• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190756
+
-

تلاش برای دیده شدن

سریال‌های طنز دهه 80 ‌هنوز بیننده دارند

تلویزیون
تلاش برای دیده شدن

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

در ماه‌های گذشته برگ برنده تلویزیون سریال فصلی «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی بود؛ سریالی که در مراسم تجلیل از سازندگانش صحبت‌هایی از تولید فصل بعدی آن شده و البته مدیران سیما امیدوارند یک‌سریال‌ مانند «نون خ» در تلویزیون تولید شود.  البته دست تلویزیون در تولید سریال‌های تاریخی پر است و چندین سریال هم در حال تولید هستند. از «سلمان فارسی» داوود میرباقری گرفته تا سریال «موسی» که ابراهیم حاتمی‌کیا در سکوت ‌ خبری می‌خواهد برای رسانه ملی بسازد. به جز این سریال‌های ویژه - الف سریال‌های دیگری هم در دست تولیدند. باید منتظر ماند و دید که با روی آنتن آمدن این سریال‌ها آیا باز هم مخاطبان تلویزیون مانند دهه 80 خواهند شد؛ روزگاری که بهترین سازندگان سریال‌های طنز و کارگردانانشان، سریال‌هایشان را برای بینندگان راهی آنتن می‌کردند. این سریال‌ها‌آنقدر طرفدار داشتند که بعد از سال‌ها هنوز هم وقتی برای چندمین بار روی آنتن می‌روند تلویزیون‌بین‌ها ترجیح می‌دهند تکرار سریال را نگاه کنند تا اینکه وقت خود را با سریال‌های جدید سیما سپری کنند.

   سریال‌های کره‌ای  
در حاشیه برنامه‌ها و نشست‌ها، معاونت سیما از تولید سریال‌های مختلف خبر می‌دهد، با این حال برخی از شبکه‌ها همچنان پخش سریال‌های تکراری کره‌ای را در کنداکتور خود دارند. شبکه 5 که به تازگی مدیرش تغییر کرده یک ‌سریال کره‌ای جدید را روی آنتن دارد. از هفته اول اردیبهشت سریال جدید و کره‌ای «دکتر یوهان» روی آنتن شبکه 5 رفت. این سریال در ۲۴ قسمت ۴۰دقیقه‌ای به همت تامین برنامه شبکه تهیه و آماده شده است.

   تب و تاب    
از هفته دوم اردیبهشت هم پخش سریال جدید «تب و تاب» از شبکه 2 شروع شده و این سریال سعی کرده به سبک زندگی ایرانی بپردازد. با نگاهی به بازیگران سریال‌هایی که در شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌روند، به‌نظر محمود پاک‌نیت روزهای پرکاری را می‌گذراند و به جز بازی در 2 سریال تاریخی در «تب و تاب» هم بازی دارد. در این مجموعه تلاش شده تا موضوعاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند در قالب ملودرام‌های اجتماعی روایت شود.

سریال‌های تاریخی
قرار بود «عاشورا»ی هادی حجازی‌فر از شبکه یک سیما پخش شود اما هنوز خبری از این سریال نیست. با این حال تلویزیون پس از پایان «نون خ»، با اضافه کردن یک‌سریال جدید و همچنین ادامه دادن پخش 2 سریال دیگر- «گیل‌دخت» و «آتش و باد»- کنداکتور شبانه خود را در اردیبهشت‌ماه بسته است.3 سریالی که این شب‌ها از تلویزیون روی آنتن می‌روند، «گیل‌دخت»، «آتش و باد» و «تب و تاب» در ژانر درام و تاریخی هستند و همچنان خبری از پخش سریال طنز نیست. پخش سریال «گیل‌دخت» که از آبان سال گذشته در تلویزیون آغاز شده است، همچنان 2 روز در هفته روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. سریال ۶۰ قسمتی «گیل‌دخت» از این هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه یک سیما ساعت ٢٢:١٥ پخش می‌شود و این مجموعه تا اواخر بهار سال ١٤٠٢ روی آنتن خواهد بود. سریال «آتش و باد» نیز پخش خود را در ایام نوروز آغاز کرد و پخش آن این روزها از شبکه سوم سیما همچنان ادامه دارد.«آتش و باد» که پیش از این در ایام رمضان هر شب بعد از اذان مغرب روی آنتن می‌رفت، ادامه آن این شب‌ها در ساعت 20:30 به پخش می‌رسد. این مجموعه به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان در ۵۸قسمت تا انتهای اردیبهشت در جدول پخش شبکه 3 سیما قرار دارد.

مکث
هنوز بازپخش طنزهای دهه 80 حرف اول را می‌زند

معاونت سیما تلاش می‌کند در کارنامه سریال‌سازی‌‌اش، مجموعه‌های طنز را بگنجاند؛ اما این تلاش آنقدرها هم چشمگیر نیست چراکه هنوز بازپخش طنزهای دهه 80 حرف اول را می‌زند.
فصل اول «چشم‌بندی» به تهیه‌کنندگی سلیم ثنایی و کارگردانی شاهد احمدلو برای شبکه 3 سیما ساخته و پخش شد. در فصل دوم حدود ۷۰درصد بازیگران ازجمله حمید لولایی، مرجانه گلچین، شهرام قائدی، سروش جمشیدی، نعیمه نظام‌دوست و سیاوش مفیدی حضور دارند و بازیگران جدیدی هم در قالب شخصیت‌های جدید به مجموعه اضافه می‌شوند.«چشم‌بندی» در ژانر کمدی، خانوادگی و اجتماعی است.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید