• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189654
+
-

بازی 3 امتیازی؛ شوخی می‌کنید؟

دربی هیچ‌وقت 3 امتیاز نداشته است. همه آنهایی که چنین جمله‌ای را در طول تاریخ به زبان آورده‌اند، فقط به‌دنبال کاهش حساسیت‌های این بازی بوده‌اند. حتی یک شهرآورد عادی هم خیلی بیشتر از 3 امتیاز دارد. این بار دربی پایتخت اما به دلایلی از همیشه حساس‌تر به‌نظر می‌رسد. تیم برنده در نبرد این هفته الزاما قهرمان لیگ نخواهد شد اما شکل و شمایل کورس قهرمانی را تغییر خواهد داد. تیم بازنده نیز تقریبا شانسی برای قهرمانی ندارد و اگر هم بازی به تساوی کشیده شود، هر دو تیم به لبه پرتگاه خواهند رفت. دربی‌های این چند سال معمولا بازی‌های جذابی بودند اما این مسابقه در شمار حساس‌ترین دربی‌های تاریخ قرار می‌گیرد؛ بازی بزرگی که 2تیم برای پیروزی در آن همه راه‌های ممکن را امتحان خواهند کرد.

جام حذفی؛ از فینال تا نیمه‌نهایی
دربی‌هایی که در جام حذفی برگزار شده‌اند، همیشه حساسیت بیشتری نسبت به سایر دربی‌ها داشته‌اند. استقلال و پرسپولیس چندبار در مراحل مختلف این تورنمنت با هم بازی کردند اما 2بازی حساس‌تر از سایر نبردها بوده است. فینال سال‌1378 جام‌حذفی از نگاه خیلی‌ها حساس‌ترین دربی تمام تاریخ به شمار می‌رود؛ جایی که 2تیم در اوج تنش‌ها دیدار نهایی جام‌حذفی را برگزار کردند و این پرسپولیس بود که با گل دیرهنگام افشین پیروانی پیروزی را جشن گرفت. برخورد چند سال قبل 2تیم در نیمه‌نهایی جام‌حذفی نیز حساسیت جالب‌توجهی داشت؛ همان مسابقه‌ای که استقلال با گل دیرهنگام دانشگر بازی را به تساوی کشاند و به لطف پنالتی فاجعه‌بار اوساگونا آن را به سود خودش تمام کرد تا به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند.

به خاطر یاغی‌ها
بخش مهمی از حساسیت بعضی از دربی‌ها به حضور بازیکنان یاغی در ترکیب تیم رقیب مربوط می‌شد. وقتی مهدی هاشمی‌نسب برای نخستین‌بار در این مسابقه پیراهن استقلال را پوشید، جو عجیبی در ورزشگاه شکل گرفت و بازی شرایط عادی‌اش را از دست داد. هاشمی‌نسب موفق به گلزنی به تیم سابقش نیز شد و برای لحظاتی در کنار زمین از حال رفت تا یکی از جنجالی‌ترین گل‌های تاریخ دربی به نام او رقم بخورد. پرسپولیس البته به بازی برگشت و در نهایت کار را مساوی کرد. اتفاقات عجیب، درگیری‌ها، مشت‌ها و صحنه‌های خاص آن مسابقه جنجالی هیچ‌وقت از ذهن هواداران فوتبال ایران نخواهد رفت.

جنگ‌های قهرمانی
همین فصل گذشته دیدار برگشت استقلال و پرسپولیس برای کورس قهرمانی اهمیت زیادی داشت. پرسپولیسی‌ها گل اول بازی را زدند و اگر این گل را حفظ می‌کردند، نخستین شکست استقلال در لیگ رقم می‌خورد. تیم فرهاد اما به بازی برگشت و با حفظ روند بی‌شکستی، هم صدرنشینی را حفظ کرد و هم در نهایت توانست قهرمانی لیگ برتر را از آن خودش کند. در لیگ برتر پانزدهم نیز شرایط مشابهی وجود داشت و هر دو تیم برای قهرمانی مبارزه می‌کردند. دربی برگشت آن سال با پیروزی 4گله پسران برانکو تمام شد. تیم مظلومی بعد از آن شکست دیگر نتوانست خودش را جمع‌و‌جور کند و مدعی بماند؛ هرچند که پرسپولیسی‌ها هم در پایان فصل قهرمان رقابت‌های لیگ برتر نشدند.

جای خالی تماشاگران
بدون تردید اگر اوضاع ورزشگاه آزادی عادی بود و مشکلی برای ورود تماشاگران وجود نداشت، هواداران 2تیم سکوهای آزادی را به‌طور کامل به تسخیر درمی‌آوردند. حتی این احتمال وجود داشت که یکی از پرتماشاگرترین‌‌ دربی‌های تاریخ در آزادی رقم بخورد، با این حال، این بازی حساس و جذاب فقط ۱۵هزار تماشاگر خواهد داشت. سهم هر تیم در این بازی بزرگ ۷۵۰۰تماشاگر است. این یکی از نقاط ضعف بزرگ این نبرد به‌حساب می‌آید چرا‌که بخش مهمی از شور و حال دربی همیشه روبه‌روی سکوهای پر ساخته شده و حالا این جای خالی برای بخش زیادی از استادیوم در جریان بازی نیز خودش را نشان خواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید