• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19126
+
-

آژانس‌های گردشگری با مشکل ورود ارز به کشور مواجه شدند


آژانس‌های مسافرتی به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند ارزی را که از محل ورود گردشگر به ایران به‌دست آورده‌اند، وارد کشور کنند و اکنون با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند.

مصطفی شفیعی‌شکیب، عضو جامعه تورگردانان ایران درباره مشکلات آژانس‌داران در ورود و خروج ارز برای تورهای گردشگری داخلی و خارجی به خبرگزاری مهر گفت: آژانس‌داران در این زمینه دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

به گفته او، نامه‌ای به معاون گردشگری ارسال شده است تا این موضوع به بانک مرکزی منعکس شود. شفیعی افزود: از یک طرف دولت می‌گوید که ارز وارد کشور کنید و در صنعت گردشگری فعال شوید و پول‌ها را به حسابی که دولت مشخص کرده، واریز و از این طریق وارد ایران کنید، اما از طرف دیگر آژانس‌هایی که تور گردشگری می‌برند با مشکل مواجه شده‌اند که امیدواریم راه‌حلی پیدا شود.

او افزود: برای خروج مسافران از کشور به آژانس‌های مسافرتی راهکاری داده ‌شده است. میراث فرهنگی به بانک مرکزی تعهدی داده تا آژانس‌ها تا حدی پول در اختیار داشته باشند که این مقدار بر مبنای صورتحساب آژانس‌ها و بدهی‌هاست، ولی برای اجرای تورهای ورودی هنوز راه‌حلی پیدا نشده است. صرافی‌ها هم تعطیل هستند و خرید و فروش ارز انجام نمی‌شود.

شفیعی شکیب گفت: تا پیش از این می‌توانستیم پولی را که از طریق ورود گردشگر به‌دست می‌آوردیم، از طریق صرافی‌ها وارد کشور کنیم اما الان آنها هم مجاز به انجام این کار نیستند.

این عضو جامعه تورگردانان ایران اعلام کرد: همه پولی که آژانس‌های مسافرتی از طریق ورود گردشگر به‌دست آورده‌اند، در حساب‌هایشان مانده است و امکان انتقال به ایران را ندارند و از طرف دیگر در داخل ایران با این مشکل مواجه هستند که نمی‌توانند پول هتل، راهنما و سرویس حمل‌ونقل را تسویه کنند یا برای اجرای تورهای دیگر پول آن را بپردازند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز گفت: با توجه به وضعی که پیش آمده جابه‌جایی پول امکان ندارد. قبلا هم این مشکل را داشتیم و آن را اینطور حل می‌کردیم که به مشتری می‌گفتیم پول را به جای اینکه به ما بدهد به یک آژانس توریستی چینی پرداخت کند و طرف معامله، یک شرکت توریستی خارجی می‌شد. شرکت چینی هم درصدی از پول را برای خودش برمی‌داشت و بقیه را به صرافی‌هایی که در دوبی نماینده بانک‌های ایرانی هستند، پرداخت می‌کرد و مشکل ما حل می‌شد اما اکنون با شرایط به‌وجود آمده شرکت‌های توریستی چینی هم دیگر قبول نمی‌کنند این روند را انجام دهند.

او گفت: اروپایی‌ها جابه‌جایی پول ما را انجام نمی‌دهند اما چینی‌ها این کار را انجام می‌دادند. اکنون پول‌های ما نیز دست مشتری است و می‌گویند چرا حسابی نمی‌دهید تا تسویه کنیم. بانک‌های ایرانی فعال در خارج از کشور هم به نام شرکت‌های ایرانی حساب باز نمی‌کنند. بنابراین از این طریق هم نمی‌توانیم مشکلمان را حل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید