• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18970
+
-

تأسیس نخستین بورس بین‌المللی ایران در کیش

در شرایطی که بورس انرژی از آمادگی برای جایگزینی یورو با دلار خبر داده، رئیس سازمان بورس می‌گوید: طرح تاسیس بورس بین‌المللی کیش تابستان امسال برای تصویب نهایی روی میز اعضای شورای بورس قرار خواهد گرفت.

به گزارش همشهری، طبق اعلام مسئولان بازار سرمایه، در این بورس معاملات اوراق بهادار برمبنای یورو، واحد پول مشترک اتحادیه اروپا، انجام خواهد شد. در چند سال اخیر دولت بارها طرح عرضه اوراق بهادار ارزی را در بودجه‌های سالانه گنجانده اما هیچ‌گاه این بند از بودجه‌های سالانه به مرحله اجرا نرسیده است. 

به‌نظر می‌رسد با تاسیس بورس بین‌المللی کیش گام نخست برای عرضه این اوراق ارزی برداشته خواهد شد. با توجه به ساختار مقررات حاکم بر مناطق آزاد تجاری در ایران، بورس بین‌المللی کیش که در منطقه آزاد کیش فعال خواهد شد، از تسهیلاتی مانند رفت‌وآمد آسان‌تر سرمایه‌گذاران خارجی و مبادلات بر مبنای یورو برخوردار می‌شود که این امر می‌تواند برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور انگیزه‌ ایجاد کند. پیش‌تر ارکان مختلف بازار سرمایه در طول 15سال گذشته بارها طرح‌های گوناگونی را برای تشکیل بورس‌های اوراق بهادار، کالا و نفت در منطقه آزاد کیش به مرحله اجرا رسانده‌اند اما هیچ‌یک از طرح‌های مزبور به نتیجه‌ای در‌خور دست نیافته است.

بورس بین‌المللی کیش تا 2‌ماه دیگر
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: بورس بین‌المللی کیش با هدف گسترش تعاملات جهانی و با محوریت ارز یورو تاسیس می‌شود. او درباره راهکارهای حضور شرکت‌های خارجی در بورس، افزود: طرح تاسیس این بورس بین‌المللی تا 2‌ماه آینده به شورای بورس ارائه می‌شود. او اضافه کرد: در این بورس شرکت‌های خارجی می‌توانند «لیست» (ثبت) شوند و شرکت‌های داخلی نیز با معاملات بر مبنای یورو حضور داشته باشند.

جایگزینی یورو در بورس انرژی ایران
سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: هر چند در دنیا نفت خام و فرآورده‌های نفتی با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند ولی با توجه به اینکه معاملات ایران با کشور‌های غربی و بیشتر با اروپایی‌ها صورت می‌گیرد می‌توان به جای دلار در معاملات از یورو استفاده کرد و بورس انرژی از این لحاظ با مشکلی مواجه نمی‌شود. او تأکید کرد: خوشبختانه خریداران و فروشندگان در بورس انرژی با سازوکار رینگ صادراتی و معاملات ارزی کاملا آشنا هستند ولی از زمانی که نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان تصویب شده، ما هم در معاملاتمان از همین نرخ تبدیل استفاده می‌کنیم. او ادامه داد: عرضه‌کننده‌ها سعی کرده‌اند نرخ تبدیل را در مظنه‌های دلاری برای عرضه‌هایشان و تعیین قیمت پایه تأثیر دهند و شاید این کار در بلندمدت خیلی مناسب نباشد و اطلاعات صحیحی به بازار مخابره نکند ولی در کل بازار ارز مشکلی هم برای بازار ما ایجاد نکرده است. هم‌اکنون معاملات ما در بخش صادراتی رونق خوبی دارد زیرا بازیگر‌ها این بازار را شناخته‌اند.

   تعامل بین‌المللی بازار سرمایه پس از تحریم آمریکا

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: این اقدام، تأثیری بر تعاملات خارجی بازار سرمایه نداشته و بحث عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) و تعاملات بین‌المللی نیز در حال پیشرفت است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: آن دسته از کشورهایی که ارتباط کمتری با آمریکا دارند، می‌توانند به‌راحتی در ایران فعالیت کنند؛ مانند سرمایه‌داران کشورهای همسایه که تعامل آنها با بازار سرمایه ایران ادامه می‌یابد. او افزود: برای تعامل با اروپایی‌ها نیز پیشنهادهایی ارائه شده است که درصورت رسیدن به توافق، ملاحظات مورد نظر در آن قید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید