• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189141
+
-

هشدار آبی استاندار پایتخت

  خبر: علیرضا فخاری، استاندار تهران با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی ۲۰درصدی مصرف آب، گفت: تغییر رویه مصرف آب در حوزه کشاورزی به‌ویژه روش غرقابی ضروری است چراکه وضعیت نزولات آسمانی، نگهداشت آب، دبی سرچشمه‌ها، آب پشت سدها و چاه‌ها نشان می‌دهد با کسری آب مواجه هستیم. او تأکید کرد: برای تنش‌های ناشی از کمبود آب باید پیش‌بینی کنیم تا کسری از طریق انتقال منابع آب، کنترل مصرف، رفع نشت‌ها و تأکید بر صرفه‌جویی ۲۰درصدی مصرف و تغییر سیستم و روش‌های مصرف آب کنترل شود.
  نقد: حساسیت استانداران نسبت به وضعیت مصرف آب البته قابل تحسین است، مشروط به اینکه در مقام نماینده دولت برنامه‌ای جامع برای رفع تنش آبی و بهره‌وری داشته باشند. از این منظر استاندار تهران می‌تواند و باید در مقام مطالبه‌گر حقوق آبی شهروندان نسبت به تدوین و اجرای برنامه‌های با بازه زمانی مشخص اقدام کند. بستن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند جهت مدیریت میزان برداشت آب از چاه‌ها و پیگیری تغییر الگوی کشت ازجمله ماموریت‌های آبی استاندار می‌تواند قلمداد شود. واقعیت این است که میزان بارگذاری جمعیت در استان تهران متناسب با منابع آبی در دسترس و قابل مدیریت نیست و ‌از‌این‌روی می‌توان شاهد افزایش چالش آبی در استان تهران در آینده بود.
فرونشست زمین در دشت‌های اطراف تهران یکی از نشانه‌های بحران آبی در حوالی پایتخت است و چاره‌اندیشی برای افزایش تاب‌آوری زمین و ارتقای راندمان آب متناسب با محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است. به‌طور مشخص انتظار می‌رود قرارگاه اضطراری کنترل و مدیریت مصرف آب، با نگاهی آینده‌نگر و مدبرانه   اقدام به پیگیری برنامه‌ها کند؛ چه اینکه هرگونه اهمال یا برخورد شعاری با بحران آب در آینده دردسرساز خواهد بود. کافی است که استاندار تهران صادقانه با شهروندان نسبت به پیامد‌های این بحران سخن بگوید و میزان مشارکت آنها را در پیشبرد برنامه‌ها افزایش دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید