• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189737
+
-

منو با قیمت و کالری

گزارش
منو با قیمت و کالری

جواد نصرتی-روزنامه‌نگار

منوهای رستوران، با کمی اصلاح، می‌توانند میلیاردها دلار هزینه در بخش سلامت صرفه‌جویی کنند و جان هزاران نفر را در سراسر دنیا نجات دهند؛ کافی است تا روی آنها، علاوه بر قیمت هر غذا، میزان کالری آنها هم نوشته شود.
این یافته‌ای است که دانشمندان در یک تحقیق جدید به آن رسیده‌اند و امیدوارند با ترویج آن در سراسر جهان، اصلاحات بزرگی در فرهنگ غذاخوردن در رستوران‌ها ایجاد شود. البته این کار بی‌سابقه نیست و از سال2018، آمریکا قانونی را اعمال می‌کند که براساس آن برخی رستوران‌های زنجیره‌ای باید در منوی غذاهای خود، کالری غذاها را ذکر کنند.
براساس داده‌های ملی تغذیه و براساس تحقیقات دانشگاه توفوس، این سیاست در آمریکا باعث خواهد شد تا جلوی 28هزار مورد سرطان مربوط به چاقی افراطی گرفته شود. در دوره‌ طولانی‌تری، این سیاست جلوی 167هزار مورد ابتلا به سرطان را خواهد گرفت و باعث صرفه‌جویی 2.8میلیارد دلاری در بخش خدمات درمانی خواهد شد.
در تحقیق‌های پیشین مشخص شده است که درج کالری غذاها در منوی رستوران‌ها، به‌صورت چشمگیری از ابتلای مشتری‌ها به بیماری‌های قلبی و عروقی و همینطور دیابت نوع2 جلوگیری خواهد کرد.
محققان گفته‌اند که بیشترین منفعت را از این سیاست، بزرگسالان 20 تا 44ساله خواهند گرفت که بیشترین مشتری رستوران‌ها به‌خصوص فست‌فودها هستند. درج کالری در منوی رستوران، تقریبا منحصر به آمریکاست و در دیگر کشورهای دنیا به‌صورت سراسری انجام نمی‌شود. اتحادیه اروپا شرکت‌های تولیدکننده را مجبور کرده است که در غذاهای بسته‌بندی شده میزان کالری را درج کنند اما تقریبا هیچ کشوری در این اتحادیه، درج کالری غذاها در منوی رستوران‌ها را اجباری نکرده است. تنها کشوری که تصویب این قانون را در دست دارد، ایرلند است، با این حال دولت از اجرای آن عقب کشیده است. در انگلیس هم این قانون از سال گذشته در کافه‌ها و رستوران‌های بزرگ، اعمال می‌شود.
هرچند در نگاه اول، درج کالری‌ها می‌توانند غذا خوردن را با عذاب وجدان و نگرانی از چاق کردن همراه کند اما در دراز مدت و درنهایت، به‌نفع سلامت عمومی جامعه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید