• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190191
+
-

چرا به ایرانی‌ها نوبل ندادند؟

نکته‌های جالب چهره ماندگار علمی کشور درباره قدرت علمی ایران

پروفسور علی‌اکبر موسوی موحدی، چهره ماندگار بیوشیمی فیزیک و همچنین رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیکی دانشگاه تهران است. این چهره ماندگار علمی کشور، در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته به نکته‌های جالبی اشاره کرده است؛ ازجمله علمی که باید دنبالش باشیم و ازجمله دلایل عدم‌نوبل گرفتن دانشمندان ایرانی.
موسوی موحدی اشاره می‌کند که «تعریف من از علم مساوی با عالم است و معتقدم، علم فقط اطلاعات نیست. گوشه‌ای از علم، اطلاعات است. اما علم برمی‌گردد به‌وجود مبارک انسان که می‌تواند این نور دانش را از درگاه حضرت باری‌تعالی دریافت کند. خداوند علم را به انسان عطا نموده تا عالم را بشناسد و از آن الگوبرداری نماید و زندگی خود و بشریت را ارتقا بخشد، البته خداوند بر حسب قابلیت، علم را به انسان عطا می‌نماید و هر کسی حسب قابلیت و ظرفیت می‌تواند دریافت علم نماید و به‌کار گیرد.»
وی معتقد است که گره مشکلات اجتماعی، بیولوژیکی، پزشکی، محیط‌زیستی و... به‌دست علم باز می‌شود و علم نیز به اندازه قابلیت آدم به او داده می‌شود. او درباره علم دست‌اول نیز معتقد است: «کشورهایی که دسترسی اول به دانش پیدا می‌کنند، می‌توانند بر سایر دستاوردهای جهان مستولی شوند؛ بنابراین رمز پیشرفت یک کشور، به «کشف دست اول» است. کشور چین را ببینید که تا ۵-۴سال دیگر به قدرت علمی اول جهان تبدیل خواهد شد. وقتی به قدرت علمی اول جهان تبدیل شد، جریان‌های اقتصادی و اجتماعی را هم از آن خودش می‌کند. وقتی سلطنت علمی در کره زمین حاصل شود، مطمئنا زبان آن کشور هم جایگاه ویژه خواهد داشت.باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که کشورهایی که مرزهای دانش را گسترش می‌دهند، یعنی دسترسی اول به دانش دارند، می‌توانند علم را بهتر مصرف کنند. کشورهایی که دسترسی اول به دانش پیدا می‌کنند، می‌توانند بر سایر دستاوردهای جهان مستولی شوند؛ بنابراین رمز پیشرفت یک کشور، به «کشف دست اول» بازمی‌گردد.»
موسوی موحدی همچنین اشاره می‌کند که: «ایران جایگاه بلند علمی خود را از گذشته تا به امروز حفظ کرده است. معتقدم مسائل سیاسی باعث شده است که تاکنون به دانشمندان ایرانی جایزه نوبل داده نشود. واژه‌ای داریم به نام ژن (GENE) بذری است که از پدر و مادر به فرزند می‌رسد. اصطلاح دیگری داریم به نام مم (MEME) که بذری است که از رازی، ابوعلی سینا، فارابی، ابوریحان، فردوسی، سعدی و.... به ما رسیده است و ایرانیان امروز دارای مم تمام این دانشمندان بزرگ ایرانی هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید