• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191566
+
-

جهان در شگفت از آزاده تهیدست

جهان در شگفت از آزاده تهیدست

سرو ابرکوه، یکی از قدیمی‌ترین درختان زنده دنیا، بخشی از فرهنگ و حافظه تاریخی ایرانی‌هاست اما حالا، به لطف یک پست در توییتر، دوباره در سطح جهان بر سر زبان‌ها افتاده و میلیون‌ها نفر در فضای مجازی به ابهت تاریخی این درخت نامیرا واکنش نشان داده‌اند.
عکس و گزارش درباره این درخت را یک حساب کاربری معروف در توییتر منتشر کرده است. این حساب که بیش از نیم میلیون دنبا‌ل‌کننده دارد، «دنیای تاریخ» نام دارد و مسائل تاریخی جذاب را همرسان و پست می‌کند. این حساب، در توضیح عکسی که از سرو ابرکوه منتشر کرده نوشته است: «سومین درخت قدیمی دنیا، سرو 4500ساله ابرکوه در ایران.» این پست، نزدیک به 2.5میلیون بار دیده شده و نزدیک به نیم میلیون نفر هم آن را لایک کرده‌اند. این عکس، نزدیک به 6هزار بار هم همرسان شده است. در خیل کامنت‌ها، برخی در ادعای مطرح شده در توصیف عکس تشکیک کرده‌اند که همین اکانت، یک لینک را هم در توضیح ادعایش به زبان انگلیسی منتشر کرده که این لینک هم بسیار مورد توجه قرار گرفته. بیشتر کامنت‌ها البته در ستایش عظمت و زیبایی این درخت‌ بی‌نظیر است. کاربران هم البته حق دارند از عمر دراز این سرو باشکوه متعجب شوند؛ 4500سال عمر، چنان زیاد است که بیشتر افسانه‌ای به‌نظر می‌رسد. بی‌دلیل هم نیست که این درخت، وارد افسانه‌ها و فرهنگ عامه مردم شده است. براساس این افسانه‌ها، گفته می‌شود که آن را خود حضرت زرتشت کاشته است. در برخی دیگر هم البته به کاشته شدن آن توسط پسر حضرت نوح اشاره شده است. عمر این درخت، توسط برخی دانشمندان ژاپن و روس اندازه‌گیری شده و حتی عدد 8هزار سال هم مطرح شده اما عمر 4500سال‌که گویا توسط یک دانشمند روس مطرح شده، مستندتر است. برخی روایت‌ها، سرو اوبرکوه را بعد از درختانی در لبنان، آمریکا، چین و انگلیس، پنجمین درخت قدیمی دنیا می‌خوانند هرچند در منابع فارسی، سرو ابرکوه، سومین درخت کهنسال دنیا خوانده شده است.
سرو در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی و آریایی، نماد جاودانگی و حیات ابدی است. در ادبیات، بارها به آزاده بودن این درخت نامیرا هم اشاره شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید