• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190774
+
-

عبور شاخص بورس از مرز 2.5میلیون واحد

ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای نخستین بار از مرز 800هزار میلیارد تومان عبور کرد

بورس
عبور شاخص بورس از مرز 2.5میلیون واحد

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

روند صعودی بازار سهام دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران برای نخستین بار از مرز 2.5میلیون واحد عبور کرد. دیروز همچنین ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز برای نخستین بار از مرز 800هزار میلیارد تومان عبورکرد. به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران که هفته نخست آبان‌ماه سال قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد و روزبه‌روز بر حجم نقدینگی وارد شده به بازار سهام اضافه می‌شود. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون بیش از 100درصد رشد کرده به این معنا که سهامداران بورس در این مدت به‌طور میانگین همین میزان بازده به‌دست آورده‌اند. در این مدت همچنین ارزش کل بازار سهام ایران نزدیک به 6000هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اکنون به 11هزارو 577هزار میلیارد تومان معادل 210میلیارد دلار رسیده است. بخش عمده این رشد ناشی از ورود نقدینگی تازه به بورس است و برآورد می‌شود با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر حجم ورود نقدینگی به بورس اضافه شود.این موضوع می‌تواند شاخص‌های بورس را به سمت ارقام بالاتری هدایت کند.

   عبور از 2.5میلیون واحد
 در مبادلات روز گذشته تحت‌تأثیر تداوم ورود پول به بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با1.5درصد افزایش برای نخستین بار از مرز 2.5میلیون واحد عبور کرد و رکورد تازه‌ای در بورس به ثبت رسید. شاخص بورس تهران امسال و بعد از تعطیلات نوروز نیزتوانسته بود پس از 30ماه، رکورد مرداد‌ماه سال 1399را بشکند و باقدرت از مرز 2.1میلیون واحد عبور کند. از آن زمان تاکنون شتاب روند صعودی شاخص بورس بیشتر شده و هر روز تحت‌تأثیر ورود نقدینگی‌های جدید رکورد‌های تازه‌ای به ثبت می‌رسد. آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 10هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه، وارد بازار سهام شده است. ارزش روزانه مبادلات خرد نیز به محدوده 20هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که سال گذشته و در همین دوره روزانه به‌طور متوسط بین 3تا 4هزار میلیارد تومان سهام در بورس مورد دادوستد قرار می‌گرفت. داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد فقط در فروردین‌ماه امسال بیش از 350هزار کد سهامداری جدید به ثبت رسیده که نشان‌دهنده افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. برخی تحلیلگران بر این باورند که روند ورود نقدینگی به بورس در بقیه ماه‌های سال همچنان ادامه خواهد یافت و این موضوع به رشد بیشتر شاخص بورس منجر خواهد شد.

   رشد ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری
آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد به موازات رشد شاخص کل بورس تهران ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته و روز گذشته ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای نخستین بار از مرز 800هزار میلیارد تومان عبور کرد. طبق این اطلاعات از آبان‌ماه سال قبل تاکنون بیش از 172هزار میلیارد تومان به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه شده است.
درحال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با ارزشی معادل 481هزارمیلیارد تومان بخش عمده نقدینگی را به‌خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن صندوق‌های بازار گردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به‌ترتیب با ارزشی معادل 177و 111هزار میلیارد تومان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از زمان آغاز روند صعودی شاخص بورس از هفته نخست آبان‌ماه صندوق‌های بازارگردانی با 128درصد بازده، بیشترین بازده را در میان همه صندوق‌ها به‌دست آورده‌اند و بعد از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با 92.3درصد رشد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.در همین مدت بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا نیز88.3درصد بوده است.

   پیش‌بینی آینده
داده‌های آماری نشان‌دهنده آن است که روند ورود نقدینگی تازه به بورس هر روز در حال افزایش است و با وجود آنکه برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند شاخص بورس باید در محدوده 2میلیون و 200هزار واحد با اصلاح مواجه شود اما قدرت ورود پول به بازار سهام به قدری بود که مانع این اصلاح شد. در چنین شرایطی اکنون این پرسش مطرح است که جریان ورود نقدینگی به بورس تاچه زمانی ادامه دارد و آیا این روند همچنان ادامه خواهد یافت؟ این پرسش از این جهت اهمیت دارد که اصلی‌ترین عامل رشد شاخص بورس جریان ورود پول‌های تازه به بورس است.
رسول جاویدی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: در مورد تداوم روند صعودی بازار باید مسیر ورود نقدینگی مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی کنیم که جریان نقدینگی به بازار به چه صورت خواهد بود. برای ارزیابی ورود نقدینگی به بازار سهام نیز باید کنش‌ و معاملات سایر بازارها بررسی شود تا مشخص شود بازار سهام در روز‌های آینده به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. او افزود: صحبت‌ و تصمیم مسئولان درخصوص بازار و مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به‌شدت بر روند بازار سهام تأثیر بگذارد و منجر به افزایش ورود نقدینگی به بورس شود به همین دلیل انتظار ما این است که در سال‌جاری رشد بورس درحدی باشد که فاصله بازده بازار سهام با سایر بازار‌ها کمتر شود. آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه در روز‌های آینده حجم ورود نقدینگی به بورس افزایش خواهد یافت گفت: طی چند سال گذشته تنها بازاری که ارزندگی خود را حفظ کرده و نسبت به سایر بازار‌ها عقب مانده‌ است بازار سرمایه است. او اضافه کرد: طرح مالیات برعایدی سرمایه موجب خواهد شد تا پول‌ها از بازار‌های موازی بازار سرمایه خارج و به بازار مولد یعنی به بورس منتقل شود، بنابراین با تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه نقدینگی سرگردان چاره‌ای جز ورود به بورس نخواهد داشت. به‌گفته او طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب سخت‌تر شدن جذب نقدینگی در بخش‌های غیرمولد می‌شود، در نتیجه نقدینگی از این بازار‌ها خارج می‌شود و به‌دنبال بازاری می‌گردد که در عین حالی‌که ارزنده است، بتواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد و بهترین محل برای این نقدینگی بازار سهام است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید