• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190032
+
-

ارزش بازار سهام در مرز تاریخی 11000همت

شاخص کل بورس تهران دیروز با 1.8درصد افزایش به مرز 2.4میلیون واحد رسید

بازار سهام
ارزش بازار سهام در مرز تاریخی 11000همت

روند صعودی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 1.8درصد افزایش به مرز 2میلیون و 400هزار واحد نزدیک‌تر شد. با این میزان رشد ارزش کل بازار سهام به مرز 11000هزار میلیارد تومان رسید و برای دومین‌بار در سال‌جاری ارزش مبادلات خرد به سطح 20هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش همشهری، ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه دارد. این موضوع موجب شده روزبه‌روز ارزش کل معاملات بازار سهام با رشد بیشتری مواجه شود. این افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام به تداوم روند صعودی شاخص‌ها منجر شده و با وجود آنکه سطح عرضه‌های بازارگردان‌ها افزایش یافته اما شدت ورود پول به بورس به قدری است که حتی افزایش سطح عرضه‌ها هم نمی‌تواند مانع از رشد شاخص شود. به‌نظر می‌رسد این افزایش سطح عرضه‌ها به دستور مقامات بالاتر و نهاد نظارتی بازار سرمایه اتفاق افتاده تا بازار به تعادل برسد.
آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 20درصد و شاخص کل هم وزن 34درصد افزایش یافته است. بازده سهامداران به‌طور میانگین در این مدت دست‌کم 20درصد بوده که بالاترین میزان بازده در میان همه بازارهاست. علت تفاوت نرخ رشد شاخص کل و شاخص هم وزن در این است که از ابتدای سال تاکنون میزان رشد ارزش سهام شرکت‌های کوچک بیشتر از شرکت‌های بزرگ بوده است.

رشد 1.8درصدی
 در دادوستد‌های روز گذشته نیز روند صعودی بازار سهام ادامه یافت و درنهایت شاخص کل بورس تهران با 1.8درصد افزایش به 2میلیون و 368هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم رشد شاخص ظرف چند روز آینده این شاخص از مرز 2میلیون و 400هزار واحد هم عبور کند. تحت‌تأثیر رشد روز گذشته، ارزش کل بازار سهام به مرز 11000همت(هزار میلیارد تومان) معادل 210میلیارد دلار رسید. این بالاترین میزان ارزش بازار سهام از نظر ریالی در کل تاریخ بازار سرمایه است اما از نظر دلاری بازار سهام هنوز فاصله زیادی با قله سال 1399دارد. در مرداد‌ماه 1399 ارزش کل بازار سهام با احتساب هر دلار21هزارو 600تومان به 425میلیارد دلار رسیده بود. برای اینکه ارزش کل بازار سهام به محدوده مرداد‌ماه 1399 برسد باید دست‌کم تا 10000هزار میلیارد تومان دیگر افزایش یابد تا ارزش کل بازارسهام با نرخ فعلی دلار به سطح 425دلار برسد.
 کارشناسان با توجه به‌شدت ورود پول به بازار سهام این موضوع را غیرمحتمل نمی‌دانند. در حال حاضر ارزش روزانه مبادلات خرد در یک روز به 20هزار میلیارد تومان رسیده و برخی برآورد می‌کنند این میزان می‌تواند در ماه‌های آینده حتی از مرز 30هزار میلیارد تومان هم فراتر رود. این موضوع نگرانی‌هایی را هم در میان مقامات مسئول ایجاد کرده است.
به‌نظر می‌رسد مسئولان بازار سرمایه نگران تکرار اتفاق‌های مرداد سال 1399 هستند که بازار سهام بعد از جهش‌های بزرگ یکباره نزول کرد و به همین دلیل در تلاشند جریان ورود پول به بازار سهام را متعادل نگه دارند که میزان رشد بورس به شکلی نباشد که در بازار حباب شکل بگیرد و بازار سهام مانند سال 1399یکباره با افت زیاد مواجه شود. شاید به همین دلیل است که ظرف روز‌های گذشته شدت عرضه‌ها از سوی بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی افزایش یافته تا شاید بازار به تعادل برسد. دیروز همچنین سازمان بورس مصوبه جدید را ابلاغ کرد تا شاید از رشد‌های افراطی بورس جلوگیری کند.

مکث
کاهش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌ها

به‌دنبال رشد‌های پرشتاب شاخص بورس روز‌گذشته سازمان بورس در تصمیمی جدید، حد‌نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را اصلاح کرد و از ۱۵ به ۱۰درصد کاهش داد. طبق این ابلاغیه سقف سرمایه‌گذاری در سهام، حق تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت حداکثر ۱۰درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق است. پیش از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند تا 15درصد از ارزش دارایی‌های خود را صرف خرید سهام کنند.بر همین اساس به‌نظر می‌رسد این ابلاغیه جدید می‌تواند جریان ورود نقدینگی به بازار سهام را که بخشی از آن از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال وقوع است کنترل کند و در بازار تعادل ایجاد کند.  سازمان بورس همچنین اعلام کرد: از این پس سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت حداکثر ۱۰درصد کل دارایی‌های صندوق تا سقف ۱۵درصد تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه پذیر است.  صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت همچنین می‌توانند حداکثر به میزان ۳درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق را به سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری نزد یک صندوق اختصاص دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید