• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190599
+
-

قدرت‌نمایی جدید ایران در صنعت هوایی

روز گذشته به‌صورت‌رسمی نخستین موتور هواپیمای با قطعات و بستر آزمایشی ایرانی با موفقیت آزمایش شد تا جایگاه ایران در میان ۵کشور پیشرو در فناوری هوایی مستحکم‌تر شود

فناوری
قدرت‌نمایی جدید ایران در صنعت هوایی

روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در شرکت مپنا، موتور با قطعات و بستر آزمایشی ایرانی هواپیما ساخته شده در این گروه صنعتی با موفقیت آزمایش شد تا ایران بار دیگر در فناوری هوایی قدرت‌نمایی کند. سال‌هاست که با تحریم‌های سنگین وضع شده علیه صنعت هوایی کشور مهندسان و محققان ایرانی در تلاش برای ساخت موتور کاملا ایرانی هواپیما هستند که فناوری آن در اختیار چند کشور و شرکت خاص قرار دارد. اکنون با آزمایش موفق این موتور هواپیما ایران به‌تدریج می‌تواند جا پای خود را در صنعت هوایی مستحکم‌تر کند. طبق گزارش جدید مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) که به‌تازگی منتشر شده ایران در فناوری موتورهای پیشرفته هواپیما ازجمله مافوق صوت در میان 5 کشور برتر جهان قرار دارد. در این گزارش، تعداد انتشارات و استناد‌ها به همراه شاخص موسوم به «هیرش» یا «h- Index» در موتور‌های هواپیما‌های پیشرفته ازجمله مافوق صوت مورد بررسی قرار گرفت و ایران در حوزه فناوری پیشرفته موتورهای هواپیما در ردیف چهارم، در کنار چین و ایالات‌متحده قرار گرفت و به وضوح، رتبه‌ای بالاتر از ژاپن، ایتالیا و انگلیس را از آن خود کرد. براساس این گزارش مشهور به «ردیاب فناوری‌های حیاتی»، ایران به‌عنوان یکی از 5کشور برتر در 6 مورد از چهل و چهار فناوری ردیابی‌شده و نهمین در رتبه بندی کلی برای پیش‌بینی 10 قدرت برتر جهانی در آینده قرار دارد.‌

امید برای هواپیمای ایرانی
به گزارش همشهری، موتور هواپیما، حیاتی‌ترین عنصر در صنعت هوایی به‌حساب می‌آید که می‌تواند پیشران ساخت هواپیما باشد. در دنیا کشورهای محدودی هستند که امکان طراحی موتور هواپیما را دارند و اینکه محققان کشور موفق به طراحی و تولید هواپیما شده‌اند کار بسیار بزرگی است. به‌تازگی محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره هواپیمای بومی ایران‌۱۴۰ گفت: «گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است.» وی با اشاره به ابلاغ سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم گفت:«برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ ۸ ماده‌ای وجود دارد که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است. ما برای این راهبرد چند تا محور تهیه کرده‌ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات بود. بخش دیگر آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده است و با پیگیری‌هایی که رئیس‌جمهور محترم انجام داده‌اند، این کارگروه شکل گرفته است؛ همچنین وزارت دفاع متولی آن شده است که در این راستا سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است و الحمدلله فاز اول آن که نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ است و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیراز مسافری نهایی شده است و ما فکر می‌کنیم به‌زودی نخستین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را داشته باشیم.

در انتظار سیمرغ
علاوه بر تلاش برای ساخت هواپیمای مسافربری ایران در حوزه هواپیماهای ترابری هم تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته است. قرار است در خردادماه هواپیمای ترابری سیمرغ در کشور آزمایش شود که می‌تواند در شرایط تحریم مشکلات متعددی از کشور را حل کند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نخستین هواپیمای ترابری را طراحی کرده و بسازد.
امیر افشین خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به‌تازگی در این رابطه گفته است: هواپیمای ترابری سیمرغ را بر مبنای هواپیمای ایران ۱۴۰ توسعه دادیم و بیش از 10سال روی آن کار شده است. البته از همان موقع، نسخه ترابری ایران ۱۴۰ در دستور کار ما قرار داشت منتها پس از اینکه کشور مبدا با ما همکاری نکرد ما 8 سال به تنهایی روی این پروژه کار کردیم.
به‌گفته وی هواپیمای ترابری سیمرغ مراحل تاکسی خود را انجام داده و بازخورد مثبتی هم دریافت کرده است. احتمال اینکه این پرنده مورد اطمینان نیروهای مسلح و هم ناوگان تجاری قرار بگیرد بسیار زیاد است. هواپیمای ترابری یکی از نیازهای اصلی هر کشور چه در حوزه نظامی و چه در حوزه غیرنظامی است.کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. نیروهای مسلح کشور، یکی از بزرگ‌ترین کاربران هواپیماهای ترابری به‌حساب می‌آیند که از دیرباز تاکنون از این پرنده‌ها استفاده داشته‌اند. تا پیش از این به‌صورت عمده هواپیماهای مورد استفاده نیروهای مسلح ناوگان ساخت آمریکا یعنی هواپیمای C-130 یا هواپیمای ساخت روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق) یعنی ایلیوشین – 76 و 74 بوده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید