• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18945
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jvDW
+
-

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد 4/1 درصدی اقتصاد ایران

بانک جهانی با وجود خروج آمریکا از برجام پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ افزایش داد. بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنماهای اقتصادی جهان پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی به 4.1درصد برسد. این نهاد بین‌المللی در گزارشی که 6ماه پیش منتشر کرده بود رشد 4درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2018پیش‌بینی کرده بود و اکنون با وجود خروج آمریکا از برجام پیش‌بینی خود را از رشد اقتصاد ایران در سال 2018  به میزان 0.1درصد افزایش داده و به 4.1درصد رسانده است.
با این حال بانک جهانی در بخشی از گزارش خود نوشته است: اگرچه بی‌اطمینانی زیادی نسبت به تأثیر نهایی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد اما ممکن است این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را تا چندصد هزار بشکه در روز کاهش دهد. براساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی ایران در سال 2017به 4.3درصد رسیده است اما در 3ماه چهارم این سال که برابر با پاییز گذشته است، اقتصاد ایران به رکود نزدیک شده و فقط رشد 0.5درصدی داشته است. رشد اقتصاد ایران در 3ماه نخست 2017بالغ بر 16درصد، در 3ماه دوم 4.2درصد، در 3ماه سوم 4.6درصد و در 3ماه چهارم 0.5درصد محاسبه شده است. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال 2019به 4.2درصد برسد.

ایران؛ چهارمین تولیدکننده نفت جهان

بانک جهانی در بخش دیگر گزارش دورنمای اقتصاد جهان به معرفی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان پرداخته که براساس آن ایران در بین قدرت‌های بزرگ تولیدکننده نفت و گاز جای گرفته است. برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد ایران 5درصد تولید نفت جهان را به‌خود اختصاص داده و به‌عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است. آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان محسوب می‌شود. تولید نفت این کشور معادل 13.4درصد کل تولید نفت جهان است. پس از این کشور، عربستان با سهم اندکی کمتر از 13.4درصد در رتبه دوم و روسیه با 12.2درصد در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. سهم عراق از تولید نفت جهان 4.8درصد برآورد شده و این کشور در رتبه پنجم قرار گرفته است. کشورهای کانادا، امارات، چین، کویت و برزیل نیز به‌ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. براساس این گزارش،  ایران همچنین سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان شناخته شده و سهم 5.7درصدی از کل تولید گاز جهان را به‌خود اختصاص داده است. آمریکا با سهم 21.1درصدی از تولید گاز جهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول شناخته شده و روسیه با 16.3درصد در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.
پس از ایران، قطر با اختصاص 5.1درصد از کل گاز تولیدی جهان به‌خود در رتبه چهارم و کانادا با 4.3درصد در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند. چین، نروژ، عربستان، الجزایر و استرالیا نیز به‌ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را از این نظر به‌خود اختصاص داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید