• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191351
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg9xN
+
-

گره‌گشایی از 6 پرونده دیپلماسی

بررسی گام‌های روبه‌جلوی ایران در حل‌وفصل 6پرونده حوزه سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی

دیپلماسی
گره‌گشایی از 6 پرونده دیپلماسی

گروه سیاسی

ریل‌گذاری ماه‌های اخیر در حوزه سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی درحال ثمردهی است و روند تحولات منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه در حوزه غرب‌آسیا، از شکل‌گیری روندهای جدید در خاورمیانه و خلیج‌فارس حکایت دارد؛ روندهایی که مسیر خروج از زیرسایه نظم هژمونیک آمریکایی را در پیش گرفته است.به‌گزارش همشهری، افزایش محسوس سطح رفت‌وآمدهای دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی و رایزنی‌های انجام شده دراین چارچوب، نشان‌دهنده عزم تهران برای پیشبرد اهداف ترسیمی در حوزه‌های «دیپلماسی اقتصادی» و «دیپلماسی همسایگی» است؛ موضوعی که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود نیز بر آن تأکید کرد.بررسی گام‌های برداشته شده ازسوی تهران با هدف گره‌گشایی از مشکلات حوزه دیپلماسی و سیاست‌خارجی و برداشتن گام‌های روبه‌جلو دراین عرصه، نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی تا میزان قابل‌توجهی در شکل‌دهی به روندها و رویکردهای منطقه‌ای موفق عمل کرده است.

ریل‌گذاری منطقه‌ای جدید
تصمیم جدید اتحادیه عرب مبنی بر بازگشت سوریه به این اتحادیه، یکی از نمودهای ریل‌گذاری نوین جمهوری‌اسلامی در سطح منطقه به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که نوید‌دهنده شکل‌گیری فصل تازه‌ای در غرب‌آسیا در عصر «پساتروریسم» است. دراین میان سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به سوریه، مهر تأیید دیگری بر دست بالای تهران در معادلات منطقه‌ای و پیشبرد اهداف مدنظر محور مقاومت به‌شمار می‌رود. دراین میان سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دستاوردهای سفر
سید ابراهیم رئیسی به دمشق، سند جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و سوریه را چتری برای تنظیم روابط اقتصادی 2کشور ارزیابی کرد.

گام‌های روبه‌جلو در روابط تهران و دولت‌های عربی
سیر صعودی روابط جمهوری‌اسلامی با دولت‌های عربی، یکی دیگر از دستاوردهای تهران در پیشبرد «دیپلماسی همسایگی» به‌حساب می‌آید، موضوعی که سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود نیز بر آن تأکید و تصریح کرد تبادل هیأت‌ها برقرار است و شاهد اتفاق‌های مثبتی نیز دراین حوزه بوده‌ایم. روند روبه‌جلوی مناسبات با کشورهای امارات، عربستان و کویت از یک‌سو و شکل‌گیری چشم‌انداز جدید در روابط ایران با مصر، بحرین و اردن ازسوی دیگر، نشان‌دهنده حرکت منطقه درمسیر راهبردی نوین است.

مثلث راهبردی تهران مسکو و پکن
تقویت روزافزون مناسبات راهبردی میان روسیه، ایران و چین، که در ماه‌های اخیر با رایزنی‌های گسترده‌ای در حوزه‌های متکثر نیز همراه بوده است، از دیگر نشانه‌های تغییر معادلات موجود در موازنه قدرت جهانی به‌شمار می‌رود. این درحالی‌است که به‌گفته ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اجرایی‌سازی برنامه جامع همکاری‌های ایران با چین و روسیه ادامه دارد. براین اساس، ایران و چین درحال برداشتن گام‌های مؤثر در مسیر اجرایی‌سازی‌ برنامه جامع همکاری‌های دوجانبه هستند و اگرچه برنامه همکاری با روسیه هنوز نهایی نشده اما در مسیر  نهایی شدن قرار گرفته ‌است.

روابط ایران و عربستان
توافق ایران و عربستان به‌منظور ازسرگیری روابط دوجانبه، که با نقش‌آفرینی مؤثر چین محقق شد، از دیگر نشانه‌های تحول در رویکردهای منطقه‌ای و حتی جهانی به‌شمار می‌رود و در شرایط کنونی، دوطرف درحال برداشتن گام‌های روبه‌جلو به‌منظور بازگشایی سفارتخانه‌ها هستند. برهمین اساس هم بود که کنعانی با اشاره به انجام اقدام‌هایی باهدف بازسازی و بازگشایی سفارتخانه‌ها، اعلام کرد این موضوع در مرحله نهایی خود قرار دارد. سخنگوی وزارت امورخارجه به این موضوع هم اشاره کرد که براساس توافق‌های صورت گرفته، محدودیتی برای سفر اتباع ایران و عربستان وجود ندارد.

هشدار به محور آمریکایی – صهیونیستی
بغرنج‌تر شدن شرایط برای رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را می‌توان از مهم‌ترین نمودهای شکل‌گیری روندهای تازه در منطقه ارزیابی کرد. چشم‌انداز مبهم روند عادی‌سازی روابط با دولت‌های اسلامی از یک‌سو و چالش‌های اساسی پیش‌روی دولت رژیم‌صهیونیستی، افزایش لفاظی‌های ضدایرانی محور آمریکایی – صهیونیستی را به‌دنبال داشته‌است؛ موضوعی که با واکنش نیز مواجه شده‌است. درهمین روزهای اخیر بود که جیک سالیوان، مشاور امنیت‌ملی کاخ‌سفید تهدید کرد واشنگتن آزادی‌عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران را به‌رسمیت خواهد شناخت؛ رویکردی مخرب که به‌گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، تبعات اقدام‌های خسارت‌بار تل‌آویو را، مستقیم و غیرمستقیم، متوجه آمریکا خواهد کرد. کنعانی تأکید کرد ایران به هر تعرضی، پاسخ پشیمان‌کننده خواهد داد.

رفع سوءتفاهم‌ها با آژانس
رایزنی‌های انجام شده میان تهران و آژانس به‌منظور رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده میان دوطرف، یکی از محوری‌ترین رویکردهای درپیش گرفته شده ازسوی دستگاه دیپلماسی ایران، باهدف گره‌گشایی از چالش‌های پیش‌رو بوده ‌است. سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود نیز با اشاره به اینکه سیاست جمهوری‌اسلامی حل و فصل سوءتفاهم‌ها با آژانس است، تأکید کرد ایران در نقشه راهی که در چارچوب سفر اواخر سال‌گذشته مدیرکل آژانس به تهران ترسیم شد، در حال حرکت است؛ روندی که پیشرفت داشته و رو به ‌جلو بوده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید