• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190024
+
-

آیا لایحه امنیت زنان مردها را فراری می‌دهد؟

مدت‌ها بود که همه دنبال لایحه و قانونی بودند تا از حقوق طبیعی و قانونی زنان، حمایت بیشتری انجام بدهند و چون در زمینه حقوق زنان، دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت، این اتفاق معمولا با بحث‌های مختلفی صورت می‌گرفت و به سرانجامی نمی‌رسید؛ تا اینکه لایحه امنیت زنان تصویب شد. متن این لایحه که منتشر شد، حواشی خاصی نسبت به آن ایجاد شد و منتقدان از این در وارد شدند که چرا اینقدر به زنان اختیار عمل و آزادی عمل داده شده است. بحث‌های مختلفی میان منتقدان و موافقان در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها نیز اتفاق افتاد، اما اصل ماجرا چه بود؟ آیا تصویب چنین قانونی، باعث می‌شود تا به قول معروف، مردان رغبت کمتری به ازدواج و تشکیل خانواده داشته باشند؟ حق با کدام طیف است؟
حقیقت امر این است که در حال حاضر، دلسوزان اجتماعی نگرانی‌هایی نسبت به رشد طلاق و رشد طلاق‌های پنهان در خانواده‌ها و... دارند؛ این در حالی است که چرخش‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی‌ها نیز مزید بر علت شده تا در این زمینه آسیب‌هایی را مشاهده کنیم. آیا حضور و وجود این آسیب‌ها، درحالی‌که چنین قانون و لایحه‌ای وجود ندارد، قابل کتمان است؟ قطعا نه. پس باید دقت کرد که همه موارد، ارتباط به چنین قانون‌هایی در حمایت از زنان ندارد؛ ضمن اینکه در فقه اسلامی و شیعی و نیز در فرهنگ اسلامی، حقوق زنان به‌شدت مورد توجه و احترام قرار گرفته است.
اخیرا نیز معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، در این‌باره گفته است: «این شبهه وارد شده که با تصویب لایحه «امنیت زنان» مردان ترسیده و زیر بار ازدواج نخواهند رفت. چرا از بعد دیگری به مسئله نگاه نمی‌کنیم؛ آیا تصویب لایحه «امنیت زنان» منجر به افزایش حس امنیت زنان در خانواده، داشتن یک پشتوانه و نهایتا افزایش ازدواج نمی‌شود؟»
خزعلی همچنین اشاره کرده است: «محبت و مودت درون خانواده اساس ازدواج است و برای پا گرفتن خانواده باید سوءرفتار را کنار گذاشت. هیچ مردی برای ازدواج نیت سوء‌رفتار با زن را ندارد. زن وقتی احساس کند حکومت پشتیبان اوست و امنیت او را تامین می‌کند با آرامش بیشتری وارد ازدواج می‌شود. مگر آقا می‌خواهد وارد زندگی شود تا بدرفتاری کند که چنین شبهاتی را مطرح می‌کنند؟ کدام‌یک از مواد لایحه امنیت زنان باعث کاهش ازدواج می‌شود؟»
قطعا چنین لایحه و قانونی محل نقد علمی و حقوقی داشته و دارد‌ و هیچ قانونی فارغ از این نقد نیست، اما نکته اساسی آنجاست که احساس امنیت در زنان، عملا پایه‌های خانواده را مستحکم‌تر خواهد کرد و اینکه زنان را بخواهیم با ترس از جایگاه و امنیت‌شان وادار به پایبندی به خانواده کنیم، مولد چیزی به جز طلاق‌ها و جدایی‌های عاطفی نیست. سالم‌ترین خانواده‌ها، آنهایی هستند که هر کدام از طرفین احترام، امنیت و جایگاه واقعی خود را دریافته‌اند و جز این اگر باشد، خانواده دچار آسیب‌ خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید