• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190589
+
-

حاج‌ کرامت اسدی یکی از خیران مدرسه‌ساز از لذت کمک‌کردن به دیگران می‌گوید

برکت کار خیر در زندگی افراد نیکوکار

خیرین
برکت کار خیر در زندگی افراد نیکوکار

ساختن مدرسه‌ برای دانش‌آموزان منطقه‌ای محروم، طبعا حس خوشایندی را به فرد خیری که پا در این راه گذاشته، منتقل می‌کند. کافی است لحظه‌ای چشم‌هایت را ببندی و به آرزوهای کودکانی که در یک منطقه محروم زندگی می‌کنند اما رویاهای بزرگی برای آینده خود و سرزمین‌شان دارند، فکر کنی و دلت لبریز از شادمانی شود که خداوند این توفیق را به تو داده که غنی باشی و بخشنده و کار خیری که انجام می‌دهی، دل‌های بسیاری را خوشحال و سرشار از امید می‌کند. تعداد خیرانی که خداوند توفیق داده تا این حس زیبا و خوشایند را تجربه کنند، کم نیست و یکی از آنها، حاج کرامت اسدی، خیری است که در ساختن مسجد، حسینیه، مدرسه، غسالخانه و... برای روستای زادگاهش و روستاهای اطراف استان آذربایجان شرقی پیشقدم شده است؛ خودش می‎گوید: «از خدا خواستم تا عمر دارم بتوانم در این مسیر قدمی خیر بردارم چرا‌که خیر و برکت این کارها در زندگی‌ام جاری است.» رفتن به سراغ حاج کرامت و مرور بخش‌هایی از زندگی این خیر کشورمان خالی از لطف نیست؛ با ما در این سفر همراه باشید.

کمی سخت می‌خندد و چهره باابهتی دارد اما پشت این ابهت خان‌سالاری‌اش، قلب مهربانی دارد. مرام و اخلاقش را از پدرش حاج‌صادق اسدی دمیرچی به ارث برده است؛ گره‌گشایی که هنوز هم بعد از سال‌ها از فوتش نامش بر سر زبان‌هاست. حالا پسرانش هم برای دستگیری و میانجیگری و کار خیر راه پدر را ادامه می‌دهند. حاج کرامت که از تاجران پارچه در بازار تهران است، 70سال پیش در روستای دمیرچی از توابع شهر سراب متولد شده است. گرچه سال‌هاست به تهران و  خیابان شریعتی مهاجرت کرده، اما هنوز هم هوای زادگاهش را دارد و دوست دارد به هر طریقی شده، غبار محرومیت را از روستاهای محروم پاک کند. خودش می‌گوید: «آدمی نباید اصل و نسب خودش را فراموش کند؛ اینکه از کجا آمده و به کجا رسیده است. وقتی به زادگاه خودمان سر می‌زنیم، از نزدیک با اهالی این روستاها مراوده داشته و در جریان کمبودها و محرومیت‌های این روستاها قرار گرفته و تصمیم گرفتیم در حد توانمان در ساخت مسجد، غسالخانه و... کمک کنیم. بعد از ساخت اینها، موضوع سختی رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه مطرح شد. دوست داشتم در ساخت این مدرسه هم سهیم باشم.» ناگفته نماند به همت این خیر نیکوکار و به نمایندگی از وراث خانواده مرحوم حاج صادق اسدی به‌عنوان بیست‌و‌سومین پروژه در راستای اجرای طرح آجر به آجر در سطح استان آذربایجان‌شرقی یک مدرسه ۶کلاسه در شهرستان سراب ساخته که پیش‌تر هم برای ساخت چندین مسجد ازجمله مسجد پنج‌تن آل‌عبا در روستای دمیرچی همت گماشته است.

از آزادی زندانی تا تهیه جهیزیه برای نوعروسان
کم‌حرف است و تمایل زیادی برای گفتن اقداماتی که انجام داده، ندارد اما به اصرار ما یکی از اعضای خانواده، ده‌ها لوح و تقدیرنامه‌ای را که از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به او داده‌اند، از اتاق بیرون آورده و مقابل‌مان قرار می‌دهد؛ از فرمانداری و شهرداری گرفته تا مجمع خیران و اینها گواه این است که خیرخواهی‌های او به ساخت مدرسه و مسجد ختم نمی‌شود و از متن داخل تقدیرنامه‌ها می‌شود فهمید دغدغه‌های کمک به محرومان و دستگیری از آنها سال‌هاست که با او همراه بوده و هست.  حاج کرامت در ماه‌های اخیر که کرونا، شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را بحرانی کرده، به دادشان رسیده است و کمک به سیل‌زده‌ها، تهیه جهیزیه و آزادسازی زندانی و… هم از دیگر کارهایی است که حاج‌کرامت، پنهان و آشکار مدت‌هاست انجام می‌دهد.

خیرخواهی از تهران تا سراب
فهرستی از اسامی ایتام هم در میان کاغذها و رسیدهای پرداخت او دیده می‌شود. نام ۶۰کودک یتیم است که خودش تمایل ندارد نه اسمی از آنها برده شود و نه به جزئیاتش بپردازیم. اما ناگفته می‌دانیم که این پدر مهربان اینجا از تهران تا سراب و شهرستان مهربان، دل چه کودکانی را گرم کرده است. برای گفتن از کارهای خیرش خیلی با احتیاط صحبت می‌کند تا مبادا تعریفی از خودش باشد. اصلا این ویژگی اوست که در عین کم‌حرفی، سنجیده صحبت می‌کند و در هر جمله‌ای که می‌گوید ده‌ها حرف است؛ «اعتبار و آبرو، بزرگ‌ترین دارایی یک فرد است که خدا را شکر من و برادرانم به لطف داشتن پدری چون حاج‌صادق کسب کرده‌ایم و حالا تلاش می‌کنیم تا اعتبار او برای همیشه حفظ شود.» او در ادامه همین جمله نصیحتی می‌کند: « اگر هنوز نفس‌های پدر و مادرتان گرم است و کنار شما هستند، قدر آنها را بدانید. من و برادرانم زندگی و آبرویمان را مدیون دعای خیر آنها هستیم. از آنها بخواهید تا برای شما دعا کنند.» اسدی در بیشتر برنامه‌های خیرخواهانه و گلریزان در کشور به‌عنوان حامی حضور دارد و خودش می‌گوید خوشحال و سپاسگزار خداوند هستم که چنین توفیقی به من داده است. او درباره اثرات این اقدامات خیرخواهانه در زندگی‌اش می‌گوید: «تمام برکت زندگی‌ام را متاثر از این کار می‌دانم. از روزی که این نیت را کردم تاکنون، به لطف خدا، زندگی‌ام پربرکت شده و من تمام خیر و برکت زندگی‌ام را مدیون این کارها می‌دانم.»

مکث
افزایش دانایی فرزندان ایران با مدرسه‌سازی‌

مشکل کمبود فضای آموزشی برای سیستم تعلیم و تربیت وجود دارد اما خیران و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس پروژه‌های مختلفی را در دستور کار دارند. در همین راستا در سال تحصیلی جاری مدرسه خیرساز 6کلاسه حاج‌کرامت اسدی در شهرستان سراب با زیربنایی به مساحت ۴۵۰مترمربع در دوطبقه احداث شده است. علیرضا صیادی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ شرقی با اشاره به این نکته از همکاری خیر مدرسه‌ساز کرامت اسدی می‌گوید:‌ «لازم است به دانش‌آموزان اندیشه‌های خوب را یاد بدهیم و این مهم از طریق معلم و مدرسه اتفاق می‌افتد و خیرین هموار‌کننده این مسیر هستند. هیچ سازمان خدمت‌رسانی به گستردگی آموزش و پرورش نیست و پرچم آن در دور‌افتاده‌ترین مکان‌ها برافراشته است که نشان‌دهنده ضرورت نیاز به علم و دانش است و هیچ‌کس بی‌نیاز از آموزش و پرورش نیست. اراده جمعی، کمک خیران و همیاری مردمی می‌خواهد که این سازمان گسترده را مدیریت کرده تا خدمت‌رسانی مطلوبی ارائه دهد. خیران مدرسه‌ساز هدفی جز افزایش دانایی فرزندان ایران اسلامی ندارند چراکه قدرت در فکر و دانش و همت است. تقدیر از خیرین محترم در هر زمان و مکان بدون هیچ وقفه‌ای واجب است چرا‌که اقدامات خیرخواهانه آنها معامله الهی است و آنها خالصانه دارایی خود را در راه علم هزینه می‌کنند. از این‌رو در مراسمی از حاج کرامت اسدی تقدیر کردیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید