• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189965
+
-

حقوق بشر عریان آمریکا

یادداشت
حقوق بشر عریان آمریکا

حسام الدین برومند ؛ پژوهشگر حقوق بشر

20روز حبس انفرادی بدون اثبات جرم در کشوری که بزرگ‌ترین داعیه حقوق بشر را دارد، عین نقض حقوق بشر است و اگر این حبس به از دست رفتن جان زندانی منجر شود، بی‌تردید این مرگ در زندان در حد جنایت ضدبشری به شمار می‌رود.
آخرین پرده از طنز پرچمداری آمریکا در حوزه حقوق بشر، مرگ «جاشوا مک لمور» در زندان ایالت ایندیانا بود که طی مدت 20روز در یک زندان انفرادی بدون پنجره و تنها و به‌صورت عریان متحمل حبس می‌شود و به‌دلیل آب و غذا نخوردن و بی‌توجهی مسئولان زندان به این بازداشتی، جان خود را در نهایت از دست می‌دهد. کمتر از یک هفته پیش نیز خبر خورده شدن یک زندانی آمریکایی 35ساله با نام «لاشون تامپسون» در سلول انفرادی زندان آتلانتا توسط ساس‌ها، سروصدای زیادی به پا کرد.
پیرامون این اخبار و اتفاقات تلخ و ناگواری که در زندان‌های آمریکا طی سال‌های گذشته تکرار شده  چند نکته قابل اعتناست:
یکم. آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حقوق شهروندی است. جنایات حقوق بشری آمریکا در سطح جهانی با لشکرکشی به دیگر کشورها و کشتار و خونریزی است که نمونه‌های آن در یمن، عراق و سوریه در دهه‌های اخیر عیان و نمایان است.
اما جنایات حقوق بشری آمریکا در صحنه داخلی این کشور هم رخ داده است. تصویر واقعی آمریکا در حقوق بشر و در حقوق شهروندی در صحنه آشکار همان تصویر جورج فلوید است که تاریخ فراموش نخواهد کرد که چطور یک شهروند سیاهپوست به جرم اینکه صرفا سیاهپوست است زیر زانوی پلیس آمریکا خفه شد و جان باخت.
از سوی دیگر تصویر مخفی آمریکا در حقوق بشر و حقوق شهروندی در زندان‌های آمریکا قابل مشاهده است که طبق گزارش‌های رسانه‌های غربی به بیرون درز پیدا می‌کند. البته این اخبار دردناک هم یکی از هزاران جنایت حقوق بشری در زندان‌های این کشور است که لو می‌رود و افشا می‌شود.
زندان‌های آمریکا چیزی جز یادآوری دوران تاریک قرون وسطی و شکنجه‌های وحشیانه آن دوران نیست. این جنایات امروز با ویترین دمکراسی‌خواهی و آزادی و لیبرالیسم صورت می‌گیرد.
دوم. در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، نشریه پولتیکو، سندی محرمانه از «برایان هوک» مسئول وقت گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد که نشان می‌داد او به وزیر خارجه وقت آمریکا توصیه می‌کند ملاحظات حقوقی و اخلاقی را در زمینه حقوق بشر در مقابل کشورهایی مانند ایران کنار گذاشته و از حقوق بشر صرفا به‌عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنند! این همان چهره بدون بزک آمریکاست. اساسا در حکمرانی آمریکا، اخلاق جایگاهی ندارد و لذا طبیعی است که زندان‌های این کشور محل بی‌اخلاقی و جنایت باشد و حقوق بشر محلی از اعراب نداشته باشد.
سوم. با این جنایات و این افتضاحات تاریخی در زندان‌های آمریکا، باید یک جبهه واقعی حقوق بشری علیه آمریکا در مناسبات بین‌المللی شکل بگیرد. نخستین گام می‌تواند این باشد که کشورهای مستقل از سیطره غرب، به سازوکار حقوق بشری سازمان ملل اعتراض و ضمانت اجراهایی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر آمریکا ایجاد کنند. به‌عنوان نمونه لازم است تا گزارشگر ویژه حقوق بشر برای آمریکا تعیین شود.
گام بعدی و اساسی این است که تشکیلات جدید حقوق بشری خارج از سلطه و نفوذ آمریکا ایجاد شود. نباید در برابر جنایات حقوق بشری این کدخدای وحشی که البته دوران افول او شروع شده است منفعل بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید