• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190563
+
-

لبخندت دواست

لبخندت دواست

فاطمه عباسی

شما مثل یک آدم معمولی زندگی‌تان را می‌کنید، آن وقت، شبی بی‌دلیل از خواب می‌پرید. اول ذهنتان به شام شب گیر می‌دهد که سر دلتان مانده است، اما بعدش می‌فهمید که بالاخره در زندگی شما هم زخم‌هایی پیدا شده است که مثل خوره، روح آدم را در انزوا می‌خراشد و می‌تراشد. این، سرآغاز سفری است دراماتیک-حماسی که اگر یک سانچو، یک خر باریک‌بین و همت عالی داشتید، دون‌کیشوت‌وار برای نجات جهان می‌راندید. برای شما که دستتان از اینها کوتاه است، راه دیگری هم وجود دارد؛ اینکه به زخم‌ها و دردهایتان بخندید تا شعار معروف «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» اثرش را بکند و کمی از آلامتان بکاهد. تعارف نداریم که، در این عصر شهرنشینی خنده کیمیاست و خیلی از ما که افسردگی و غم و اندوه را به وفور تجربه کرده‌ایم، شاید ندانیم که همین خندیدن، جدی‌ترین درمان این بیماری‌هاست.
 
امروز، یکم می‌ و 11اردیبهشت، روز جهانی خنده است. نامگذاری یک روز از سال به‌ عنوان روز جهانی خنده ایده مادان کاتاریا بود؛ پزشکی هندی که در یکی از شب‌های ‌ماه مارس سال 1995 باید یک مقاله درباره تأثیر خنده در درمان بیماران می‌نوشت. او آن شب به‌ خاطر سردرد شدید کلافه بود و نمی‌توانست مقاله خود را برای آن مجله پزشکی تکمیل کند. همان شب ایده راه‌اندازی یک مرکز عمومی برای خنده به ذهن دکتر کاتاریا رسید. این دکتر هندی صبح همان روز ایده تاسیس این مرکز را برای مردمی که می‌خواستند در پارک ورزش کنند، بازگو کرد. اکثر مردم گمان می‌کردند که دکتر آنها را دست انداخته یا می‌خواهد از آنها تصویربرداری ‌ و در برنامه‌های طنز تلویزیونی پخش کند. 5 نفر اما حاضر شدند با دکتر کاتاریا بخندند. کاتاریا هر چند نتوانست مقاله‌اش را برای مجله «پزشک من» به اتمام برساند، اما نخستین باشگاه خنده را در محله «لوخاندوالا»ی بمبئی تاسیس کرد. در یک دوره کوتاه زمانی تمام افرادی که با دکتر کاتاریا هر روز چند دقیقه‌ای بی‌بهانه می‌خندیدند شهادت می‌دادند که بعد از آشنایی با دکتر مشکلات روحی‌شان کاهش پیدا کرده و هر روز با انرژی و نشاط کامل از خواب بیدار می‌شوند. یک نظرسنجی در همان روزها نشان داد که این روش درمانی باعث شده افرادی که سر کار حاضر می‌شوند، راندمان کاری بالاتری داشته باشند و اینگونه باشگاه خنده دکتر کاتاریا حالا در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکا، آلمان، سوئد، دانمارک، ایتالیا، نروژ، امارات، سنگاپور و مالزی راه‌اندازی شده است.
 
از عصر باشگاه خنده در آن طرف دنیا چیزی بیشتر از 3دهه می‌گذرد اما در ایران هم چند سالی است که باشگاه‌هایی به نام «خنده» و آموزش یوگای خنده سر از آگهی‌های تبلیغاتی درآورده است؛ آگهی‌هایی که چیزی غیراز چند ساعت جوک شنیدن و تقلید صدا در آوردن را تبلیغ می‌کنند. در واقع تبلیغ‌کنندگان برنامه‌های این باشگاه‌ها در شکل و شمایل باشگاه خنده، تکنیک‌های شاد زیستن را آموزش می‌دهند. آنها معتقدند که بالاخره روزی می‌رسد که روزمرگی و افسردگی دست از سر زندگی‌مان برمی‌دارد و ما یاد می‌گیریم چطور راحت بخندیم و خوش باشیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :