• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18928
+
-

استندبای سر کاری

نکاتی درمورد لیست 23نفره تیم‌ملی

سرانجام روز 14خرداد و همزمان با آخرین مهلت تیم‌های ملی، کارلوس کی‌روش هم لیست 23نفره ایران برای حضور در جام‌جهانی روسیه را اعلام کرد. بر این اساس تمامی نفرات حاضر در اردوی ترکیه منهای علی قلی‌زاده مسافر جام‌جهانی شدند. در این میان عجیب‌ترین نکته مربوط به لیست موسوم به استندبای بود که از ابتدا توسط کی‌روش در نظر گرفته شد، اما نهایتا به هیچ کاری نیامد.
   از نظر قانونی هیچ تفاوتی بین 4نفر حاضر در لیست استندبای با 7نفر دیگری که از لیست 35نفره خط خوردند وجود نداشت. کی‌روش تا روز 14خرداد می‌توانست هر کسی را از آن فهرست 35نفره به تیم‌ملی اضافه کند، اما تصمیم گرفت اسم 7نفر را بلافاصله حذف کند و امید را در دل 4نفر دیگر زنده نگه دارد، اما نهایتا هیچ‌کدام از آنها هم به روسیه نرسیدند. در این میان به‌نظر می‌رسد کی‌روش صرفا قصد داشته زهر تصمیمش در‌مورد حذف بازیکنانی همچون جلال حسینی و وریا غفوری را کم کند و لیست استندبای کذایی از ابتدا هم سر کاری بوده است.
   سه نفر از بازیکنان حاضر در لیست استندبای در خط دفاع و دروازه بودند، اما در تنها بازی دوستانه تیم‌ملی در اردوی ترکیه، تمام عناصر دروازه و دفاع ایران 90دقیقه کامل بازی کردند و هیچ بازیکنی به جای آنها تست نشد. در واقع هر 6تعویض ایران برابر ترکیه در خطوط هافبک و حمله انجام شد تا روشن شود کی‌روش از خیلی وقت پیش تصمیمش را درمورد ساختار دفاعی گرفته است. فقط یک سوال؛ اگر قرار بود حسین حسینی از لیست استندبای جانشین امیر عابدزاده یا رشید مظاهری شود، این دو گلر در کدام بازی باید تست می‌شدند؟ گیریم که دیدار با یونان هم انجام می‌شد و هر دو گلر هم در آن مسابقه به میدان می‌رفتند؛ آیا تماشای نمایش 45دقیقه‌ای عابدزاده و مظاهری برای مقایسه آنها با کیفیت حسین حسینی کافی بود؟
   علی قلی‌زاده در بازی با ازبکستان به‌عنوان دفاع چپ تست شد و در لیست 24نفره هم کی‌روش نام او را بین مدافعان گنجاند، اما این بازیکن بدون یک دقیقه حضور برابر ترکیه خط خورد! به این ترتیب و به فرض حضور حاج‌صفی در خط میانی، میلاد محمدی در پست دفاع چپ حتی یک ذخیره هم ندارد. به‌طور کلی در شرایطی که احتمال می‌رود تیم‌ملی مثل 4سال پیش با نیت دفاع کردن به جام‌جهانی رفته، تعداد مدافعان ما در لیست نهایی کمتر از حد توقع است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید