• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190061
+
-

طرح تفصیلی جدید برای دانشگاه تهران

نایب‌رئیس شورای شهر تهران خواستار تعیین‌تکلیف املاک فریز شده محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران و محله جماران شد

گزارش
طرح تفصیلی جدید برای دانشگاه تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حدود 26سال از تصویب طرح توسعه دانشگاه تهران می‌گذرد؛ طرحی که قرار بود منجر به ساخت پردیس دانشگاهی شود، اما نه‌تنها این امر محقق نشد، بلکه املاک واقع در این طرح هم فریز شدند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران دیروز در صد‌وچهل‌ودومین جلسه شورای شهر به این موضوع اشاره کرد و گفت که با وجود مصوبات در سال‌های مختلف، ساکنان این محدوده در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. فرایند تملک املاک واقع در طرح توسعه دانشگاه تهران نه به‌درستی انجام می‌شود و نه مردم اجازه ساخت‌وساز دارند. او ضمن عذرخواهی بابت این معضل تأکید کرد: «سال‌هاست مردم در فشار و سختی هستند و این موضوع در محله جماران هم وجود دارد. در این محله به اسم حفظ میراث‌فرهنگی اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهیم و فرقی ندارد که ساختمان 5متر یا ۲۰متر ساخته شود. از شهروندان خجالت می‌کشیم و از شهرداری تهران درخواست می‌کنیم به این موضوع ورود کند.» در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم خبر حل مشکل فریز شدن املاک محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران را داد و گفت: «دانشگاه تهران بودجه‌ای برای خرید املاک ندارد و شهرداری طرح تفصیلی جدیدی طراحی کرده و باید براساس این طرح جدید، اقدامات انجام شود.» او به موضوع جماران هم اشاره و عنوان کرد: «در حفظ میراث‌فرهنگی تنها چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که باید ارتفاع رعایت شود. وزیر میراث‌فرهنگی در این زمینه بسیار مثبت برخورد کرد؛ به‌گونه‌ای که در اطراف برج طغرل به‌درستی عمل شد و امیدواریم در جماران و سعدآباد موضوع ارتفاع خانه‌ها مورد توجه و تجدیدنظر قرار گیرد.»

ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در املاک اوقافی
شهردار منطقه 19هم برای ارائه برخی توضیحات به صحن شورا آمده بود. تورج فرهادی پس از ارائه گزارش از اتمام فاز اول تصفیه‌خانه خبر داد و گفت که به‌زودی این تصفیه‌خانه افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. او با تأکید بر مدیریت آب‌های سطحی عنوان کرد: «فرونشست مشکلات زیادی در منطقه ایجاد کرده و برای حل‌شان نیاز به پشتیبانی شورای شهر تهران داریم تا با مجوزی که داده می‌شود بتوانیم برای مدیریت آب‌های سطحی پیمانکار تعیین کنیم.» ساخت‌وساز غیرمجاز در زمین‌های اوقافی هم مورد توجه شهرداری منطقه‌19قرار گرفت. وی گفت: «افراد برای فرار از قانون، ساخت‌وساز غیرمجاز در این املاک انجام داده‌اند و باید بخش حقوقی، جدی‌تر وارد عمل شود. به‌طور کلی در ۱۰۰هکتار از محدوده منطقه با مشکل ساخت‌وساز غیرمجاز مواجه هستیم.»

تصویب حسابرسی سازمان رفاه
نمایندگان شورا در جلسه روز گذشته حسابرسی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران را تصویب کردند. احمد صادقی در جریان حسابرسی عنوان کرد: «سازمان رفاه قرار بود در راستای جلب مشارکت‌های اجتماعی اقدام کند، اما به سازمانی تبدیل شده است که پول از شهرداری می‌گیرد و به نیازمندان می‌دهد. برای گشت‌زنی در راستای جذب مددجویان یک قرارداد با پیمانکار نوشته‌اند، اما از سوی دیگر این سازمان به شرکت خودروسرویس بدهی‌های زیادی دارد. یک ملک تجاری را در شهرک غرب برای یک سال به مبلغ 4میلیون تومان اجاره داده‌اند.»
در نهایت مقرر شد سازمان رفاه تا پایان تیرماه در راستای رفع ابهامات گزارشی به شورا ارائه دهد.

از راه‌اندازی تصفیه‌خانه تا ساماندهی خلازیر
در ادامه جلسه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گزارشی از چالش‌ها و معضلات منطقه‌19در قالب نطق پیش از دستور داد. او بر لزوم راه‌اندازی تصفیه‌خانه در این منطقه تأکید کرد و گفت: «تصفیه‌خانه‌ای به وسعت 10هزار متر در منطقه پیش‌بینی شده است و امیدواریم فاز اول آن به‌زودی افتتاح شود؛ چرا که مشکل فاضلاب در برخی از محلات سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است. همچنین وجود آب‌های سطحی سبب فرونشست‌های متعدد 30سانتی‌متری در منطقه شده که برای حل این موارد ضرورت دارد راه‌اندازی تصفیه‌خانه تسریع شود.» مالکیت اوقاف در خلازیر هم ساکنان را با مشکلاتی مواجه کرده است که پیرهادی با اشاره به آن عنوان کرد که حل این مشکل نیاز به همکاری سازمان اوقاف دارد و امیدواریم این امر به‌زودی محقق شود. زباله‌سوزی در خلازیر، پایین بودن سرانه فضای سبز در نواحی 2و 3، وجود گود پرخطر تعاونی مسکن یاس و... دیگر مواردی بودند که توسط رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در صحن شورا به آنها اشاره شد.

پروژه‌هایی که امسال در منطقه 19بهره‌برداری شدند
مجموعه 3طبقه شهردخت با زیربنای 1500مترمربع
مسجد 3طبقه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) با زیربنای 2350مترمربع
میدانی در انتهای اتوبان علامه عسگری بعد از پل باقرشهر با مساحت 6500مترمربع
سرای محله 6طبقه اسماعیل‌آباد با زیربنای 2500مترمربع





 

این خبر را به اشتراک بگذارید