• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191595
+
-

دریای پرمخاطره رمزارز

رمزارزها نکات بسیار ریز و بعضا مبهمی دارند و تاکنون بسیاری از افرادی که در ایران وارد این نوع بازار شده‌اند، سرمایه خود را از دست داده‌اند یا ضرر سنگین دیده‌اند

دریای پرمخاطره رمزارز

مرضیه ثمره حسینی

«چگونه از ارز دیجیتال پول دربیاوریم؟»، «چگونه در بازار ارزهای دیجیتال میلیونر شویم؟»؛ اینها همه جملاتی است که ما را به بازار ارزهای دیجیتال فرامی‌خواند. بازاری که هنوز برای بسیاری مبهم است، اما هرازگاهی بدمان نمی‌آید که اطلاعاتی از آن کسب کنیم تا اگر شد، سودی هم از این بازار به‌دست آوریم. درباره خطرات بازار رمزارز برای معامله‌گران به‌عنوان بازاری غیررسمی در ایران گفت‌وگوی کوتاهی با رحمان معصوم‌پورامیرآبادی، کارشناس بازارهای مالی داشته‌ایم.


هم‌اکنون میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری از سوی مردم در بازار رمزارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از سال گذشته که روند بازار رمزارزها معکوس شد و قیمت BTC (بیت‌کوین) از حدود 60هزار دلار شروع به ریزش کرد، از تب و تاب رمزارزها هم کاسته شد و مردم تلاش کردند از این بازار خارج شوند، البته این اتفاق فقط در مورد مردم ایران نبود بلکه در تمام دنیا شاهد این وضعیت بودیم. در این میان، جنگ روسیه و اوکراین هم مزید بر علت شد و با توجه به اینکه روسیه و چین مراودات مالی خود را با رمزارز انجام می‌دادند و آن زمان قیمت رمزارز بالا بود، قدرت‌های جهانی تصمیم گرفتند که BTC را پایین نگه‌دارند. درواقع، سرمایه‌داران بزرگ دنیا می‌توانند بازاری مانند رمزارز را کنترل کنند و اینگونه نیست که شما فکر کنید بازار مالی رمزارز، دست دراز دولت‌ها را کوتاه می‌کند! برای همین است که وقتی سرمایه‌گذاران بزرگی مانند ایلان ماسک یک توییت می‌زنند، قیمت رمزارز به‌صورت شارپی بالا و پایین می‌شود.
بازار رمزارز در داخل ایران رسمی نیست، اما بعضا تبلیغاتی در این‌باره می‌شود که عده‌ای را تشویق می‌کند تا بدون کسب اطلاعات وارد این بازار شوند و عده زیادی هم تاکنون متضرر شده‌اند. نظر شما در این‌باره چیست؟
قطعا هر بازار مالی، ریسک‌هایی دارد و متأسفانه عده‌ای بدون توجه به آنها اقدام به سرمایه‌گذاری در آن حوزه می‌کنند. متأسفانه اکثر مردم بدون مطالعه و آموزش‌های لازم وارد مارکت ارز دیجیتال می‌شوند. باید بدانیم که بازار رمزارزها پنجره‌ای رو به دنیایی نوظهور و بسیار پرتلاطم است، همین موضوع ریسک این بازار را چندبرابر می‌کند و ما شاهد آن هستیم که سرمایه مردم به خاطر عدم‌آگاهی از این مارکت از دست می‌رود.
منظورتان از «عدم‌آگاهی» چیست؟
یکی از خطراتی که در این بازار می‌توان به آن اشاره کرد، دستکاری بازار از سوی نهنگ‌هاست. به این معنا که سرمایه‌گذاران کوچک مانند هوم‌یوزرها(کاربران خانگی) به‌دلیل نداشتن اطلاعاتی نظیر دستکاری بازار توسط نهنگ‌ها یا همان سرمایه‌داران بزرگ، مانند ایلان ماسک، زاگربرک، بافت، کیوساکی و نبود یک عرضه و تقاضای واقعی در این بازار، سرمایه خود را از دست می‌دهند. خطاهای انسانی و نوسانات غیرمعمول رمزارزها، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند، کیف پول‌های تقلبی، بدافزارهای مخرب و از دست رفتن کلید خصوصی کیف پول شخصی، ازجمله مواردی است که می‌تواند به سرمایه‌گذار  آسیب جدی بزند.
به همین دلیل بعضا به مردم توصیه می‌شود که در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری نکنند؟
علاوه بر این موضوع، این بازار در کشور ما رسمی نیست، بنابراین ورود به آن ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذار دارد، چون نهاد بالادستی وجود ندارد تا از حق و حقوق معامله‌گر دفاع کند که خود امکان سوءاستفاده متقلبان را بالا می‌برد. همچنین به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه کشورمان وجود دارد، امکان بلوکه‌شدن دارایی معامله‌گرانی که در کشورهای تحت تحریم هستند هم وجود دارد. بنابراین جزئیاتی در این بازار هست که باید از سوی معامله‌گران مورد توجه قرار بگیرد، در این زمینه باید به هشدارها و توصیه‌هایی که شما به آن اشاره کردید، توجه کرد.
در کانال‌های تلگرامی تبلیغات زیادی در زمینه انواع رمزارز و ورود به این بازار داریم. این کانال‌ها چقدر قابل اطمینان هستند؟
 به‌نظر من قابل اطمینان نیستند و بهتر است که به این کانال‌ها رجوع نکنیم. چون کسی که در بازار پول درمی‌آورد وقت خود را نمی‌گذارد برای اینکه اطلاعات بدهد. درواقع، اغلب این کانال‌ها از سوی کسانی اداره می‌شوند که از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

نکته
12میلیون ایرانی براساس اعلام اتاق بازرگانی تهران  وارد بازار رمز ارز شده‌اند اما برخی کارشناسان معتقدند حدود ۳۰ درصد مردم در این مارکت درگیر هستند. ایرانی‌ها بیشتر روی بیت‌کوین، اتریم، بی‌ان بی‌و دوج مانور می‌دهند اما برای حفظ دارایی در بازار رمز ارز استیبل کوین‌ها پیشنهاد می‌شود.

هشدار
خطرات سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها


اسیر تبلیغات هیجانی در فضای مجازی برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها نشوید و قبل از ورود به بازار رمزارزها باید برخی خطرات آن را مورد بررسی قرار دهید. رحمان معصوم‌پورامیرآبادی، کارشناس بازارهای مالی برخی از این خطرات را دسته بندی کرده است.

1بلوکه شدن دارایی معامله‌گرانی که در کشورهای تحت تحریم حضور دارند.
معامله‌گرانی که در کشورهای تحت تحریم حضور دارند، نمی‌توانند احراز هویت کنند و امکان بلوکه‌شدن دارایی آنها نیز وجود دارد. در ایران هم صرافی قابل اعتماد چندانی در این حوزه فعالیت نمی‌کند، بنابراین نگهداری دارایی در صرافی، خود یک خطر بزرگ است.
2 هک شدن خود صرافی
تاکنون صرافی‌های متعددی در این حوزه هک شده‌اند و میلیون‌ها دلار دارایی معامله‌گران از بین رفته است.
3 کلاهبردارهای پانزی و هرمی
این یک روش قدیمی کلاهبرداری است که در آن تضمین سود 100درصد و بدون ریسک به سرمایه‌گذار داده می‌شود. در این روش سود سرمایه‌گذار قدیمی از سرمایه‌گذار جدیدتر گرفته می‌شود.
4 نداشتن یک چارچوب قانونی در سطح بین‌الملل
دولت‌ها هنوز موضع روشنی درخصوص بازار ارزهای دیجیتال (کریپتو کارنسی) نگرفته‌اند. با توجه به این خطرات، معامله‌گرانی که در این مارکت فعالیت می‌کنند حتما باید روانشناسی بازار، روانشناسی معامله‌گر، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و مباحث تحلیل تکنیکال کلاسیک و پیشرفته کامل در طرح و نقشه معامله‌گری خود را در نظر بگیرند. تمام موارد بالا که باید در طرح و نقشه معاملاتی یک معامله‌گر قرار گیرد در بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای دیگر مثل فارکس، نزدک، داوجونز و... بورس‌های دیگر متفاوت است، آن هم به‌ دلیل نوپا  بودن و کوچک‌بودن نقدینگی این بازارهاست که ریسک معامله را نیز دوصد چندان می‌کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید