• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191577
+
-

بازارهای مالی به کدام سمت می‌روند؟

نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری در بازارهای طلا و ارز، بورس، خودرو و مسکن

بازارهای مالی به کدام سمت می‌روند؟

پوران دخت معتمد

سال۱۴۰۱ را حتما می‌توان یکی از سال‌های عجیب در اقتصاد ایران دانست. به‌خصوص برای بسیاری از دارندگان سرمایه‌های خرد که با سختی اندک سرمایه‌ای جمع‌آوری کرده بودند و می‌خواستند آن را در یک بازار به حرکت درآورند تا بلکه سرمایه‌های آنها در مقابل تورم ساختاری اقتصاد ایران حداقل حفظ شود و اگر هم شد سودی کسب کند. امسال بسیاری به‌دنبال این هستند که بهترین بازار را انتخاب کنند و سرمایه خود را به آن روانه سازند. مروری بر اتفاقات سال۱۴۰۱ به خوبی نشان می‌دهد که بازارهایی همچون خودرو، طلا و ارز، بورس و مسکن بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال۱۴۰۱ را به‌خود مشغول کرده بود. البته هنوز سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای آنهایی که ریسک‌پذیری کمتری دارند جذاب است.

فرمان بازار خودرو در دست کیست؟
اتفاقات بازار خودرو و روند رو به افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در 1401 فراموش نشدنی است. برای امسال دو سناریو را می‌توان در این بازار پیش‌بینی کرد: اول؛ توسعه عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی و عملی شدن وعده فروش خودروهای اقساطی و همچنین اجرای درست برنامه واردات خودروهای نو و دست دوم عطش قیمت خودروهای داخلی در بازار فروکش کند؛ هر چند که کاهش محسوس قیمت قابل تصور نیست. اما سناریوی دوم آن است که تولید خودروسازان مطابق برنامه پیش نرود و واردات خودرو هم، همچون سال۱۴۰۱ به‌صورت قطره چکانی باشد و بازار سیاه برای فروش خودروهای وارداتی شکل گیرد و به تبع آن، بازار خودروهای داخلی و خارجی با تلاطم مواجه خواهد بود. به هر حال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ریسک‌های خود را خواهد داشت.

سلام دوباره بورس  به بورس‌بازان
اگرچه تحلیل‌های سودآوری در میان بازارهای نقدشونده، جایگاه ویژه‌ای برای سودآوری سرمایه‌های وارده به بورس قائل هستند؛ اما خاطرات تلخ سرمایه‌گذاران از این بازار، ترمزی برای ورود بسیاری از مردم به بورس شده است. با این حال به‌نظر می‌رسد اگر قواعد بازی در بورس به خوبی پیاده شود این بازار از مطمئن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است. بازار سرمایه امسال روی خوش خود را دوباره به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بورس نشان داده و زمان مناسبی است که بتوان با ورود به بازار سرمایه خود را حفظ و سود مناسبی را هم کسب کرد. البته باید با روش‌های ورود و سرمایه‌گذاری به بورس هم آشنا بود. در غیر این‌صورت، بهتر است سکان سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بسپارید تا سودی تضمین شده کسب کنید.


درخشش بازار طلا و ابهت اسکناس‌های اجنبی
بازار طلا و ارز از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاران خرد است؛ مخصوصا روش‌هایی که عموما دولت‌ها ظرف دهه‌های گذشته در اقتصاد ایران به‌کار گرفته‌اند به نوعی توزیع یارانه پنهان بین تمامی دارندگان سرمایه‌های خرد برای ورود به بازار ارز بوده است. در بازار طلا و سکه نیز این روند قابل مشاهده بود با این تفاوت که چشم بازار سکه به روند افزایشی قیمت دلار بوده است. البته ورود به این دو بازار با ریسک‌های خاص خود هم همراه خواهد بود. سرمایه‌گذاران خرد باید به این نکته توجه داشته باشند که ورود به بازارهایی که سودآوری بالایی دارند به‌طور قطع با ریسک‌های خاص خود همراه است.

ورود ممنوع در بخش مسکن !
بازار مسکن را می‌توان یکی از بازارهایی دانست که غربالگری جدی برای ورود سرمایه‌های خرد در سال۱۴۰۱ انجام داد؛ بازاری که برای خرید هر مترمربع آن دست‌کم باید حدود 55میلیون تومان هزینه کرد. این موضوع، خواه ناخواه بخشی از سرمایه‌گذاران را به‌صورت اتوماتیک وار از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن خارج کرد چراکه سوئیت‌های با متراژ ۳۰ تا ۴۰متری هم این روزها حداقل نیاز به سرمایه‌گذاری ۱.۵ تا ۲میلیارد تومانی دارند که تهیه آن برای بسیاری از مردم سخت است. در سال‌جاری به‌نظر می‌رسد که اگر سرمایه‌گذاران خرد بتوانند با تجمیع سرمایه‌های خود و کمک از منابع بانکی نسبت به خرید اقدام کنند، نه‌تنها سرمایه خود را حفظ کرده‌اند بلکه نسبت به خانه دار شدن خود هم گام برداشته‌اند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که در تهران، شهرداری وعده داده شیوه های گوناگونی را برای خانه دار شدن قشر متوسط به پایین به اجرا درمی آورد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید