درطول سالهای گذشته شهرداری تهران زیرساختهای نسبتا خوبی برای دوچرخه سواری بهعنوان یک حملونقل پاک در شهر تهران ایجاد کرده است، اما در کنار ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه و در دسترس قراردادن این وسیله نقلیه برای شهروندان، برای بالاتر رفتن ایمنی راکبان دوچرخه باید اقدامات تکمیلی دیگری نیز انجام شود که در حال حاضر خلأ آن احساس میشود. طبق آمارهای موجود میزان تصادفات فوتی و جرحی دوچرخهسواران در تهران بسیار ناچیز است، بهطوریکه در سال ۹۹ تنها یک مورد فوتی در مورد دوچرخه سواران ثبت شده است و از بین ۱۶هزار و ۶۰۰ تصادف جرحی رخ داده در پایتخت، تنها ۵۱ مورد آن مربوط به دوچرخه سواران بود.نکتهای که وجود دارد این است که استفاده از دوچرخه همچون دیگر وسایل نقلیه نیازمند آموزش و رعایت مقررات است. برای مثال لازم است دوچرخهسواران حتما از محلهای مخصوص و امن تردد کرده و حتما به تجهیزات لازم و ضروری ازجمله کلاه ایمنی مجهز باشند. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، دوچرخه وسیله نقلیه غیرموتوری بهحساب میآید و به همین علت باید مسیرهای مخصوص خود را در سطح شهر داشته باشد، مسیرهایی که بسیار کم هستند و از طرف دیگر به جولانگاه یا محلی برای پارک حاشیهای موتورسیکلتها تبدیل شدهاند.
دوچرخه سواران تنها
ترس از تصادف و احساس نا ایمن بودن دوچرخهسواران را در خیابانهای بزرگ تهدید میکند!
در همینه زمینه :