• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191507
+
-

اردبیل و چین، 2 جاذبه گردشگری مشابه هم دارند که هر یک در جهان از یک منظر شاخص است

هیجان روی پل‌های شیشه‌ای

هیجان روی پل‌های شیشه‌ای

مریم باقرپور

یکی از ترسناک‌ترین و هیجان‌انگیزترین وسایل تفریحی جهان برای آنهایی است که دوست دارند آدرنالین خونشان به بالاترین حد ممکن برسد و اوج هیجان را تجربه کنند، پل‌های معلق شیشه‌ای است که به گردشگرانش حال و هوای متفاوت می‌بخشد و آنها را به نوعی با ترس‌ها و هیجاناتشان به چالش می‌کشد. یکی از این سازه‌ها که بزرگ‌ترین آن در خاورمیانه‌ هم هست، در کشور خودمان استان اردبیل به کمک متخصصان وطنی ایجاد شده و برای تجربه هیجان حضور و تردد روی پل معلق نیاز ندارید هزینه کنید تا چین بروید! کافی است در این روزهای بهاری به اردبیل سر بزنید. پل معلق «هیر» و «هونگ‌یاگو» در چین مشابهت بسیاری دارند و هردو از خاص‌ترین در جهان هستند.

اولین پل معلق تمام شیشه‌ای کشور
ویژگی:  پس از گذر از شهر شکوفه‌های گیلاس هیر، پل معلق شیشه‌ای به روی دره و رودخانه خروشان «هیر چایی» در مقابل چشمان حیرت‌زده گردشگران، سازه‌ای بزرگ از فولاد، بتن و کابل‌ها و شیشه‌های با قدرت کششی بالا خودنمایی می‌کند که بسیار بلند، طولانی و کاملا شفاف است به‌طوری که زیر پایتان دیده می‌شود؛ انگار که روی هوا راه می‌روید؛ با قدم زدن روی این پل، از یک سو کوه محکم و با صلابت سبلان از دور پیداست و از سویی دیگر، کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه دیده می‌شود. پل معلق هیر، نخستین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران و جهان با عرض 120سانتی‌متر است که تمام قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی آن در داخل کشور ساخته شد.




تردد روی شیشه‌ 3سانتی‌متری
از جاده سرچم به اردبیل در حدود ۲۲ کیلومتری شهر می‌توان به این پل رسید. پس از ورود به پارکینگ مجموعه تا ورودی پل، یک مسیر 500متری پیش‌روی گردشگران است که باید پیاده بروند. این مسیر شیب‌دار در نهایت با 20پله خاتمه می‌یابد. براساس آزمایش‌های صورت گرفته توسط مهندسان، درباره تحمل وزن این پل نیز گفته شده به‌صورت نقطه‌ای پل 350‌کیلوگرم دارد و یک تن و 100‌کیلوگرم وزنی است که این پل به‌طور کلی تحمل می‌کند. اما به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری، از تردد بیشتر از ۲۰۰ نفر در لحظه روی پل جلوگیری می‌شود. در کنار این اوج هیجان هم زمانی است که افراد مطلع می‌شوند روی شیشه‌هایی به ضخامت 3سانتی‌متر در حرکت هستند. کف این پل از ترکیب 5 لایه متشکل از 3 لایه شیشه و 2 لایه لمینت طراحی و اجرا شده است، به‌نحوی که وقتی روی این پل هیجان‌انگیز قدم برمی‌دارند جلوه‌ای از رودخانه، درخت و صخره‌ها زیر پا قرار می‌گیرد و حتی خیلی‌ها هنگام حضور روی پل می‌ترسند.

معلق و قوسی بودن
برای این طرح حدود 80میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و درحالی‌که تمام پل‌های شیشه جهان به‌صورت مسطح و ثابت ساخته شده است، پل شیشه‌ای هیر دارای دو ویژگی معلق و قوسی شکل بودن است که نظیرش تاکنون در دنیا ساخته نشده‌است. ساخت این پل سال 1397شروع و درهای آن خرداد سال 1399به روی گردشگران باز شد تا بتوانند روی پل قوسی شکل در ارتفاع بیش از ۱۰۰ متری از زمین قدم بزنند. البته طول مسیر هم کم نیست و حدود 200متر است. در کنار این پل مجموعه امکانات گردشگری دیگری هم تدارک دیده‌ شده و استخر، فواره‌ موزیکال، زیپ لاین با ارتفاع 150متر، بگ‌جامپ، ترامپولین، صخره‌نوردی و مجتمع بازی ادوین جای از دیگر بخش‌های تفریحی و رفاهی این پل است و در آینده به این مجموعه رستوران شیشه‌ای، دوچرخه هوایی و آمفی‌تئاتر هم اضافه خواهد شد. پل معلق شیشه‌ای هیر در سال‌های پس از بازگشایی به قطب گردشگری در این محدوده تبدیل شده و باتوجه به قرار داشتن در منطقه کوهستانی بهترین فصل بازدید از این امکان تفریح خاص کشور، فصل‌های بهار و تابستان است.

طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان
ویژگی: پل شیشه‌ای «هونگ یاگو» به‌عنوان طولانی‌ترین پل با کف شیشه‌ای جهان و روی یک دره زیبای پر از آبشار، کوهستان و معابد قدیمی در شمال شرقی چین، قرار دارد و با همه جاهای دیدنی دیگر چین متفاوت است. چراکه این پل شیشه‌ای که عنوان طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان را یدک می‌کشد، علاوه بر جذابیت و دیدنی بودن، ترسناک هم هست و هر کسی جرأت قدم گذاشتن روی سطح شیشه‌ای آن را ندارد و تردد تا میانه راه را ندارد! این پل در منطقه‌ای به نام هونگ یاگو قرار گرفته و از یک صخره به یک صخره دیگر کشیده شده است. با این حال این پل از زمان گشایش رقیبی برای نمونه‌های داخلی چین و دیگر کشورهاست.




خطر پانل‌های شیشه‌ای
24دسامبر سال 2017بود که این پل معلق شیشه‌ای در چین افتتاح شد. پلی که به کمک از بیش از هزار پانل شیشه‌ای با 4سانتی‌متر ضخامت ساخته شده و پانل‌های شیشه‌ای با یک‌سری کابل نگه‌داشته شده‌اند که وزنشان بیش از 120تن است و می‌توانند تا وزن ۲هزار نفر را به‌صورت همزمان تحمل کنند. با این حال متولیان طولانی‌ترین پل شیشه‌ای دنیا در چین تصمیم گرفته‌اند که تعداد مجاز بازدیدکنندگان این پل شیشه‌ای را محدود کنند و فقط به 600نفر در یک زمان واحد اجازه عبور از روی پل شیشه‌ای چین را می‌دهند تا یک وقت مشکلی برای پل پیش نیاید. البته تردد روی این پل قوانین دیگری هم دارند مثلا بازدیدکنندگان برای عبور از روی سطح پل باید پاپوش‌های خاص به پا کنند تا سطح شیشه‌ای کف پل آسیبی نبیند. این پل شیشه‌ای وقتی که ساخته شد، رکورد طولانی‌ترین پل شیشه‌ای دنیا را از پل ژانگجیاجی چین گرفت و آن را از آن خودش کرد. اگرچه ژانگجیاجی با ارتفاع 300متر همچنان مرتفع‌ترین پل دنیاست.

مراقبان ترس
باتوجه به وضیعت تاب خوردگی و معلق بودن این مسیر، متولیان مربوطه افرادی را به‌عنوان نگهبان در هر دو طرف مستقر کرده‌اند تا به هر کسی که از ترس نتواند مسیر را ادامه دهد، به او کمک کنند تا از روی پل برگردد. این احساس که توسط سازندگان، گروه هبی بایلو به‌عنوان «احساس تاب خوردن» توصیف شده است، برای بسیاری از گردشگران پیش آمده و منجر به انصراف ادامه مسیر آنها شده است. این پل 10رکورد جهانی را در طراحی و ساخت خود ثبت کرده است، یکی از آن ثبت رکوردها تعداد بازدیدکنندگان روزانه است که روزهای ابتدایی گشایش این پل بیش از ۱۰ هزار نفر هر روز به این مکان دیدنی می‌رفتند و مجموعه همواره با ازدحام مواجه می‌شد. علاوه براین از آنجا که چین به جاذبه‌های خاص شهرت دارد، در قسمت دیگری از هبی، یک پل ‌ به طول 266متر دارای صفحات شیشه‌ای ویژه‌ای قرار دارد و طوری طراحی شده که گویی زیر پاهای گردشگران صدای خرد شدن شیشه به گوش می‌رسد. اما در هونگ یاگو اینطور نیست.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید