفت: «ما و نیروی انتظامی باید سعی کنیم علاوه بر بالا بردن میزان نشاط بین جوانان از ایجاد نارضایتی عمومی در میان آنها جلوگیری کنیم. البته نظم و امنیت عمومی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

این مقام مسئول ادامه داد: «از اول هم هیچ منعی در پخش مسابقات در کافی‌شاپ‌ها وجود نداشت. حتی در جلسه‌ای که با حضور همه دست‌اندرکاران فرهنگی و اجتماعی برگزار شده بود به این نتیجه رسیده بودیم که از فرصت پخش آنلاین مسابقات فوتبال نهایت استفاده را ببریم. با سینماداران به توافقات اولیه رسیده بودیم و حتی این عزیزان برای فروش بلیت‌های مخصوص و نحوه فعالیت فوق برنامه سینما‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده بودند. با مطرح شدن موضوع پخش نشدن مسابقات در کافی‌شاپ‌ها بحث کمی داغ‌تر شد. سازوکار آخرین جلسه شورای اجتماعی کشور هم بر این اساس بود که شرایطی را فراهم کنیم که با توجه به حضور تیم ملی کشورمان در مسابقات جام‌جهانی امکان نمایش این مسابقات در محیط‌های عمومی سراسر کشور اعم از سالن‌های اجتماعات که مدیریت‌های دولتی و خصوصی دارند و سینماها و حتی پارک‌ها ایجاد شود». محبوبی ادامه داد: «در ادوار گذشته هم نه به‌صورت هماهنگ بلکه به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت و به‌صورت موردی برخی از مسابقاتی که بیننده زیادتری داشتند در سینماها اکران شدند و خدا را شکر هیچ مشکلی هم رخ نداد».

وی با اشاره به اینکه چالش اصلی دستگاه انتظامی برای پخش مسابقات در کافی‌شاپ‌ها محدودیت فضای این اماکن و نبود امنیت کافی در آنها اعلام شده بود، افزود: «همه حساسیت‌های ناجا که در اجرایی شدن این طرح مطرح کرده بود حساسیت‌های بجا و دقیقی بود و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن این اشکالات برطرف شد». محبوبی ادامه داد: «هیچ منع قانونی‌ای برای اکران و نمایش مسابقات در کافی‌شاپ‌ها وجود ندارد و خانواده‌ها و جوان‌ها می‌توانند با خیال راحت این مسابقات را در کافی‌شاپ‌ها و در دورهمی‌های دوستانه‌شان به تماشا بنشینند».


این خبر را به اشتراک بگذارید