• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19063
+
-

روستاهای یزد درگیر معضلات حاشیه نشینی

روستاهای شهرستان یزد به دلیل اتصال به یزد و قیمت پایین زمین و مسکن در آنها، مهاجرپذیر هستند


محمدرضا نبوی‌نژاد|‌یزد- خبرنگار:

خشکسالی آینده روستاهای استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی‌های بسیاری در خصوص خالی شدن روستاهای استان از سکنه وجود دارد، اما روستاهای بخش مرکزی استان شرایط متفاوتی دارند.

13 روستا در بخش مرکزی شهرستان یزد وجود دارد که درگیر معضلات حاشینه‌نشینی شده‌‌اند و جمعیت آنها روز به روز بیشتر می‌شود. بخشی از اشتغال ساکنان روستاهای بخش مرکزی در شهر تامین می‌شود، اما بخش قابل توجهی نیز در روستاها از جمله گلخانه‌ها مشغول فعالیتند؛ اشتغالی که به آب وابسته است و با توجه به کمبود آب، آینده آن خیلی قابل اعتماد نیست‎. از این رو نگرانی برای اشتغال جمعیت مهاجر روستاهای استان همواره وجود دارد و بهترین پیشنهاد برای اشتغال در بسیاری از بخش‌های استان از جمله روستاها، گردشگری است؛ چرا که بسیاری از روستاهای استان دارای ظرفیت تاریخی و طبیعی برای رونق گردشگری هستند.


تقاضای روستاییان برای اشتغال

یکی از اهالی روستای فهرج با اشاره به مشکلات گلخانه‌ها، نارضایتی ساکنان از مشکلات و آلودگی گلخانه‌ها با توجه به رشد روزافزون جمعیت و مهاجرت به این روستا برای اشتغال، بر ضرورت ایجاد اشتغال برای روستاییان تاکید می‌کند.

«رضا دهقان» ادامه می‌دهد: جمعیت روستاهای نزدیک به یزد روز به روز در حال افزایش است؛ جمعیتی که به امید اشتغال در گلخانه‌ها به این روستاها مهاجرت می‌کنند. مردم هم از مشکلات گلخانه‌ها و هم از شلوغی بیش از حد روستا نگران هستند و لازم است که مسئولان برای این وضعیت چاره‌ای بیندیشند.
وی می‌گوید: اهالی روستاها نیازمند ایجاد اشتغال پایدار هستند. باید متناسب با وضعیت روستاها به ایجاد اشتغال اقدام کرد وگرنه مشاغل مزاحم و مشکل‌ساز در روستاها افزایش می‌یابند؛ چرا که جمعیت حاضر در روستاها نیازمند شغل هستند.

یکی از اهالی روستای شحنه هم با اشاره به کمبود آب در روستاها و نبود فرصت کشاورزی برای روستاییان، بر ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای روستاییان تاکید می‌کند.
«حمید مرادی» می‌افزاید: روستاهای نزدیک به مرکز استان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آنها برای اشتغال به مرکز استان می‌آیند؛ از این رو اگر فرصت شغلی مناسبی در روستاها فراهم شود، قطعا با استقبال روستاییان مواجه می‌شود.

وی می‌گوید: با توجه به افزایش مهاجرت به روستاهای بخش مرکزی به سبب نزدیکی به مرکز استان، تقاضا برای اشتغال در روستاها در حال افزایش است؛ از این رو باید با ایجاد مشاغل پاک و آینده‌دار، روستاییان را به ماندن در روستاها ترغیب کرد و موج تقاضا برای شغل را به یزد منتقل نکرد.


سکونت 50 هزار نفر در روستاهای بخش مرکزی 

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان یزد با بیان اینکه 50 هزار نفر در روستاهای شهرستان یزد زندگی می‌کنند، می‌گوید: 13 روستا در شهرستان یزد وجود دارد که 12 روستای آن دارای دهیاری است.

«مجید دهقان» می‌افزاید: شحنه، اکرمیه، عسکریه، مدرسی، حسین‌آباد ریسمانی، دهنو، سید میرزا، ملاباشی، محمد‌آباد، خویدک، فهرج و اکرم‌آباد روستاهای دارای دهیاری هستند و روستای محمودی هنوز دهیاری ندارد.
وی ادامه می‌دهد: اشتغال مردم این روستاها بیشتر در یزد یا مناطق دیگر است که به کشاورزی به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای و دامپروری است.

این مسئول می‌گوید: دهیاری‌ها نهادهایی غیردولتی هستند که بر اساس قانون، برای روستاهای بالای 1500 نفر، دهیاری تمام‌وقت و برای روستاهای پایین 1500 نفر، دهیاری پاره‌وقت در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان یزد اظهار می‌کند: وظیفه دهیار شبیه به وظیفه شهردار در شهرهاست. صدور پروانه‌های ساختمانی، تاسیس پروژه‌های فنی و عمرانی و اخذ عوارض و آبادانی روستاها از وظایف دهیاری‌هاست.

وی می‌افزاید: روستاهای شهرستان یزد به دلیل اتصال به یزد و قیمت پایین زمین و مسکن در آنها مهاجرپذیر هستند، به طوری که جمعیت روستاهای شهرستان یزد از بعضی شهرستان‌های استان بیشتر شده است؛ از این رو تقاضا برای اشتغال در روستاهای بخش مرکزی شهرستان یزد روز به روز در حال افزایش است.


مکث

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان یزد توسعه کشت گلخانه‌ای را در روستاها آفتی تازه می‌داند و می‌گوید: کشت‌های گلخانه‌ای در این مناطق باعث معضل جدی آب و مشکلات زیست‌محیطی شده؛ این در حالی است که قبلا درآمد این بخش مناسب بود ولی امروزه دیگر دخل و خرج آن به هم نمی‌خورد.
«مجید دهقان» با توضیح اینکه فهرج، خویدک، محمدآباد و دهنو از روستاهای اصلی گردشگرپذیر یزد هستند، تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعت زیبای روستاهای استان، گردشگری بهترین نوع اشتغال پایدار در روستاهاست.

وی می‌افزاید: چند کمپ کویرنوردی و اماکن مختلف تاریخی در این روستاها وجود دارد که مردم از آنها بازدید می‌کنند. همچنین رایزنی‌های متعددی برای ساخت مراکز اقامتی و رفاهی در این روستاها انجام شده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آب روستاهای شهرستان یزد از چاه‌های عمیق و قنوات تامین می‌شود، اضافه می‌کند: به علت حفر چاه‌های عمیق در این مناطق کمبود آب جدی است؛ از این رو  برای ایجاد اشتغال پایدار و بدون نیاز به آب در روستاهای بخش مرکزی، باید  به سمت اشتغال در بخش کشاورزی رفت.
دهقان اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه روستاهای شهرستان یزد و پیشرفت و آبادانی روستاها توسعه گردشگری است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید