• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189939
+
-

دشمنی در قاره سبز برای دوستی با اژدهای زرد

گزارش 2
دشمنی در قاره سبز برای دوستی با اژدهای زرد

همزمان با تشدید تنش‌ میان پکن و غرب برسر تایوان، اختلافات در اتحادیه اروپا نیز بر سر نحوه تعامل با چین به‌شدت بالا گرفته است.
اختلافات در اتحادیه اروپا بر سر نحوه تعامل با چین به‌طور چشمگیری بالا گرفته است. چند هفته پس از سفر پرحاشیه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، به پکن که در آن با تأکید بر ضرورت استقلال بروکسل در تقابل روزافزون پکن و واشنگتن گفته بود که اروپا نباید دنباله‌رو آمریکا باشد، وب‌سایت خبری‌ـ‌تحلیلی پلیتیکو گزارش داده که فرانسه، آلمان و مؤسسات اتحادیه اروپا بر سر احیای موافقتنامه جامع سرمایه‌گذاری با پکن که مدتی است متوقف شده با یکدیگر اختلاف‌ ‎نظر دارند. در این گزارش آمده است «درست زمانی که فکر می‌کردیم سیاست اروپا در برابر چین نمی‌تواند بیشتر از این ازهم‌گسسته شود، پاریس و برلین برسر احیای توافق سرمایه‌گذاری با پکن اختلاف پیدا کرده‌اند.»
بنابراین گزارش، در شرایطی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، معتقد است احیای توافقنامه جامع اتحادیه اروپا و چین در حال حاضر عملی نیست، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، از فعال کردن مجدد این توافقنامه قویا حمایت می‌کند. این توافقنامه در اواخر سال۲۰۲۰ پس از اعمال تحریم‌های پکن علیه چندین عضو پارلمان اروپا متوقف شد. اختلاف برسر این توافقنامه تازه‌ترین نمونه از واگرایی در اتحادیه اروپا نسبت به چین محسوب می‌شود؛ جایی که بنابر ادعای پولیتیکو، پکن ماهرانه کشورهای مختلف را درگیر کرده و در دهه گذشته آنها را علیه یکدیگر بازی داده است.
این در حالی است که آنچه اختلافات در اروپا بر سر چین را تشدید کرده، درگیری احتمالی آمریکا با چین برسر جزیره تایوان است؛ ‌به‌ویژه آنکه چین هشدار داده که برسر این موضوع هیچ امتیازی نخواهد داد. پکن با تأکید بر سیاست چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین مادری خوانده و هرگونه تلاش برای استقلال این جزیره را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.
امانوئل مکرون در سفر اخیر خود به پکن با اشاره به تشدید تنش‌های غرب و چین برسر تایوان گفته بود: «اگر این دوگانگی و مناقشه دوسویه (میان آمریکا و چین) شتاب گیرد، اروپا ممکن است زمان و منابع لازم برای راهبردی مستقل را نداشته باشد تا بدون رهبری آمریکا عمل کند. اعضای اتحادیه اروپا در این صورت رعیت‌هایی بیش نخواهند بود درصورتی که با صرف چند سال وقت می‌توانیم به قطب سوم تبدیل شویم.»
اظهارات مکرون گرچه واکنش‌های منفی گسترده‌ای در اتحادیه اروپا داشت با این حال «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا، طی سخنانی تصریح کرد که در بروکسل وابستگی زیادی به اتحاد با آمریکا وجود دارد و امانوئل مکرون چیزی جز این نگفته است. رئیس شورای اتحادیه اروپا گفته اتحاد بروکسل و واشنگتن به این معنی نیست که ما باید کورکورانه و به‌طور نظام‌مند از موضع آمریکا در همه موضوعات پیروی ‌کنیم.»  در این میان فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا برای محدود کردن روابط با چین در شرایطی بالا گرفته که رهبران اروپایی با اذغان به قدرت اقتصادی و سیاسی پکن تأیید کرده‌اند که چنین اقدامی برایشان خوشایند نیست؛‌ حتی «اورسلا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، که موضع‌گیری‌های تند او در برابر پکن شناخته شده است، هفته گذشته در حضور اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره استراتژی اتحادیه اروپا در قبال چین با اذعان به اهمیت پکن برای بروکسل گفت که اروپا باید برخی از قسمت‌های مهم و حساس این روابط را خطرزدایی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید