• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189140
+
-

ماموریت سکان‌دارجدید جهادکشاورزی

چهره روز
ماموریت سکان‌دارجدید جهادکشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی برکنار و سیدمحمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور جایگزین او شد. اعلام رسمی این خبر از سوی سخنگوی دولت، نشان می‌دهد وزیر معزول کارنامه موفقی نداشته و دولت از او ناراضی بوده و حالا اصلی‌ترین سؤال پیش روی فعالان اقتصادی به‌ویژه در حوزه اقتصاد کشاورزی این است که وزیر جدید قرار است چه اقدامی انجام دهد و برنامه او برای کاهش چالش‌هایی چون اختلال در تنظیم بازار، نبود شفافیت در تجارت محصولات کشاورزی، افزایش امنیت غذایی و بهره‌وری به‌ویژه ارتقای راندمان آب در بخش کشاورزی چیست؟
یادمان هست که وزیر برکنار شده با شعار تحول کشاورزی با رویکرد جهادی آمد و نتوانست در آزمون ارزیابی دولت نمره قبولی بگیرد. اینکه ساداتی‌نژاد به چه علت برکنار شده و چرا نتوانست نظر مساعد دولت را حفظ کند، یک روی سکه است و روی دیگر سکه این است که وزیر بعدی تا چه اندازه می‌تواند اهداف مستتر در اسناد بالادستی بخش کشاورزی ازجمله سیاست‌های کلی نظام درخصوص اقتصاد مقاومتی، آمایش ملی سرزمین، اصلاح الگوی مصرف، بهره‌وری منابع آب، حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست را محقق سازد.
بخش کشاورزی ایران با اینکه عمده فعالان آن از بخش خصوصی هستند اما از یک چالش قدیمی و نهادینه شده یعنی نبود شفافیت، خطای سیاستگذاری و سوء مدیریت رنج می‌برد. به‌نظر می‌رسد گزینه احتمالی صادرات بر این وزارتخانه راه دشواری در پیش خواهد داشت. چنان‌که از یک سو این وزارتخانه متولی تولید است و از سوی دیگر مسئول تنظیم بازار و پیگیری دوگانه تنظیم بازار و افزایش تولید سخت و پیچیده خواهد بود. شاید نخستین ماموریت وزیر جدید این باشد که بخش کشاورزی ایران را از رانت نجات و به دوران ابهام درخصوص نهاده‌های دامی پایان و منابع مالی و مادی را در مسیر رونق پایدار بخش کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران قرار دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید