• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19136
+
-

زره‌ای برای مراقبت از پوست

7 نکته برای کسانی که دوست دارند پوست سالم داشته باشند

زره‌ای برای مراقبت از پوست


معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار
بهار و تابستان که از راه می‌رسد گشت وگذار در طبیعت، بازی در محیط‌های باز، کارهایی مانند آفتاب گرفتن و شنا در استخرهای روباز، برنزه کردن و... نیز بیشتر می‌شود و این در حالی است که هر چه به سمت گرما می‌رویم نیاز به مراقبت از پوست و مو نیز بیشتر می‌شود چرا که قرار‌گرفتن در معرض آفتاب به‌مدت طولانی به ایجاد چین و چروک و لکه و دیگر مشکلات پوستی منجر می‌شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهد. به همین سبب در روزهای گرم سال پوست بدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد.



به زیبایی دست‌هایتان اهمیت دهید

دست‌ها از مهم‌ترین اعضای بدن هستند که اغلب ما از مراقبت آنها، غفلت می‌کنیم، این در حالی است که به‌دلیل تماس مرتب‌شان با آب و مواد شوینده، طبیعی است که پوست دست‌ها خشک و زبر شود. اکرم بهادری، پزشک متخصص پوست و مو می‌گوید: تماس مکرر با آب و مواد شوینده می‌تواند پوست دست‌ها را خشک کند و زمینه‌ساز بروز اگزما شود. مواد شوینده، به‌ویژه در خانم‌های خانه‌دار سبب شسته‌شدن چربی و رطوبت روی پوست می‌شود و با از بین بردن مواد حفاظت‌کننده روی پوست اجازه ورود مواد حساسیت‌زا را به لایه‌های عمقی می‌دهد. وقتی پوست خشک می‌شود، مواد بی‌ضرری مثل آب یا شامپو بچه هم می‌تواند سبب تحریک پوست و آسیب آن شود. بعد از تحریک اولیه، پوست خشک و پوسته‌پوسته می‌شود و به خارش و حتی اگزما می‌افتد. پس بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز این نوع اگزما، جلوگیری از تماس دست با مواد محرک است. چرب‌کردن دست با مواد نرم‌کننده از جمله کرم و پوشیدن دستکش نخی در زیر دستکش لاستیکی می‌تواند از بروز خشکی و اگزما پیشگیری کند. همچنین برای پیشگیری از بروز حساسیت و خشکی بهترین توصیه این است که هنگام کار با مواد شوینده حتما از دستکش استفاده شود و بعد آن را به‌نحوی آویزان کنید که کاملا خشک شود. همچنین حین  استفاده از دستکش لاستیکی از دستکش نخی زیر آن و کرم‌های نرم‌کننده استفاده کنید. برای شست‌وشوی دست از صابون‌های کرمدار و آب ولرم استفاده کنید و هنگام شست‌وشوی دست انگشتر و ساعت‌تان را درآورید تا باقیمانده مواد شوینده و آب، زیر آن باقی نماند و عامل حساسیت نشود.



نور خورشید و عوارض پوستی




داشتن پوستی شاداب و سالم یکی از ملاک‌های زیبایی ظاهری است  به همین سبب در سراسر دنیا به این مقوله توجه ویژه می‌شود. بهادری در این باره به همشهری می‌گوید: طبیعی است که با گرم‌تر شدن هوا پوست هم در مواجهه با نور شدید خورشید، گرما و تعریق دچار خشکی شود. به همین سبب رعایت نکاتی که از پوست محافظت کند، ضروری است. به‌طور مثال چند سالی است استفاده از کرم‌های ضد آفتاب میان مردم رواج پیدا کرده است. به این علت که همه می‌دانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، چه عوارضی برای آنها ایجاد خواهد کرد.  بنابراین افراد ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، پیشگیری از پیری زودرس و ایجاد چروک یا لکه‌های پوستی از این محصولات استفاده کنند. البته همه ضد آفتاب‌ها مثل هم نیستند به همین سبب خواندن برچسب محصولات کمک می‌کند تا با مواد تشکیل‌دهنده محصول مورد نظرتان آشنا شوید و ببینید که در برابر چه اشعه‌هایی از پوست شما محافظت می‌کنند.



بعد از ورزش دوش بگیرید




در فصل گرم سال استحمام و دوش گرفتن روزانه افزایش پیدا می‌کند ولی برای حفاظت از پوست در زمان حمام‌کردن باید به نکات ویژه‌ای توجه داشت. دوش گرفتن با آب داغ و حمام طولانی، موجب کم‌شدن و از بین‌رفتن چربی پوست شما می‌شود بنابراین زمان دوش گرفتن یا حمام‌کردن را کوتاه کرده و به‌جای استفاده از آب خیلی داغ از آب ولرم استفاده کنید. از صابون‌های قوی با قدرت پاک‌کنندگی بالا استفاده نکنید چون صابون‌ها و پاک‌کننده‌های قوی چربی پوست شما را از بین می‌برند. بنابراین از شامپو بدن، صابون و مایع دستشویی‌های ملایم استفاده کنید. بعد از حمام‌کردن، پوست‌تان را به‌طور کامل خشک نکنید و اجازه دهید کمی رطوبت روی سطح پوست باقی بماند. برای استفاده روزانه، مرطوب‌کننده‌ای که دارای SPF باشد را انتخاب کنید



سیگار نکشید




سیگارکشیدن باعث می‌شود پوست شما مسن‌تر به‌نظر برسد و زودتر چین و چروک بیفتد. سیگار‌کشیدن موجب باریک‌شدن رگ‌های خونی موجود در بیرونی‌ترین لایه پوست می‌شود که این کارجریان خون را زیر پوست کاهش می‌دهد و در نهایت اکسیژن و مواد مغذی که برای سلامت پوست مهم هستند به میزان کافی به پوست نمی‌رسد. حرکات صورت شما که در زمان سیگار کشیدن تکرار می‌شوند (مانند جمع و باز‌کردن لب‌ها برای خارج‌کردن دود از دهان) به چروک شدن زودرس پوست اطراف لب‌هایتان منجر می‌شود.



رژیم غذایی سالم داشته باشید




داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند که احساس خوبی داشته باشید و در نگاه دیگران سالم و شاداب به‌نظر برسید. در برنامه غذایی روزانه و هفتگی‌تان مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های بدون چربی را  بگنجاند. وجود ارتباط مستقیم بین رژیم غذایی و آکنه، جوش‌ها و لکه‌های پوستی همچنان مشخص نیست اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین C و عاری از چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌ها پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر نشان می‌دهد. همچنین قبل از هر اقدامی برای مراقبت از پوست، حتما از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید؛ رژیمی که غذاهای سرخ‌کرده، تند، شیرین، نوشابه، خامه، تخمه و... در آن نباشد؛ چون این خوراکی‌ها خیلی سریع پوست صورت شما رو تحریک می‌کند و باعث می‌شود چربی‌اش بالاتر از حد معمول برود و حتی جوش هم بزنید.



از استرس دوری کنید




اگر استرس شما غیرقابل کنترل و دائمی است باید بدانید که پوست شما در چنین شرایطی حساس‌تر و مستعد دچارشدن به جوشT آکنه و مشکلات پوستی دیگر است. برای داشتن پوستی سالم به ذهنی سالم نیاز دارید. بنابراین باید طی مراحلی استرس خود را مدیریت کنید. کارهایی که باید به‌صورت روزانه یا هفتگی و ماهانه انجام دهید را فهرست و برای آن برنامه‌ریزی کنید. زمانی را هم برای لذت بردن از زندگی و اوقات فراغت درنظر بگیرید.


   آب کافی بنوشید

با گرم‌شدن هوا و با بالا رفتن درجه حرارت، میزان آب داخلی بدن کاهش می‌یابد مخصوصا اگر ساعات زیادی را در خارج از منزل بگذرانید که این امر منجر به سردرد، گرمازدگی و حالت تهوع می‌شود. علاوه بر اینها، پوست نیز آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد وتأمین‌نشدن آب مورد نیاز بدن در طولانی‌مدت موجب ایجاد مشکلات پوستی بسیار مانند چین وچروک، خشکی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن و... می‌شود. پس سعی کنید  با نوشیدن 7 تا 8 لیوان آب در هر شبانه‌روز رطوبت بدن را به تعادل برسانید و بدن خود را با آب کافی سم‌زدایی کنید. درصورت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، باید 3برابر حد معمول آب بنوشید!

این خبر را به اشتراک بگذارید