• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189229
+
-

از این پرسپولیس بترسید

3پرده از داستان‌های تیمی که می‌تواند معادلات قهرمانی را به هم بریزد

از این پرسپولیس بترسید

بهروز رسایلی

یک برد پرگل دیگر این بار در کرمان، پرسپولیس را همچنان شاد و امیدوار در کورس قهرمانی نگه‌داشت. سرخپوشان که هفته گذشته 3گل به ملوان زده بودند، این هفته هم 3بار دروازه مس را باز کردند تا به آمار 36گل زده در این فصل برسند؛ درست همان تعداد گلی که در لیگ هجدهم، برانکو را برای آخرین بار قهرمان لیگ برتر کرد. این اما تنها فضیلت پیروزی در کویر نبود. پرسپولیس نشان داد چه پتانسیلی دارد و چگونه می‌تواند معادلات قهرمانی را به هم بریزد.

   تا حالا کجا بودی؟
2نمایش هجومی و جذاب پی‌درپی از پرسپولیس، چیزی بود که این فصل کمتر دیده بودیم. آنچه در برابر ملوان و مس اتفاق افتاد اما، حتما اسرار و دلایل خاص خودش را داشته است. یکی از مهم‌ترین آنها به تغییر سیستم سرخپوشان مربوط می‌شود؛ جایی که یحیی گل‌محمدی بالاخره دست از استفاده محافظه‌کارانه از 2هافبک دفاعی برداشت و تیمش را فقط با میلاد سرلک در این پست به میدان فرستاد. بنابراین جا برای حضور یک هافبک هجومی و خلاق باز شد که نتیجه‌اش در شکل بازی پرسپولیس آشکار بود. البته که این سیستم مخاطرات خاص خودش را هم دارد؛ چنان که مخصوصا در بازی با مس بارها دروازه پرسپولیس تهدید شد، اما منطق می‌گوید شما در مقابل حریفانی که روی کاغذ آنقدرها قوی نیستند، می‌توانید از این روش سود ببرید. شاید اگر پرسپولیس مقابل تیمی همچون هوادار هم همین‌قدر بی‌محابا بود، امروز شانس بیشتری برای قهرمانی داشت.

   تیمی با بهترین فهرست نفرات
پرسپولیس در این 2بازی به وضوح نشان داد چه فهرست پرباری از بازیکنان توانمند در اختیار دارد؛ طوری که شاید بیراه نباشد اگر مجموعه تحت کنترل یحیی گل‌محمدی را پرستاره‌ترین تیم لیگ بدانیم. دانیال اسماعیلی‌فرد در کرمان ششمین پاس گل فصلش را ارسال کرد، سعید صادقی سومین گل فصلش را زد و چند حرکت بسیار مؤثر دیگر هم داشت، مهدی ترابی زهردار بود و مهدی عبدی هم در ادامه روند رو به رشدش یک پنالتی از بازیکنان حریف گرفت و یک‌بار هم تیر دروازه را لرزاند. با این همه فوتبالیست سطح بالا، پرسپولیس همیشه باید همینطور جسور، بی‌باک و خطرناک باشد. این برد 3بر یک، شاید به‌مراتب بیشتر از یک پیروزی یک بر صفر پر از ترس و لرز به هواداران چسبید. یحیی خیلی پیش از اینها باید به چنین سبکی از فوتبال اقبال می‌کرد؛ مخصوصا که به شکلی کم‌نظیر ابزارش را هم در اختیار دارد.

   موفقیت، پاداش جسارت
با توجه به حضور 10بازیکن در آستانه محرومیت در ترکیب پرسپولیس، بسیاری منتظر بودند ببینند یحیی گل‌محمدی در دیدار با مس از چه ترکیبی استفاده می‌کند. تصور می‌شد شاید او در این مسابقه به تعدادی از بازیکنان کلیدی‌اش استراحت بدهد تا حضورشان در بازی با استقلال تضمین شود. یحیی اما بازی با مس را فدای دربی نکرد. او 7بازیکن در آستانه محرومیت را در ترکیب اصلی قرار داد که هیچ‌کدام هم کارت نگرفتند. به این ترتیب گل‌محمدی هم نتیجه را گرفت و هم نشان داد لااقل در این مورد، مربی شجاعی بوده است.

 4.44 ؛ رمز رکوردشکنی پرسپولیس
پرسپولیس در بازی با مس کرمان به لحاظ نیروی تهاجمی و خلق موقعیت یکی از بهترین بازی‌هایش را در فصل جاری انجام داد. تیم یحیی در این مسابقه رکورد خودش را در زمینه خلق موقعیت شکست و بالاترین «امید گل» این تیم از زمان اندازه‌گیری این پارامتر در فوتبال ایران به ثبت رسید. پرسپولیسی‌ها در هفته پانزدهم همین فصل و در مصاف با نساجی امید گل 3.74 را به جا گذاشته بودند که بالاترین امید گل آنها محسوب می‌شد. اما جمعه‌شب و در زمین مس کرمان پرسپولیس امید گل خیره‌کننده 4.44 را به ثبت رساند و رکورد خودش را جابه‌جا کرد. در محاسبه امید گل، برای هر پنالتی عدد 0.74به ثبت می‌رسد و 1.48از این رکورد جدید پرسپولیس حاصل 2ضربه پنالتی است که داور برای این تیم اعلام کرد. اما این نکته هم نمی‌تواند روی عملکرد تهاجمی سرخپوشان سایه بیندازد چون آنها رکورد شوت به دروازه را هم در این بازی جابه‌جا کردند. پرسپولیس در مصاف با مس کرمان 21شوت زد که بالاترین تعداد شوت این تیم از ابتدای فصل بوده است. از این تعداد، 8شوت داخل چارچوب بوده و 3ضربه تبدیل به گل شده است.  مس کرمان هم 14شوت زد اما اغلب شوت‌های این تیم کم‌خطر و از راه دور بود و فقط 2ضربه آ‌نها درون چارچوب قرار گرفت. امید گل مس در این مسابقه به عدد یک هم نرسید و میزبان تک‌گلش را با خلق امید گل 0.79 زد. آمار مالکیت توپ هم حدودا 60 به 40 به سود پرسپولیسی‌ها بود. تیم یحیی که میانگین پاس‌هایش در این فصل بالاتر از 500پاس در هر بازی بوده، در این بازی نتوانست به 500پاس برسد. بهترین بازیکن بازی مس و پرسپولیس  سعید صادقی بود که بعد از سپری کردن دوران مصدومیت در بازگشت دوباره‌اش به میادین، سرحال و تأثیرگذار بوده است. او که هفته گذشته به ملوان گل زده بود در کرمان هم گل اول پرسپولیس را زد و بالاترین تعداد شوت (4) را هم در جمع نفرات حاضر در زمین به‌خودش اختصاص داد. نمره صادقی در سایت متریکا 8.11 بود که او را بالاتر از گولسیانی و دانیال اسماعیلی‌فرد به‌عنوان برترین بازیکن زمین معرفی کرد.

7دقیقه کم نیست؟
عیسی آل‌کثیر حضور مؤثر و درخشانی در مصاف با مس کرمان داشت

بازی با مس کرمان، خیلی عجیب و ناگهانی برای پرسپولیس گره خورد و سخت شد. در شرایطی که سرخپوشان با 2گل از میزبان پیش بودند و از سر شکم‌سیری داشتند موقعیت‌های گل را یکی پس از دیگری هدر می‌دادند، مس به‌طور تصادفی گل اول را زد و چیزی نمانده بود گل مساوی را هم به ثمر برساند. تیم کرمانی حتی تیر دروازه پرسپولیس را لرزاند و چندین موقعیت پیاپی را از دست داد تا یحیی گل‌محمدی خطر را حس کند. در نتیجه سرمربی سرخپوشان دست به چند تعویض زد و ازجمله عیسی آل‌کثیر را به میدان فرستاد.
این بازیکن که از دقیقه 83به زمین آمده بود، طی فرصت بسیار کوتاه حضورش در میدان عملکردی بسیار مؤثر داشت. او یک پنالتی گرفت که گل شدن آن خیال پرسپولیس را از تثبیت پیروزی راحت کرد. آل‌کثیر بعدتر تیر دروازه میزبان را لرزاند و 2موقعیت دیگر هم به‌وجود آورد تا این سؤال مطرح شود که آیا سهم منطقی او از بازی در پرسپولیس، باید همین دقایق کوتاه باشد؟ وقتی شما آل‌کثیر را دارید، چرا باید بازی را با حضور یک بازیکن غیرمتخصص مثل وحید امیری در خط حمله آغاز کنید؟ در مجموع با توجه به نمایش عیسی در کرمان، او برای دربی شانس بازی خواهد داشت؛ حداقل به‌عنوان بازیکن ذخیره.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید