• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191180
+
-

رضایت چایکاران در فصل برداشت

افزایش 52درصدی قیمت خرید برگ سبز از چایکاران، رضایت نسبی آنان را به همراه داشته است

گزارش
رضایت چایکاران در فصل برداشت

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

برداشت بهاره چای در گیلان و مازندران از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود. به نیمه دوم خرداد که می‌رسد، به برداشت تابستانه و در شهریور به برداشت پاییزه معروف است که تا پایان مهر ادامه دارد. امسال خبری از سرمازدگی برداشت بهاره نبود و همین موضوع رضایت نسبی چایکاران شمالی را به همراه داشته‌است. از سوی دیگر قیمت چای درجه‌یک نسبت به سال گذشته 52درصد افزایش داشته‌است. به‌گفته رئیس سازمان چای کشور، از ابتدای اردیبهشت تا‌کنون 29هزار و 700تن برگ سبز چای برداشت و برای نخستین‌بار از سوی سازمان چای کشور به‌صورت تضمینی خریداری شده‌است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت 130هزار تن برداشت شود.

   قرارداد با کارخانه‌های چای   
50هزار خانوار در مزارع گیلان و مازندران این روزها مشغول برداشت برگ سبز چای هستند. کارگر چای‌چین در این مزارع به ازای برداشت هر کیلوگرم برگ سبز چای حدود 3هزار تومان دریافت می‌کند و باید هزینه حدود هزار تومانی حمل‌ونقل را هم به آن اضافه کرد که باید از درآمد چایکار از فروش محصول کسر شود. این در حالی است که خرید تضمینی برگ سبز چای از سوی سازمان چای کشور نیز با افزایش قیمت همراه است. خرید تضمینی چای از طریق عقد قرارداد با کارخانجات انجام می‌شود.  رئیس سازمان چای کشور به همشهری می‌گوید: «۷۵درصد خرید برگ سبز چای سهم کارخانه‌ها و ۲۵‌درصد سهم دولت است و تاکنون با ۱۶7کارخانه قرارداد خرید تضمینی بسته شده است.» حبیب جهانساز ادامه می‌دهد: «قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳‌هزار و ۹۹۰ تومان و درجه دو ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تومان است که در مقایسه با سال گذشته در قیمت برگ سبز درجه یک رشد ۵۲‌درصدی و در درجه دو رشد ۶۲ درصدی داریم.»

   برداشت دوبرابری   
برداشت برگ سبز چای از ابتدای اردیبهشت تا‌کنون در مقایسه با سال گذشته دوبرابر شده است. آمار نشان می‌دهد که سال گذشته در این بازه زمانی برداشت 14هزار تن بوده و امسال 29هزار و 700تن. مقایسه   تولید چای خشک هم در این مدت روایت می‌کند که سال گذشته در این بازه زمانی 3هزار و 500تن چای خشک تولید شده و امسال 6هزار و 700تن. رئیس سازمان چای کشور علت را در سرمازدگی اول فصل سال گذشته عنوان می‌کند که امسال خوشبختانه خبری از سرمازدگی و به‌دنبال آن تأخیر در آغاز برداشت  برگ سبز چای نبود.
جهانساز ادامه می‌دهد: «باید تا پایان فصل برداشت برای مقایسه کلی آمار صبر کنیم. اما رکورد پیک خرید روزانه بالغ بر 4هزار و 500تن را داریم که در 15سال اخیر بی‌سابقه است.» سال گذشته ۱۱۶‌هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای برداشت و 26هزار و 700تن چای خشک  تولید شد.

   حمایت از چایکاران با ارائه تسهیلات   
اکبر باشلقی، یکی از چایکاران گیلانی معتقد است هر‌چند افزایش قیمت خرید اتفاق افتاده، اما   چایکاران  هنوز مشکلاتی دارند. او به همشهری می‌گوید: «با توجه به تورم امسال باید قیمت خرید برگ سبز چای افزایش 100درصدی داشته باشد. بیشتر چایکاران روستایی هستند و با این قیمت‌ها امور شان نمی‌گذرد.» باشلقی چای را یک کالای استراتژیک در کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «حمایت از چایکاران یعنی حمایت از اشتغال در روستا. درحالی‌که بیشتر چایکاران بالای 50سال‌ دارند و جوانان به‌کار علاقه‌ای ندارند.» از محل صندوق توسعه صنعت چای، سال گذشته ۴۷‌میلیارد تومان در قالب سرمایه در گردش به باغداران و کارخانه‌های چای پرداخت شد. امسال نیز اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت سه‌ساله به چایکاران برای اصلاح و بهزراعی و هرس باغات و خرید ماشین‌های کشاورزی درنظر گرفته شده‌است. این‌طور که رئیس سازمان چای کشور می‌گوید، تسهیلات برای چایکاران 4درصد و برای کارخانه‌ها 7درصد است. حبیب جهانساز، حذف ارز دولتی برای واردات چای را حمایت از تولید داخلی می‌داند. صنعت چای کشور تامین‌کننده 30درصد نیاز کشور است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید