• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190096
+
-

حواستان به غول‌های 16متری باشد

مسیر تردد اتوبوس‌های بی‌آرتی با وجود همه مراقبت‌ها هنوز هم شاهد تصادف است

با وجود ایزوله شدن مسیرهای ویژه تردد اتوبوس‌های بی‌آر تی و همچنین تعیین حداکثر سرعت مجاز برای بالاتر رفتن ایمنی در این مسیر‌ها، بازهم هرازگاهی خبرهایی درباره بروز حادثه و وقوع تصادف در خطوط بی‌آر تی مخابره می‌شود. هرچند آمار و تعداد این قبیل تصادفات و سوانح رانندگی زیاد نیست، اما شهرداری و پلیس راهور پایتخت در سال‌های اخیر برای ایمن‌تر شدن مسیرهای بی‌آرتی، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را به اجرا گذاشته‌اند که ازجمله آنها می‌توان به نصب و جانمایی راه بند‌ها و استقرار مأموران پلیس راهور برای جلوگیری از ورود و تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و در مجموع وسایل نقلیه غیرمجاز به این مسیرها اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این مسیرها، عابران پیاده‌ای هستند که ناگهانی و بی‌محابا وارد خط ویژه بی‌آر تی می‌شوند. با توجه به طول و وزن بالای وسایل نقلیه عمومی و به‌دلیل اینکه پس از فشار دادن پدال ترمز، برای توقف کامل نیاز به فاصله بیشتری نسبت به وسایل نقلیه سبک‌تر دارند، وقتی اتوبوس  در وسط خط یکباره ترمز می‌کند مسافت زیادی طی شده و احتمال تصادف بالا می‌رود. نکته بعدی تردد و سبقت گرفتن موتورسیکلت‌ها از اتوبوس است که عدم‌دید کافی راکب موتور درهنگام پیاده و سوار شدن مسافران، باعث مشکلات جدی ازجمله تصادف و برخورد‌های شدید با عابران پیاده می‌شود. موضوع اصلی اینجاست که راه‌های فرعی ورود موتورها به خطوط بی‌آرتی بسیار زیاد است و در نتیجه کنترل پلیس در ورودی‌های مسیر اصلی کافی نیست و جلوی ورود وسایل نقلیه به خطوط بی‌آرتی را نمی‌گیرد.در نتیجه لازم است تا مسافران در هنگام سوار و پیاده شدن دقت کافی را داشته باشند چرا که در تصادفات جرحی و فوتی سهم عابران پیاده 44درصد است!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید