• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18968
+
-

شفافیت مالی شرکت‌ها در بورس افزایش یافت

75درصد شرکت‌ها گزارش‌های خود را به‌موقع ارائه می‌کنند

معاون بورس تهران از افزایش شفافیت مالی شرکت‌ها در بازار سهام خبر داد و تأکید کرد: تا پایان امسال انتشار گزارش‌های مالی همه شرکت‌های بورس به‌روز می‌شود.
به گزارش همشهری، روح‌الله حسینی‌مقدم اعلام کرد: ۷۵درصد شرکت‌ها گزارش‌های خود را به‌موقع ارائه می‌کنند و فقط ۲۵درصد شرکت‌ها در ارائه اطلاعات مالی خود تأخیر دارند. او در عین حال توضیح داد: البته برخی از این تأخیرها 2تا 3روزه است اما تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز با تأخیرهای چند هفته‌ای گزارش‌های خود را منتشر می‌کنند.

پایش اطلاعات شرکت‌ها
معاون بورس با اشاره به اینکه وظیفه پیگیری گزارش‌دهی به‌موقع شرکت‌ها به بورس تهران واگذار شد، گفت: بورس تهران با یک پایش دوره‌ای متوجه شد بسیاری از ناشران اشراف کاملی به مقررات بازار سرمایه ندارند و لازم بود کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای آنها برگزار شود تا چالش‌ها را بشناسند. همچنین گزارش‌های بازده صنایع منتشر شد تا اثرات مثبت گزارش‌دهی به‌موقع بر بازده شرکت‌ها بررسی شود. او با پیش‌بینی بهبود شرایط شفافیت اطلاعات مالی در بورس افزود: هدف‌گذاری بورس انتشار به‌موقع اطلاعات است به‌گونه‌ای که هیچ شرکتی اطلاعیه‌ای را با تأخیر منتشر نکند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری همه ناشران بورس گزارش‌های خود را در موعد مقرر منتشر کنند. او تأخیر در انتشار گزارش‌های دوره‌ای را در سایر بازارهای سرمایه دنیا بی‌معنا دانست و گفت: در بورس‌های دنیا برای هر گزارش زمان مورد نیاز شرکت طراحی شده است؛ مثلا برای گزارش‌های سه ماهه زمان مشخص درنظر گرفته شده و طبیعی است که این زمان با توجه به شرایط شرکت طراحی و اگر گزارش با تأخیر منتشر شود، سوخته و بی‌استفاده است.

انجام اقدامات اصلاحی
حسینی‌مقدم در ادامه به اقدامات اصلاحی سازمان بورس برای ارتقای سطح شفافیت اطلاعات در بازار سهام اشاره کرد و گفت: سازمان بورس پارسال اقدامات اصلاحی بسیار مهمی را انجام داد که بازار سرمایه سال‌ها به‌دنبال آن بود.
او درباره انتشار به‌موقع گزارشگری مالی ناشران بازار سرمایه گفت: براساس دستورالعمل‌های قبلی موضوع به‌موقع بودن گزارشگری مغفول مانده بود. او مهم‌ترین مشکلات را حجم کار بالا در سازمان بورس دانست و گفت: در آن دوران بسیاری از فرایندها مکانیزه نبود، اکثر دستورالعمل‌هایی که در حوزه بازگشایی و توقف نمادها و پذیرش وجود داشت تفسیری بودند و این امکان هم به‌طور کامل وجود نداشت که بتوانند به‌موقع‌بودن اطلاعات را پیگیری کنند. او گفت: سازمان بورس براساس تقسیم‌بندی‌ها و تفویض وظایف، در دوره جدید، موضوع پیگیری به‌موقع بودن اطلاعات را به بورس و فرابورس واگذار کرد.

توصیه به شرکت‌ها و سهامداران
معاون بورس تهران خطاب به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تأکید کرد: در این شرایط، حساسیت و اهمیت شفافیت گزارشگری به‌موقع بیش از سایر مواقع است. ناشران سعی کنند گزارش‌های تفسیری مدیریت را با تفصیل و تفسیر بیشتر ارائه کنند تا سرمایه‌گذاران نیز تحلیل صحیح داشته باشند. او به سهامداران هم توصیه کرد وضعیت شرکت‌ها را با جزئیات بیشتری پایش کنند و سؤالات خود را در مجامع از مدیران شرکت‌ها و سهامداران عمده بپرسند. همچنین با نگاه بلندمدت نسبت به بازار سرمایه و شرکت‌های بورس فضای سرمایه‌گذاری را پیگیری کنند. معاون بورس تهران شفافیت را شرط اصلی پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سهام دانست و تأکید کرد: تمام مدارک لازم را از شرکت‌ها مطالبه می‌کنیم و وضعیت آنها را به‌صورت شفاف به اطلاع سهامداران می‌رسانیم.

روح‌الله حسینی‌مقدم گفت: وظیفه بورس تهران و سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر این است که تمام مواردی را که منتهی به شفافیت می‌شود از شرکت‌ها مطالبه کرده و به‌صورت شفاف به اطلاع سهامداران برساند. او افزود: وظیفه ما این است که در مورد ابهامات به‌وجود آمده در شرکت‌ها مطالعاتی را انجام داده و اطلاع‌رسانی لازم را به سهامداران انجام دهیم.
او افزود: حتی برای شرکت‌هایی که در فرایند پذیرش در بورس هستند نیز تمام جنبه‌های با اهمیت اطلاعات را دریافت کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

   4شرکت در آستانه خروج از بورس

روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون بورس تهران اعلام کرد: احتمالا عضویت سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملت در بورس لغو می‌شود. حسینی‌مقدم با بیان اینکه احتمال دارد تعدادی دیگر از شرکت‌ها از تالار بورس خارج شوند، گفت: فعلا احتمال اخراج 4شرکت از بورس زیاد است. او درباره جزئیات خروج 4 شرکت از بورس تهران گفت: 2شرکت از این 4 شرکت در گروه خودرو فعال هستند. همچنین یکی از شرکت‌هایی که احتمالا در آینده نزدیک از بورس خارج می‌شود یک شرکت سرمایه‌گذاری است. او با اشاره به اجرایی‌شدن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها تأکید کرد: در روز اول اجرایی شدن این دستورالعمل ۱۰۴ شرکت مشمول تعلیق داشتیم و همه گزارش‌دهی‌شان تأخیر داشت، ولی امروز این تعداد به ۵۰‌شرکت رسیده و به سمتی می‌رویم که این آمار را صفر کنیم و همه شرکت‌ها گزارش‌دهی بموقع داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید