• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189687
+
-

۳۴میلیون افغانستانی، زیر خط فقر

جهان‌نما
۳۴میلیون افغانستانی، زیر خط فقر

سازمان ملل متحد اعلام کرده که با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، تعداد افغانستانی‌های فقیر تقریبا 2برابر شده و به ۳۴میلیون نفر رسیده است. پس از سقوط جمهوری افغانستان در سال۲۰۲۱، بسیاری از کشورها از معامله با مقامات طالبان خودداری کردند و کمک‌های مالی بین‌المللی به کابل نیز متوقف شد. فعالیت آن بخش از سازمان‌های غیردولتی که هنوز مشغول کمک‌رسانی ازجمله در بخش‌های تامین مواد‌غذایی، آموزش و بهداشت بودند نیز اواخر سال گذشته با دستور دولت طالبان که زنان افغان را از کار کردن برای آنها منع می‌کرد، به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. این محدودیت‌ها در ‌ماه جاری بر کارمندان زن افغان سازمان ملل نیز تحمیل شد؛ اتفاقی که باعث شد تا سازمان ملل هشدار دهد در صورت تجدیدنظر نکردن طالبان در این تصمیم، مجبور است در موضوع ادامه کمک‌هایش به این کشور به انتخابی وحشتناک دست بزند.
یورونیوز نوشته، از آنجا که هیچ آمار جدیدی از سرشماری جمعیت در افغانستان وجود ندارد، سازمان ملل به آمارهای گذشته استناد کرده و با احتساب یک جمعیت ۴۰میلیون نفری برای این کشور، به این نتیجه رسیده که هم‌اکنون ۸۵درصد از مردم این کشور در فقر به‌سر می‌برند.
این وضعیت اسفناک در حالی بر افغانستان حاکم است که سازمان ملل همچنان به اعطای کمک‌های مالی خود به کابل از مسیر تزریق‌های نقدی، پرداخت دستمزد کارمندان و نیروهای عملیاتی این کشور ادامه داده است؛ کمکی که برای دوام اقتصاد متزلزل این کشور حیاتی بوده است. تنها از دسامبر۲۰۲۱ تا ژانویه۲۰۲۳ میلادی حدود ۱.۸میلیارد دلار از این طریق وارد افغانستان شده و این سازمان هشدار می‌دهد که با توجه به سختگیری‌های جدید طالبان برای زنان، اگر میزان کمک‌هایی که سازمان ملل به مردم افغانستان ارائه می‌دهد کاهش یابد، به‌تبع آن مقدار پول نقد ارسالی نیز کاهش می‌یابد. به این ترتیب، قطع شدن فعالیت‌های سازمان ملل در افغانستان به‌دلیل محدودیت‌های وضع‌شده، احتمالا تأثیری 2برابری روی حیات اقتصادی افغانستانی‌های ناامید خواهد گذاشت؛ چراکه هم ارسال کمک‌های بشردوستانه غیرنقدی متوقف می‌شود و هم جریان پرداخت‌های مالی به کارکنان بخش خدمات عمومی این کشور.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید