• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191322
+
-

افزایش قیمت ریزش مخاطب

گران شدن اشتراک پلتفرم‌ها،مخاطبان را به خرید محصولات قاچاق تشویق می‌کند

سریال
افزایش قیمت ریزش مخاطب

فهیمه پناه آذر- روزنامه‌نگار

نمی‌توان فعالیت موفق پلتفرم‌ها را در 4سال اخیر انکار کرد؛ موفقیتی که در دوران کرونا و تعطیلی سالن‌های موسیقی و نمایش به اوج خود رسید؛ پلتفرم‌هایی که با تولیدات متنوع، به‌روز و پخش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی جدید، توانسته‌اند مخاطبان زیادی داشته باشند؛ مخاطبانی که حالا ترجیح‌شان این است که فیلم‌ها و سریال‌های خود را از پلتفرم‌ها تماشا کنند، اما با همه اینها پلتفرم‌ها همچنان درگیر مشکلات هستند.

تخفیف برای اشتراک ‌   
  پرده اول

از یـک‌ســو پلتفــرم‌ها در این وضعیت اقتصادی با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند؛ افزایش قیمت‌هایی که به خرید اشتراک ماهانه مخاطبان کشیده شده است. با نگاهی به قیمت اشتراک در پلتفرم‌ها میانگین قیمت اشتراک ماهانه بین 100 تا 120هزار تومان است. قیمت‌هایی‌که به‌خاطر افزایش، مشتریانش ریزش دارد و همین ریزش باعث می‌شود که پلتفرم‌ها به شکل مستمر تخفیف‌های خود را  داشته باشند.  پیش‌بینی می‌شود که اگر رویه افزایش قیمت همچنان ادامه پیدا کند، باز هم بعضی از مخاطبان ترجیح بدهند به جای تماشای سریال‌های خود از پلتفرم‌ها با یک روز تأخیر نسخه قاچاقش را ‌ تماشا کنند.‌‌

سریال‌های بدون مجوز و ساترا   
  پرده دوم

از سوی دیگر فعالیت این پلتفرم‌ها چند سالی است که توسط ساترا نظارت می‌شود؛ سازمانی که هر از گاهی با حاشیه‌های زیادی روبه‌روست؛ از پخش سریال‌های بدون مجوز گرفته تا اقدامات دیر هنگام ساترا. این موضوع که ساترا مجوز پخش سریال را نمی‌دهد و بعد از پخش سریال‌ها عنوان می‌شود که مجوزی در کار نیست و سازندگان باید اصلاحیه‌هایی در قسمت‌های مختلف سریال داشته باشند، حرف امروز و دیروز نیست.‌با نگاهی اجمالی به سریال‌هایی که در ماه‌های گذشته، پلتفرم‌ها اقدام به پخش آن کرده‌اند، این نکته قابل توجه است که چرا ساترا مجوز نمایش برخی از سریال‌ها را صادر می‌کند و برخی از سریال‌ها بدون مجوز پخش می‌شوند.
این سازمان در 3سال اخیر توانست‌ با تأیید سازمان‌ها و نهادها و ازجمله مجلس شورای اسلامی قدرت خود را در نظارت بر تولید و پخش برنامه‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیش از پیش نمایان کند؛ تا اینکه با آمدن پیمان جبلی به رسانه ملی و تغییر مدیریت ساترا، این سازمان به شکل کامل زیرنظر صداوسیما به کارش ادامه داد. ساترا در تلاش است که موجودیت قانونی خود را همچنان داشته باشد، اما حاشیه‌هایش همچنان ادامه دارد. سال گذشته سریال‌های «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» بدون داشتن مجوز در پلتفرم‌ها پخش شدند. بعد از این ۳سریال، ‌ زمزمه پخش بدون مجوز سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» به گوش رسید، اما قصه مجوز پخش از سوی ساترا باز هم تکرار شد. «سقوط» از دیگر سریال‌هایی بود که عنوان شد بدون مجوز پخش خود را شروع کرده است. «پدرخوانده» و «بی گناه» هم ظاهرا از دیگر سریال‌های بدون مجوز در پلتفرم‌ها بودند.
پاسخ ساترا به این سریال‌های بدون مجوز بیشتر براساس تعامل بود، اما این نکته قابل توجه است که اگر ساترا مرجعیت قانونی دارد، دلیل پخش برخی از سریال‌های بدون مجوز چیست؟ و اگر هنوز مرجعیت کامل قانونی را به‌دست نیاورده چرا سکان شبکه نمایش خانگی را در دستش گرفته است.‌‌

مکث
«رهایم کن» مورد جدید ساترا

بعد از چند سریالی که عنوان شد مجوزی برای پخش نداشتند، حالا «رهایم کن» موضوع روز ساترا شده؛ سریالی که مولایی، تهیه‌کننده‌اش درباره مسیر دریافت مجوز از ساترا به خبرآنلاین می‌گوید: «مسیر پروانه نمایش که باید از ساترا دریافت می‌کردیم اینگونه بود که ما 11قسمت از سریال را که تدوین و مونتاژ شده، خدمت دوستان در ساترا ارائه کردیم و چندین‌بار هم با ریاست ساترا و معاونت پالایش آنجا نامه‌نگاری شد و خواهش کردم که اگر مورد اصلاحی دارند به ما ابلاغ کنند تا اعمال کنیم. ساترا به ما گفت قاعده ما این است که کارهایی که مجوز تولید ندارند را باید کامل ببینیم.
 من به آنها گفتم که ما بنا داریم این سریال را در قالب 2فصل 10قسمتی پخش کنیم؛ فصل اول سریال خدمت شما باشد و نظرتان را اعلام کنید و در این حد فاصل، فصل دوم را هم آماده می‌کنیم تا نظرتان را اعلام کنید و بعد از یک فاصله آن را پخش می‌کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «جلسه‌ای با آقای پورمحمدی، مسئول شورای پروانه نمایش برگزار کردم و نامه‌ای هم به ایشان نوشتم تا جلسه‌ای برگزار شود و در نهایت بعد از اینکه 11قسمت را دیدند، عنوان کردند که چون ما نمی‌دانیم ادامه قصه چیست، باید تمام مجموعه دست ما برسد تا بتوانیم نظر دهیم که قابل پخش هست یا نه؛ یعنی در این 11قسمتی که ما به آنها داده بودیم، هیچ مورد اصلاحی به ما اعلام نشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید