• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190745
+
-

ترویج فرهنگ ازدواج آسان

ازدواج این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان تبدیل شده است. فرهنگ غلط ترویج‌یافته و اوضاع نا‌بسامان اقتصاد باعث شده بستر‌های اصلی برای فراهم‌سازی‌ تشکیل خانواده برای جوانان از بین برود. بسیاری از خانواده‌ها کوشیدند تا بستر پیوند آسان زوج‌ها را در دنیای پرزرق‌وبرق امروز فراهم سازند؛ فراهم‌سازی بستری که می‌تواند شروع آرامش‌انگاری و به‌جاآوردن سنت پیامبر اسلام(ص) باشد. در این خصوص هستند نهاد‌ها و ارگان‌هایی که آستین همت را بالا زده و برای تحقق این امر خداپسندانه پیشگام شده‌اند.

در قرآن کریم کلمه زوج با مشتقاتش هشتاد و یک‌مرتبه و لفظ نکح بیست‌وسه بار تکرار شده است و حتی پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هرکس ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.» از دیدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زیستن نه‌تنها فضیلتی محسوب نمی‌شود بلکه به‌عنوان از دست‌دادن خیر و برکات و آثار فراوان معنوی نیز شناخته‌شده است.

کارشناسان معتقدند بالا رفتن سن ازدواج به فرزندآوری جامعه آسیب می‌زند و جمعیت ایران از سن جوان فاصله گرفته و به سمت پیری می‌رود. باوجوداین نوع آسیب اجتماعی، باید اقدامات اساسی در امر ایجاد انگیزه و تمایل جوانان به ازدواج را انجام داد و علت‌هایی، چون نیافتن همسر مناسب، ترس از ازدواج ناموفق، بی‌اعتمادی به‌طرف مقابل، مردد‌بودن جوان، بالا‌بودن هزینه ازدواج، اشتغال توسط روانشناسان و جامعه‌شناسان انجام تا به ارائه راهکار‌های مناسب پرداخته شود.

غلامرضا افروز، روانشناس و پژوهشگر مسائل خانواده در تشریح ازدواج آسان و ماندگار می‌گوید: «نگرش مثبت در فرزند‌آوری و فرزند‌پروری حاصل ازدواج ماندگار است؛ بنابراین ضرورت دارد دولت با ارائه تسهیلات لازم، مردم را به این امر تشویق کند. به‌طور مثال به هر خانم که تازه ازدواج‌کرده، هدیه مالی ارائه دهد یا پس از فرزند‌آوری، ماهانه مبلغی به‌حساب او واریز شود. همچنین برای مرد متأهل و بچه‌دار تسهیلاتی برای استخدام، میزان حقوق و ساعت کار درنظر گرفته شود.»

افروز معتقد است: «ازدواج 2گام دارد؛ نخست انتخاب درست و ازدواج آسان است. در تمام دنیا ازدواج و پیمان عقد یک باور قلبی و یک پیمان معنوی و اخلاقی است که معنا دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از تصمیم نهایی ازدواج، جوانان حداقل در ۱۰ جلسه یکدیگر را ملاقات کنند تا تصمیم بر پایه منطق گرفته شود. تعجیل در ازدواج، توجه به ثروت و تحصیلات ازجمله تفکرات و معیار‌های اشتباهی است که مانع از شناخت درست می‌شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید