• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190577
+
-

امنیت شغلی در سایه نظارت

گفت‌وگو
امنیت شغلی در سایه نظارت

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

شاید شرایط در طول سال‌های زیاد از زمانی که بلدیه دارالخلافه تشکیل شد تا‌کنون تغییرات زیادی کرده باشد و استاندارد‌های زندگی و کار دگرگون شده باشد، اما هنوز هم «کارگر شهرداری» همیشه 2مفهوم را به ذهن می‌آورد؛ زحمت زیاد و زندگی دشوار. کارگران شهرداری به اشکال مختلف از استخدام رسمی تا قرارداد‌های کوتاه و بلند پیمانکاری مشغول به‌کار هستند و تنها امید آنها امنیت شغلی و رسیدن به بازنشستگی بدون آسیب جسمی است. چیزی که باعث تحقق این امید می‌شود و به کارگران انگیزه می‌دهد، وجود نظارت مداوم بر فعالیت‌های شهر است. در این‌باره با داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم.

چطور می‌شود بر کار پیمانکاران که شامل محدوده وسیعی می‌شود، نظارت کرد؟
در بخش نظارت بر عملکرد پیمانکاران و تحقق حقوق کارگران، می‌توان از اهرم پرداخت استفاده کرد و ما به همه حوزه‌ها دسترسی داریم و برای حمایت از حقوق کارگران در همه موضوعات مرتبط ورود کرده‌ایم که بی‌شک به نفع شهروندان و بیت‌المال اقدامات را انجام دهیم و اگر خبر یا گزارش دقیقی درباره پیمانکاران داشته باشیم، با قوت و دقت رسیدگی می‌کنیم.
یکی از گلایه‌های کارگران شرایط استخدامی است. مثلا در یک کارگاه یا در یک مجموعه کاری، چند نوع قرارداد وجود دارد که باعث ایجاد مزایای مختلف می‌شود. حتی ممکن است با استفاده از این شرایط تخلفاتی هم انجام شود. در این‌باره چه کاری می‌توان انجام داد که کارگران تصور تبعیض نداشته باشند؟
مثلا اگر موضوعاتی مثل تبعیض وجود داشته باشد، حتما باید رسیدگی جدی صورت گیرد و سامانه 137پلاس آماده دریافت گزارش‌ها در این زمینه است. حتی ما خودمان را در شهرداری متعهد کرده‌ایم که هر گزارشی می‌رسد، حتما به سرانجام برسانیم و بازخورد را هم به اطلاع مبادی مربوطه برسانیم. این ناظر بر جایگاه نیست و هر‌کس در هر سطحی که باشد از کارگر و کارفرما تا شهروندان عادی می‌توانند موضوع مدنظر خود را به ما منتقل کنند.
به هر کارگری، ظلمی شده باشد، می‌تواند حرف و نکته خود را به گوش ما برساند و از طریق این سامانه به ما منعکس کند. البته به جز سامانه 137پلاس، دفتر شکایات ما هم در طبقه همکف ساختمان شهرداری تهران مستقر است و از هر مسیر ممکن گزارشی برسد ما موظف به بررسی آن هستیم. فضای مجازی و شماره تلفن بازرسی هم پیام‌ها را دریافت می‌کند.
 ممکن است در این مورد مثالی بزنید؟ چطور می‌شود پیمانکاری را که حقوق کارگران خود را با تأخیر پرداخت می‌کند، وادار به پرداخت بموقع کرد؟
برای نمونه پروژه‌های چند پیمانکار که حقوق عقب‌مانده کارگران را پرداخت نکرده بودند، ‌متوقف کردیم تا حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند و تأکید کردیم که ما پول نمی‌دهیم که شما حق کارگر را ضایع کنید. بدین‌ترتیب رویه ما این است که از حق کارگران و مظلومان دفاع کنیم تا کسی مانع خدمت‌رسانی به عموم نشود. سامانه ما در طول ماه‌های راه‌اندازی صدها هزار پیام داشته و از طرف کارگران نیز بوده و راه برای ادامه این ارتباط‌گیری هم باز است.
 کارگران قشر زحمتکش و گاهی نیازمندی هستند که تکیه‌گاهی ‌جز محمل‌های قانونی ندارند. از طرف دیگر کارگران شهرداری اغلب در پروژه‌های بسیار گران‌قیمت مشغول به‌کار هستند. آیا می‌توان به کارگران شهرداری این امید را داد که سامانه‌های مقابله با فساد در حال رصد فعالیت‌های شهری است و با سودجویان برخورد می‌شود؟
ما در 20ماهی که در شهرداری هستیم، گلوگاه‌های مبارزه با فساد را شناسایی کرده و تلاش کردیم محیط شهرداری را به سمتی ببریم که امکان ایجاد فساد کمتر شود. بخواهیم سرجمع بگوییم در پرونده‌های حقوقی توانستیم بالای 11هزار میلیارد تومان را به بیت‌المال برگردانیم. در موضوع املاک هم بالای 9هزار میلیاردتومان و در قرارداد‌ها و موضوعات مالی هم 5هزار میلیارد را برگرداندیم. مجموع این ارقام به حدود 25هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر فرایند‌های مناقصه، مزایده و خرید و... را اصلاح کرده‌ایم و پرونده‌های تخلفات گذشته را هم بررسی کردیم و آنهایی را که دانه‌درشت‌تر بودند، در اولویت قرار دادیم و گزارش‌های آن هم اعلام شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید